Dette er det største jeg har opplevd

På ærverdige Flyinge Kungsgård i Sverige tok Kragerø-rytteren Mikkel Fredin Nilsen i onsdag gull i Nordisk Baltisk Mesterskap i sprangridning med sin ponni Attyrory Warrior. – Dette er det største jeg har opplevd, sier den nybakte mesteren – med trykk på dette.
Mikkel Fredin Nilsen tok onsdag gull i Nordisk Baltisk Mesterskap i sprangridning med ponnien Attyrory Warrior. (Foto: Privat)

Mikkel har vært med på store ting før, og vunnet mye også. Da han vant Mariero Pony Trophy i fjor, var han klar på at den seieren var den største han hadde opplevd.

Men nå overgår gullet på Flyinge tidligere prestasjoner. – Ja, dette er det største jeg har opplevd, fastslår den unge rytteren.

Dette var ikke forventet

Da rytterne red ut i den avgjørende finalen, var oppgaven to runder over 1,25 m høye hinder. Av det opprinnelige feltet på 24 startende var det i dag 17 som stilte til start.

Ekvipasjen fra Kragerø Rideklubb lå i tet frem mot den avgjørende finalen, men fikk en bom ned i andre runde. Dermed måtte han ut i omhopping mot to godt skodde dansker. Den utfordringen løste han til sin fordel, og det ble gull.

Men Mikkel selv, han påpeker at gull var alt annet enn forventet:

-Jeg har aldri ridd Nordisk før, så dette hadde jeg ikke ventet meg!

-Velfortjent, sier landslagsleder Solveig Fotland Newermann om gullet. - Mikkel har ridd fantastisk bra gjennom hele mesterskapet! Han er alltid smilende og positiv, han er en super lagkamerat! Vi er veldig stolt over det han presterte her, han var kald i hodet og viste at han leverer når det virkelig gjelder!

Kjente ikke på noen nerver

Han fortsetter beskjedent:

-Det var absolutt vanskelige baner, men det gikk bra – alt stemte. Vi var borti noen bommer, så litt flaks har vi hatt. Men ponnien og jeg, vi har en veldig god kjemi, vi forstår hverandre godt. Og han synes det er så gøy, han bare vil over, vil ikke rive!

Den ferske mesteren lå i tet inn mot finalen, men var kald og rolig likevel.

-Jeg lå i tet, men kjente ikke noe press. Jeg var eneste med null til siste klasse, så ble det et riv og omhopping, men jeg ble ikke nervøs for det – bare mamma og trenerne mine var det, smiler Mikkel.

Trenerduoen bak Mikkel er Trond og Helle Clemmetsen. – Uten de to hadde det ikke gått, sier rytteren. Trond er med overalt, jeg får en helt fantastisk oppfølging – jeg er utrolig takknemlig for det!

..................

Link til resultater:

Solveig Fotland NewermannLandslagsleder ponni

Tel:92065997

Foto: Privat
Foto: Privat

Bildene foreligger dessverre ikke i høyere oppløsning.