Dette er finalistene til den nasjonale Frivillighetsprisen

De har ulik bakgrunn, alder og bosted, men de åtte finalistene til Frivillighetsprisen 2018 har alle et utrettelig arbeid for saken de brenner for. Du kan være med å stemme på din favoritt!

Frivillighetsprisen deles ut hvert år på Frivillighetens dag, 5. desember. Her fra fjorårets prisutdeling, da Kirkens SOS vant prisen. Foto: Birgitte Heneide.

Frivillighetsprisen skal sette fokus på det arbeidet noen mennesker legger ned for andre, men også å skape engasjement rundt frivillig arbeid, og fremme organisasjonene bak de nominerte.

– I årets finale finner vi åtte fantastiske frivillige ildsjeler, organisasjonshelter, som representerer en stor bredde i aktivitet, fra friluftsliv og miljø til helse og sosialt arbeid. Noen har dedikert sitt liv til frivillig innsats og sin hjertesak eller aktivitet, mens andre har vært innovative og satt i gang nye prosjekter der de så behov, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

Frivillighetens bredde og mangfold, både med tanke på organisasjonsform, tematikk, alder og kultur, skal over tid gjenspeiles i et tilsvarende mangfold blant prisens vinnere og finalister.

– Frivilligheten er mangfoldig, og det er nettopp dette vi feirer med denne prisen. I finalen finner vi grupper og enkeltpersoner som har engasjert seg i alt fra å tilby folk i krise noen å snakke med, å gi løfte frem unge korpstalenter, til å sette fokus på klimasaken. I finalen er både de som har vært frivillige i en mannsalder, og noen som har gjort seg bemerket på svært kort tid, sier Slotterøy Johnsen.

Prisutdeling på Frivillighetens dag 5. desember

Prisen deles ut for å frivilligheten et ansikt, og vise frem den frivillige innsatsen som foregår hver dag, over hele landet, og ofte i det stille.

– Dette er frivillige som utmerker seg med sin innsats og sitt pågangsmot, og bidrar til et varmere samfunn. Ikke alle sammen er så glad i oppmerksomhet eller å fremheve sin egen rolle, men nå skal de hylles og inspirere andre. Alle finalistene er vinnere, avslutter Johnsen.

Frivillighet Norge er et samarbeidsforum med over 300 frivillige organisasjoner og har delt ut Frivillighetsprisen siden 2005.

Norsk Tipping er hovedsponsor og står for premien, som er 50 000 kroner. Prisen deles ut av kulturminister Trine Skei Grande på Frivillighetens dag 5. desember. Prisutdelingen finner sted på DogA i Oslo.

Stem på din favoritt!

Se filmene og stem på din favoritt frivillighetensdag.no frem til 30. november kl.09:00. Finalistene, i tilfeldig rekkefølge, er:

- De frivillige ved informasjons- og veiledningstjenesten, Caritas Ressurssenter for innvandrere i Oslo

- Utsattmann, Vest-Agder

- May Kværnstuen fra Diabetesforbundet, Buskerud