Dette bør du gjøre om du møter kyr på beite i sommer

Mange kommer til å møte kuer når de er på tur i sommer. – Følg kuvettreglene, så blir det en best mulig opplevelse både for deg og dyrene, oppfordrer Norsk Friluftsliv.

KUVETT: Kuvettreglene er svært aktuelle nå i sommer, siden de fleste skal feriere i eget land. Foto: Gard Eirik Arneberg / Norsk Friluftsliv

I sommer skal både folk og fe benytte seg av naturen. Norsk Friluftsliv og bondeorganisasjonene har laget regler for hvordan man bør opptre rundt husdyr, slik at man unngår konflikter og ulykker.

- Kuvettreglene er svært aktuelle nå i sommer, siden de fleste skal feriere i eget land. Det vil kanskje være mange som opplever å møte på kyr for første gang, og vil oppleve det som skummelt. Derfor er det greit å vite litt om hva man bør foreta seg når man møter på husdyra, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Lær deg rett kuvett

Fellesorganisasjonen for 18 friluftslivsorganisasjoner og bondeorganisasjonene har utarbeidet seks regler, som sier hvordan turgåere bør opptre når de møter kyr på beite.

De siste årene har det vært tilfeller der folk har blitt skremt eller angrepet av kyr. Situasjoner oppstår gjerne hvis man møter kuer som vil beskytte kalvene sine, har med hund, eller har begrenset kunnskap om hvordan man møter dyr på beite, forteller Heimdal.

- Men det er mer enn plass nok til både turgåere og kuer i naturen. Det gjelder å vise hensyn når man er på tur, slik at det ikke oppstår uønskede hendelser, sier generalsekretæren.

Dette er kuvettreglene

1. Hold avstand til dyra og gå utenom flokken
  2. Ikke gå mellom dyra. Kyr kan bli pågående og skape uønskede situasjoner
  3. Ikke gå bort til kalven. Kua kan gå til angrep for å beskytte den