Det skal bli færre og bedre rasteplasser på riksveiene

Veiledning V273 Rasteplasser er et hjelpemiddel for planlegging, prosjektering og etablering av rasteplasser. Den inneholder overordnede prinsipper og anbefalinger til lokalisering, planlegging og utforming av rasteplasser, samordning med andre aktører, utstyr, møblering, drift og oppfølging.
– V273 gir veiledning når vi skal bygge nye anlegg eller foreta større ombygginger av rasteplasser. Den gir også gode råd også til vedlikehold og mindre oppgraderinger, sier sjefingeiør Liv Øvstedal i Statens vegvesen, Transport og samfunn.
Færre og bedre rasteplasser
I dag har vi om lag 700 rasteplasser på riksveinettet. 150 av disse skal være hovedrasteplasser med maksimalt én times mellomrom. For å tilfredsstille kravene til standard for hovedrasteplasser, må ca. 50 av disse oppgraderes, ca. 50 må bygges nye, mens om lag 50 kan fortsette som før, se kart over hovedrasteplasser.
– Hovedregelen er at hovedrasteplassene skal være tilgjengelige for alle typer kjøretøy som er tillatt på den tilhørende veien. De skal være åpne hele døgnet hele året med toalett, utemøbler og avfallshåndtering. Dette er særlig viktig for yrkestransporten. Det krever helårsdrift av vann, strøm, kloakk etc. og kan innebære økte driftskostnader på disse rasteplassene, forteller Liv Øvstedal.
Følger opp regjeringens rasteplasstrategi
I 2020 vedtok regjeringen en strategi for rasteplasser langs riksvei, som gjelder for veiforvaltere av riksvei. Den ble utarbeidet av Statens vegvesen i samarbeid med Nye Veier og setter krav til avstand mellom rasteplasser og minimumskrav for standarden.
Den nye veilederen skal følge opp strategien og er et ledd i etatens arbeid med å planlegge og utvikle rasteplasser langs riksveinettet. Den omfatter både hovedrasteplasser og øvrige rasteplasser, men ikke rasteplasser som inngår i Nasjonale turistveger. Det er også utarbeidet en egen veileder for døgnhvileplasser, V136 Døgnhvileplasser for tungtransporten.
Skal etablere ladestasjoner
Statens vegvesen vil også legge til rette for å etablere elbilladere på en del rasteplasser. En viktig forutsetning er at ladestasjonene skal være tilgjengelige for alle typer elbiler.
Ladestasjonene skal bygges og drives av kommersielle aktører. Enova skal være statens virkemiddel for å støtte etablering av ladeinfrastruktur der det er behov for offentlig støtte og utviklingen ikke vil skje på kommersielle vilkår, jf. Nasjonal ladestrategi.
Nøkkelord
Kontakter
Liv Rakel ØvstedalSjefingeniørStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:93413020liv.rakel.ovstedal@vegvesen.noBente TovikKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:90152450bente.tovik@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
No startar Fellesprosjektet Arna-Stanghelle berg- og skredsikringsarbeid langs E169.5.2025 20:30:01 CEST | Pressemelding
Neste veke startar berg- og skredsikringsarbeid på Vaksdal, Stanghelle og Helle. Arbeidet vil føre til kolonnekøyring på E16 på dagtid.
Sikring av Strindheimtunnelen og utbedring av Trønderbanen: Bruk kollektivtransport og alternative ruter9.5.2025 15:34:42 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Bane NOR oppfordrer til bruk av kollektivtransport og alternative ruter når det skal gjennomføres sikringsarbeider for Strindheimtunnelen og modernisering av Trønderbanen parallelt.
Her skal Vegvesenet hindra flaum i framtida9.5.2025 14:26:43 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal byta ei stikkrenne på rv. 13 Verken for å unngå framtidige flaumar.
Stenger E10 ved Sæter i Hårvika to netter i mai9.5.2025 12:09:59 CEST | Pressemelding
E10 ved Sæter mellom Lødingen og Tjeldsundbrua må stenges helt natt til 14. og natt til 15. mai grunnet vegarbeid. Det er ingen omkjøringsmulighet ved arbeidsstedet.
Ekspertutvalg har gransket Morskogen-skredet i februar8.5.2025 10:22:03 CEST | Pressemelding
Ekspertutvalget mener kravene til geologisk oppfølging av veiskjæringer må bli bedre.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom