Dette er de mest populære reisemålene i vinter

Den kommende jule- og nyttårshelgen er det siste året på lenge som de røde dagene faller meget fordelaktig for arbeidstagerne. Med bare 5 feriedager kan du få 16 dagers sammenhengende ferie. Mange ønsker da å reise utenlands – gjerne på en opplevelsesrik langreise. Spania er det mest populære ferielandet i følge ny statistikk fra Ticket.

Det flytende markedet i Bangkok

Mange virkeliggjør drømmen om å feire jul og nyttår med sand mellom tærne, og bestillingene av reiser for juleferien er godt i gang. Bangkok er det mest populære reisemålet etterfulgt av evig populære Gran Canaria – både i juleferien og ellers i vinter.

- Thailand har lenge vært et veldig populært ferieland spesielt om vinteren. Bangkok, som øker litt mot i fjor, er en spennende by å begynne sin Thailandsreise i, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef hos Ticket.

Bestillingene av vinterreiser øker med 2 prosent mot i fjor. Topplisten domineres av sol- og badereisemål, men Manchester klatrer på listen med en økning på 80 prosent. Fotball og Solskjær medvirker fortsatt til bestillingsøkning til byen nord-vest i England.

Mens Spania går tilbake med 9 prosent i vinter og Thailand ligger på samme nivå som i fjor så er det til dels store økninger i bestillingene på landene bak disse to; USA + 9 %, Filippinene + 62 % og Vietnam + 22 %.

- Vietnam seiler opp som en ny og trendy storfavoritt i Asia. Ho Chi Minh-byen, som er spennende nok i seg selv, er et flott utgangspunkt for utflukter til for eksempel Mekongdeltaet og Cu Chi-tunellene. Og kombinasjonen med sol og bad på paradisøya Phu Quoc i sør og Halong Bay i nord gjør dette til en sterk utfordrer til Thailand, sier Ellen Wolff Andresen.

Også Miami og Orlando er populære reisemål i vinter og bestillingene dit øker med hhv 27 og 68 prosent. Mange velger å kombinere ferien hit med et cruise i Karibien eller besøk i Disney World, Epcot og Universal Studios.

Mest populære reisemål i vinter

1. Bangkok (2)
  2. Gran Canaria (1)
  3. Tenerife (3)
  4. Phuket (4)
  5. Manchester (8)
  6. Miami (7)
  7. Manila (11)
  8. Ho Chi Minh City (9)
  9. Orlando (14)
  10. München (12)

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser bestilt til og med 11. september med avreise 1. desember 2019 – 28. februar 2020.

Det flytende markedet i Bangkok