Digitroll

Dette er nordmenns favoritt-butikker på nett

En ny undersøkelse fra Respons Analyse avslører hvilke typer nettbutikker som er nordmenns favoritter.
Kommunikasjonssjef, Digitroll

45 prosent av alle nordmenn har i løpet av 2019 handlet i nettbutikker hvor det selges varer fra flere merker. 39 prosent har handlet i merkers egne nettbutikker.

- Nordmenns favoritter er nettbutikker der de kan velge mellom flere varer av ulik slag. Nettbutikker med kun ett merke i butikken vil ofte tape kampen om oppmerksomheten på nett, sier kommunikasjonssjef i webbyrået Digitroll, Arvid Steen, som har bestilt netthandelsundersøkelsen fra Respons Analyse.

Du kan handle varer på grovt sett fire typer netthandelssteder:

* Auksjonssider

* Markedsplasser

* Nettbutikker der det selges flere merker

* Merkebutikker med egne nettbutikker

Arvid Steen, har forklaringen på hvorfor 45 prosent av alle nordmenn foretrekker nettsider med flere merker.

Stort utvalg vinner nesten alltid
– Det er nok flere grunner. Men den største er nok at vi liker å ha valgmulighet når vi først skal kjøpe noe. Skal du ha et nytt kjøleskap for eksempel, eller klær for den saks skyld, så liker du ha velge blant ulike merker og priskategorier.

Må lære av de store markedsplassene
Han legger imidlertid til at selv om norske nettbutikker er blitt mer populær de siste to-tre årene, er det veldig mange av oss som velger internasjonale markedsplasser på nett.

– Markedsplasser som Alibaba, Amazon, Ebay og andre store aktører er utrolig flinke med å presentere varene sine ved hjelp av god informasjon. I tillegg har de selvsagt "alt på ett sted". Alt fra små lyspærer til de største husholdningsartiklene, sier Steen.

I tillegg har de beste nettbutikkene mange bilder, video og mye informativ tekst om produktene sine. Der har de fleste norske nettbutikker mye å lære.

– Undersøkelsen fra Respons Analyse viser også at 39 prosent av oss har handlet via markedsplasser i løpet av året. De fleste av disse er internasjonale, sier Arvid Steen.

– Norske nettbutikker må ta inn over seg at nettbutikker fra utlandet i mange tilfeller er de største konkurrentene til sin nettbutikk. Har du en nettbutikk i Norge, er konkurrentene dine ofte nettbutikk-eiere fra andre siden av kloden. Slik er det blitt, og dette må norsk netthandel leve med, sier han.

Kommunikasjonssjef, Digitroll

Om Digitroll

Digitroll
Fantoftveien 44

55 27 30 40https://www.digitroll.no/

Digitroll er et av Norges ledende webselskaper innen produksjon og utvikling av nettbutikker og nettsider. Selskapet har hovedkontor i Bergen. 11 ansatte. Digitroll ble stiftet i 1999, og er dermed et av landets mest rutinerte selskaper i webbransjen. Digitroll har blant annet laget nettbutikker og nettsider til noen av landets mest kjente merkevarer.