Dette ble Norges mest solgte bil i 2020 – og det var ikke en elbil

NAF har sett på nybilsalget og bruktbilsalget i 2020. Når man teller med bruktsalget var det ikke en elbil som ble den aller mest omsatte modellen i fjor.
Norges mest solgte bil i fjor var Volkswagen Golf. (Foto: NAF)

- Bruktmarkedet var rekordhøyt i fjor, med 520 000 bruktbilkjøp. Fire av fem biler som selges i Norge er en bruktbil. Når man legger tallene sammen for brukte og nye biler var det faktisk Volkswagen Golf som ble årets mest solgte bil, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Hun mener at det er lett å se seg blind på at elbilen oppnår stadig høyere andel av nybilsalget, når de fleste som kjøper bil velger bruktbil.

– Den mest solgte nybilen i 2020 ble Audi e-tron, med 9184 modeller. Men når man ser på omsetningen for nye og brukte biler samlet ble det solgt mer enn dobbelt så mange Volkswagen Golf; 18 927 biler.

Dyre nybiler

Av alle nye biler var sju av de ti mest solgte modellene en elbil. Men når man ser på alle solgte biler – både brukte og nye – var det omvendt: Sju av ti av de mest solgte bilene var bensin- og dieselbiler.

- Dette handler om vår privatøkonomi. Det store flertallet har ikke økonomi til å kjøpe en kostbar ny bil, sier Ryste.

17 prosent elbil i byene

NAF mener politikere må ha dette med seg når de lager transportpolitikk for landet.

- Det er mange som planlegger begrensinger på fossilbiler i og inn i byene, nesten som om de tror at det store flertallet av biler i Norge er elektriske. Det er de ikke. Selv i storbyene, hvor elbilsalget er kommet lengst, er det kun 17 prosent av bilene i bilparken elektriske. Det betyr at mer enn fire av fem biler i byene fortsatt går på bensin eller diesel.

- Bilparken skiftes gradvis ut og det er positivt. Det gir en renere og tryggere bilpark. Men det går langsomt, sier hun.

Frykter avgiftsspiral

Ryste oppfordrer politikerne til å ha is i magen når det gjelder å fjerne elbilfordelene.

– I dag er elbilen momsfri. Det vil komme moms på elbiler. Spørsmålet er om 2022 er for tidlig, om man skal få med seg flertallet av de som kjøper bil og de som bor i distriktene, sier hun.

Mest solgte biler i 2020:

Merke Modell Antall
Volkswagen Golf 18 927
Nissan Leaf 14 744
BMW

3-serie

13 709
Volkswagen Passat 13 650
Toyota Rav4 12 836
Toyota Yaris 12 637
Volkswagen e-Golf 12 312
Audi e-tron 11 158
Audi A4 10 757
BMW 5-serie

10 725

Totalt antall solgte biler i 2020 (nye + brukte + bruktimport). Elektriske modeller uthevet.
Kilde: OFV.

Norges mest solgte bil i fjor var Volkswagen Golf. (Foto: NAF)