Dette er finalistene til Siva-prisen 2022

Med Siva-prisen 2022 vil vi løfte frem bedrifter som lykkes på eksportmarkedet, er klimavennlige og som har produksjon i Norge. Bli med og avgjør hvem som stikker av med prispengene på 200.000 kroner. Stem på din favoritt innen 19. april kl. 12:00 Vinneren blir kåret 3. mai under Siva-konferansen 2022.
Finalister Siva-prisen 2022

Dette er de fem finalistene til årets Siva-pris, og alle kan bli med å stemme frem sin favoritt innen 19. april kl. 12.00.

Finalist 1: Eide Fjordbruk AS, Eikelandsosen

Eide Fjordbruk er tredje-generasjon matprodusent og produserer kvalitetsmat i vestnorske fjorder. De er en karbonnøytral bedrift som i 2020 produserte verdens første karbonnøytrale laks. De har investert i teknologi og innovasjon som bidrar til bærekraftig drift og kontinuerlig høy kvalitet på fisken. All produksjon blir eksportert og hvert år leverer Eide Fjordbruk cirka 3 millioner laks til markeder over hele verden. Det meste havner på europeiske matbord, men både i USA, Asia og Afrika blir det konsumert kvalitetsfisk fra Eide Fjordbruk.

Til avstemning https://siva.no/siva-prisen/avstemning/eide-fjordbruk-as/

Finalist 2: Foamrox AS, Froland

Foamrox er en industribedrift som leverer element og prefabløsninger til tunnel og anleggsbransjen. Foamrox-materialet er et lett og miljøvennlig alternativ til betong. Sammenlignet med lavkarbonbetong kan CO2-utslipp reduseres med over 50 prosent. Med et innovativt materiale som for det meste består av resirkulert glass, er Foamrox miljøvennlig og bærekraftig, og bidrar til sirkulærøkonomien. Foamrox-materialet er patentert over store deler av verden.

Til avstemning https://siva.no/siva-prisen/avstemning/foamrox-as/

Finalist 3: Lefdal Mine Datacenter AS, Nordfjord

Lefdal Mine Datacenter er et av verdens grønneste datasentre. De kom i år på andre plass i “Green Data Centre of the Year” på Data Centre World i London. Mercedes Benz har flyttet sin tungregning til Lefdal Mine Datacenter på grunn av deres grønne løsning. Datasenter-industrien er en ny grønn eksport-industri. Lefdal Mine Datacenter har ambisjon om å være i forkant og fortsette den grønne utviklingen. Bedriften er i gang med gjenbruk av restvarme (varmvann) i sjømatproduksjon. I år er de nominert til « Excellence in Data Centre Europe» på Datacloud Global Awards. Dette betyr at de allerede er ansett av bransjen som et av de lendene datasentrene i Europa.

Til avstemning https://siva.no/siva-prisen/avstemning/lefdal-mine-datacenter-as/

Finalist 4: MT Separation AS, Flekkefjord

MT Separation designer og konstruerer membransystemer for mange industriområder. Produksjonen består av skreddersydd design til den enkelte kunde, og produktet blir fremstilt uten utslipp i både Norge og Danmark. Visjonen er å gjøre kundene mer bærekraftige ved å utnytte råstoffer gjennom gjenbruk og sirkulærøkonomi. MT Separation har sitt største marked i Norge, men har eksportert til flere land, samt offshoreindustrien i hele verden.

Til avstemning https://siva.no/siva-prisen/avstemning/mt-separation-as/

Finalist 5: Wonderland AS, Rauma

Wonderland er en foregangsbedrift i å skape lokale verdikjeder og skape distriktsarbeidsplasser og fremme norsk produksjon. Bedriften er blant de største ferdigvareprodusentene i Møre og Romsdal og er en av Skandinavias ledende aktører innen senger og madrasser. Wonderland er heleid av lokale eiere og er en sterk bidragsyter i å skape verdier lokalt, både gjennom arbeidsplasser, lokale verdikjeder og samarbeid. De har sammen med NTNU, SINTEF og flere lokale og regionale aktører skapt det sirkulære WONDerful Circular REST-prosjektet og har en tydelig visjon om å ta en enda større posisjon i eksportmarkedet.

Til avstemning https://siva.no/siva-prisen/avstemning/wonderland-as/

Jon Johansen, prosjektleder for Siva-prisen, jon.johansen@siva.no, telefon 95 14 97 72
Preben Sandborg Røe, kommunikasjonsdirektør i Siva, preben.sandborg.roe@siva.no, telefon 90 12 57 73

Finalister Siva-prisen 2022