Dette er sjøflausene nordmenn er reddest for

Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Dette er det flauest for nordmenn å oppleve i båt.

Tenk deg en solfylt dag, der alt som kryper og går i havna har kommet seg ut i båt. Du er på vei tilbake fra langtur, og skal bare rolig gli inn mellom bøyene for å legge til. Og så bommer du på plassen. Ikke bare en men to ganger. Før du kaster tauet etter en medhjelper som står tre meter bort fra der tauet lander. Flaut?

- Vi har sjekket med det norske folk, og svaret er her – det klart flaueste er å ikke klare å legge til brygga, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av-og-til.

Liberale alkoholdninger

Undersøkelsen viste samtidig at kun 57 prosent ville synes det hadde vært flaut å bli stoppet med promille over lovlig grense. Det overrasker alkovettlederen.

- Når man drikker påvirkes egenskaper som er helt sentrale for å føre båt. Risikovilligheten øker og man blir mer impulsiv, samtidig som reaksjonstiden forlenges. Det er en katastrofeoppskrift bak roret, sier Eriksrud.

Stolte folk

Av-og-til har i flere år laget filmer som bygger på både det stolte – og det litt flaue i båtfaget. I år er intet unntak.

- Båtfolk har mye stolthet for båtfaget. Da er det klart de kjenner det i magen når båtferdighetene ikke er på topp, sier Eriksrud.

I år hyller organisasjonen Kapteinen med stor K.

- Kapteinen er han eller hun som har respekt for det uforutsigbare havet, og tar følgene av det. De skjønner at man må være klar i hodet for å være klar for sjøen. Budskapet vårt er derfor at ekte kapteiner drikker kaffe, ikke cava, forklarer Eriksrud.

Undersøkelse:

Se for deg at du fører en båt. Hvilke av disse situasjonene ville du ha opplevd som flaut på sjøen? (Flere svar mulig)

Celleinnhold:
Kolonne%
Chi2 nivå(W):2,5

Antall intervju

Ikke klare å legge til brygga, båtplassen eller i uthavnen

66 %

Kjøre på/dulte borti andre båter på vei inn eller ut av havner

64 %

Å gå på grunn/grunnstøte med båten

61 %

Bli stoppet i promillekontroll med for høy promille

57 %

Kaste dreggen uten å feste tauet

52 %

Kaste dreggen i en annen båt, eller i slepejolla

52 %

Kjøre over fiskesnøret til noen som dorger og få det i propellen

48 %

Gjøre feil fordi man ikke har forstått merkingen

47 %

Falle over bord

42 %

Bli stoppet uten redningsvesten på (i båter hvor dette er påbudt)

42 %

Kløne det til når båten skal sjøsettes fra henger

39 %

Bli stoppet uten båtførerbevis

33 %

Kjøre med fenderne ute

24 %

Bli stoppet i promillekontroll med lav, men lovlig promille

19 %

Ingenting av det ovennevnte

8 %

*Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på vegne av Av-og-til i mai 2019. 1151 respondenter mellom 16 og 88 år ble intervjuet.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Av-og-til står bak kampanjen Klar for sjøen, sammen med tretten andre kampanjepartnere. Dette er en av to kampanjefilmer av året, som fremmer budskapet om at ekte kapteiner drikker kaffe, ikke cava.Videokanal