Dette bør du passe på ved kjøp av bruktimportert elbil

Den nærmest umettelige etterspørselen etter elbil har gjort at bruktimporten av elbiler har vært stor det siste året. Dette er biler som er nye, men har vært registrert i et annet europeisk land. - Skal du kjøpe en elbil som er bruktimportert er det lurt å sjekke hvordan den er utstyrt for norsk vær- og føreforhold. Da slipper du overraskelser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er viktig at folk vet hvilke rettigheter de har dersom bilen ikke er tilpasset norske forhold og ikke har det utstyret som er vanlig for nye biler i Norge. (Foto: NAF)

Heldigvis begynner det å bli flere modeller å velge i, og norske bilforhandlere er ikke lenger like avhengige av å hente biler fra andre land for å mette det norske markedet. Men det er fremdeles bruktimporterte elbiler i bilbutikkene og det er mange av dem på bruktbilmarkedet.

- Selv om bilen selges i Norge, betyr ikke det at den er tilpasset nordiske forhold. Varsellampene bør blinke hvis du velger biler som er bruktimportert fra sydligere strøk. De mangler utstyr du vil savne om vinteren, advarer Sødal.

Setevarme, varmepumpe og batterivarmer er eksempler på utstyr som er nødvendig standardutstyr på elbiler solgt i Norge. Det er også lurt å ta en ekstra titt på hvilken type fjern- og nærlys bilen leveres med. For eksempel er LED-lys vanlig i Norge, men det er ikke like vanlig i andre land. LED-lys gir mye bedre lys i høst- og vintermørket enn det halogen-lys gir.

Dette er rettighetene dine

- Det er viktig at folk vet hvilke rettigheter de har dersom bilen ikke er tilpasset norske forhold og ikke har det utstyret som er vanlig for nye biler i Norge, sier Nils Sødal.

Bilforhandleren har et klart ansvar for å ta vare på deg som kjøper. Forbrukerkjøpsloven forplikter forhandleren til å opplyse om forhold som har betydning for kjøpet.

- En profesjonell forhandler bør uttrykkelig informere deg dersom bilen ikke har denne type utstyr, mener Sødal. - Det holder ikke at dette utstyret ikke står på listen over utstyr til bilen. Salgsmateriellet må spesifiseres med utstyr for norsk vinter som ikke er på bilen, fortsetter han.

Bilforhandleren vil også ha plikt til å opplyse om tekniske sider ved bilen som gjør at den er dårlig egnet til bruk i norske forhold. Eksempel på dette kan være startproblemer i kulde, eller dersom norske vintertemperaturer reduserer rekkevidden på bilen ut over det som er normalt.

- Varmepumpe og batterivarmer er viktig for å ha en ålreit rekkevidde på elbilen vinterstid, slår Sødal fast.

Dersom forhandleren ikke informerer om manglende utstyr eller tekniske sider som gjør bilen dårlig egnet for norske forhold, så kan han bli ansvarlig overfor deg som kjøper. Dette kan gi rett til prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet, alt etter hvor alvorlig manglene ved bilen er.

De som vurderer en importert elbil må også være bevisst på garantivilkårene. I Europa er det vanlig med 3 års nybilsgaranti og 5 års batterigaranti mot 5 og 8 år i Norge.

- Garanti er viktig. Sjekk dette med forhandler, oppfordrer Nils Sødal.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Siste saker fra NAF

Utforkjøringer blir dødsulykker som følge av dårlige veier28.8.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Statens vegvesens dybdeanalyser av dødsulykker (UAG) viser at 60 prosent av utforkjøringsulykkene kunne vært uten dødelig utfall dersom sideterrenget hadde vært ryddet. - Manglende vedlikehold krever liv på norske veier. Bergnabber som stikker ut, trær og andre hindringer gjør at ulykker får unødvendig alvorlig utfall, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i medlemsorganisasjonen NAF.