Dette er det viktigste når vi reiser med barn

Tickets Kantar SIFO-undersøkelse viser at foreldre som reiser med barn prioriterer barnevennlig hotell, direktefly til reisemålet og et bredt utvalg av barnevennlige aktiviteter. I motsetning til andre typer reisende kommer prisnivået kun på fjerdeplass på listen over det som er viktigst for barnefamilier, som heller prioriterer smidig og bekymringsfri reise. For å gjøre det enklere for familier å ha en fantastisk familiereise sammen har Ticket tatt frem fem tips for å gjøre turen enklere.

Ifølge en Kantar SIFO-undersøkelse fra Ticket er det tydelig at foreldre som reiser med barn prioriterer en smidig og bekymringsfri ferie enda høyere enn prisen på reisen. Det som rangerer høyest er å bo på et hotell som er barnevennlig og dekker familiens behov for et behagelige miljø, som oppgis av 27 prosent. Ifølge undersøkelsen er det også viktig at det er direktefly til destinasjonen slik at flyreisen blir så rask og komfortabel som mulig for hele familien.

På tredjeplass av prioriteringene til barnefamilier er et bredt utvalg av barnevennlige aktiviteter på stedet for å sikre at hele familien kan ha det gøy og skape minneverdige opplevelser. En slik aktivitet kan være en utflukt til en fornøyelsespark eller severdighet, men det kan også være aktiviteter for barna på hotellet slik at foreldrene kan få litt alenetid.

Vi ser at mange hoteller og charterselskap satser stort på å gi gjestene sine barnevennlige aktiviteter slik at barna kan ha det gøy på ferien mens foreldrene får sjansen til å slappe av en stund, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Å finne en prisgunstig reise er også en viktig faktor for mange familier. Til tross for dagens økonomiske situasjon ser vi at prisnivået kun kommer på fjerdeplass over det som er viktigst for barnefamilier, selv om dette ofte rangeres som den viktigste faktoren av andre typer reisende.

- Selv i tøffe økonomiske tider er smidig reise og barnevennlige hoteller avgjørende når barnefamilier skal på ferie. Pris er en begrensning, men ikke den eneste faktoren som styrer beslutningen, noe som skiller seg ut fra våre andre undersøkelser der alenereisende eller par som reiser uten barn ofte oppgir pris som den mest avgjørende faktoren for hvor de velger å reise og bo, sier Ellen Wolff Andresen.

Mange synes også det er viktig å ha All Inclusive på ferien, slik at de kan nyte god mat og drikke uten å måtte bekymre seg for ekstra utgifter. Dette kommer imidlertid først på femteplass blant barnefamilier, som ofte ønsker å velge når de spiser på hotellet og når de i stedet drar på utflukter med barna og derfor heller velger å spise andre steder på reisemålet.

Her følger fem tips som kan gjør reisen enklere med barn

1. Planlegg i forkant: Ved å planlegge reisen i god tid og pakke med nødvendige ting som barnemat, bleier og leker, kan du være sikker på at alt er klart for en smidig og avslappende tur.
2. Ha realistiske forventninger: Å reise med barn kan bety uforutsigbare situasjoner, men ved å ha en positiv holdning og være fleksibel kan dere gjøre alle hindringer om til en mulighet til å utforske og ha det gøy sammen.
3. Vær fleksibel: Å reise med barn gir deg sjansen til å tilpasse deg rutinene deres og ta pauser når de trenger det. Så vær kreativ og lag en reiserute som er skreddersydd for hele familien, med nok tid til avslapning og utforskning.
4. Vær tålmodig: Å reise med barn kan ta litt lengre tid enn om du reiser alene, men ved å være tålmodig og gjøre turen til en morsom og avslappende opplevelse for alle involverte, får du minner som varer livet ut.
5. Sikkerhet først: Å ha sikkerhetsutstyr som bilseter og fokus på sikkerhet gjennom hele turen vil gi deg trygghet og en følelse av at du har gjort alt for å beskytte barna dine. Ved å tenke på sikkerhet kan du slappe av og nyte en reise fylt med gode opplevelser.

Dette er det viktigste når vi reiser med barn:

1. At hotellet er barnevennlig (27 prosent)
  2. At det er direktefly uten mellomlandinger (18 prosent)
  3. At det finnes et stort utvalg av barnevennlig aktiviteter på plass (17 prosent)
  4. Prisnivået (16 prosent)
  5. At det er All Inclusive (11 prosent)

Kilde: Tickets Kantar SIFO-undersøkelse, rikrepresentativt utvalg

Om Ticket: Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.