Dette bør du gjøre før kulda kommer

Vi har et variert klima i Norge, og det betyr at hus og hytter må være rustet for all slags vær. For å unngå ubehagelige overraskelser og skader i løpet av vinteren, er det en del du bør sette i gang med allerede nå.

Er huset ditt forberedt på kaldere tider? Foto: Fremtind

- En del av disse skadene kan fort bli veldig dyre og gjøre hus eller hytte ubeboelig for en stund. Altså er dette skader det er veldig lurt å forebygge mot, forteller skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og SpareBank1.

Innendørs: Sluk og avløp

- Dette er skader som kan bli dyrt! Tette sluk og avløp vil resultere i at vann flommer ut over gulv. Det forekommer oftest i forbindelse med vannlås eller avløp til vaskemaskinen, forteller Therese.

- I slike tilfeller kan det komme mye vann ut på gulv hvor det ikke er sluk i rommet. Og kostnadene kan bli store om du må renovere badet på grunn av skadene. Da er vi fort oppe i 3-400 000 kroner.

Lukter det vondt på badet eller vaskerommet kan det tyde på stillestående vann i sluket. Da kan det være lurt å undersøke litt.

Når det fryser til ute, kan det også føre til innvendige frostskader om man ikke har isolert godt nok, eller har for lite varme på. Oppdager du frosne rør kan de varmes opp med en hårføner direkte på det frosne stedet. Det er viktig at du holder deg hjemme under opptiningen, slik at du raskt oppdager en vannlekkasje. Ikke bruk skibrenner eller varmepistol.

- Er familien bortreist en uke eller to i juleferien eller vinterferien og kulda setter inn, kan et sprukket rør gjøre skader som nærmer seg millionklassen, sier Therese.

Laveste grense for påsatt varme er 75 watt per kvadratmeter. Det betyr at om du har et rom på 10 kvm bør ovnen minimum stå på 750 watt. I tillegg bør alle rom hvor det kan skje vannlekkasje ha vannfølere på gulvet.

- Passer du på å også ta en sjekk av varmtvannsprederen din før du drar på tur, så har du gjort mye.

Varmtvannspredere i kobber eller stål har en teknisk levetid på opptil 20 år, men anbefalt brukstid er maks 10 år. Varmtvannspredere i rustfritt stål har en levetid på opptil 30 år, men en anbefalt brukstid på 20 år.

Utendørs: Avløp, tak og takrenner

Gjennom sommeren og høsten har takrenner og avløp en tendens til å fylles opp av kvister og løv. Når kulden setter inn og vann fryser til is blir det både tett og tungt.

- Dette kan ødelegge takrennen din. I tillegg kan det føre til bygningsskader om takrennen blir for tung. Det er ikke sikkert at taket og veggen din tåler belastningen over tid, sier skadeforebyggeren.

Fallet i takrennen kan også påvirkes, noe som gjør at takrennen rett og slett mister funksjonen sin.

- En enkel tommelfingerregel er at du vet det har gått for langt når takrennen din ser ut som en slange som har spist en hest, smiler skadeforebyggeren.

Sjekk filterventilasjon

Moderne kjøkkenvifter har en funksjon som varsler deg om når du bør vaske og rense den. Det har ikke eldre vifter.

- Skitne kjøkkenvifter med mye fett kan være en brannfelle, særlig mot jul hvor mange er litt mer aktive på kjøkkenet enn vanlig. Tørrkoker du potetene midt i julestria, kan et lite branntilløp få store konsekvenser om det er mye fett i kjøkkenviften, sier Therese.

Et godt råd er å vaske kjøkkenviften godt nå før man begynner å steke medisterkaker i ribbefettet.

Sjekk tetningslister på vindu

- Tetningslister rundt vindu er et skadeforebyggende tiltak du kan spare mye penger på ganske raskt, forteller skadeforebyggeren.

Tetningslister gjør at du sparer strøm ved fyring. I tillegg hindrer det fuktskader rundt vinduer.

Steng sommerhytta

For å unngå ubehagelige (og dyre) overraskelser når våren kommer, er det viktig å stenge sommerhytta godt.

- Koble fra vann og tøm rør og avløp, da slipper du frostskader.

Hindrer du innsyn og solskader ved å trekke for tykke gardiner eller persienner er det viktig å ha 5-10 centimeter glippe for å sørge for at det er luftig og dermed forebygge fuktskader rundt vinduene.

Er huset ditt forberedt på kaldere tider? Foto: Fremtind
Skadeforebygger Therese Nielsen. Foto: Fremtind