Det norske taekwondo-landslaget til ekstra EM i Italia

Da European Games ble avholdt i Minsk i Hviterussland tidligere i år, sto ikke taekwondo på programmet. I European Games kunne utøvere ta med seg viktige ranking-poeng frem mot OL. For å kompensere for at taekwondo ble fjernet fra programmet bestemte det internasjonale taekwondo-forbundet seg for å arrangere et ekstra-EM i Italia 1.-3. november.

Fire av seks norske landslagsutøvere skal konkurrere denne helgen. Bak fra venstre: Randi Dyngeland, Marie Magnus og Eliza Frazier Haugen. Foran fra venstre: John Asp, Victor Asp og Richard Ordemann. Foto: Syver Aas Bakke.

Fire av taekwondo-utøverne på det norske fulltidslandslaget deltar i Bari til helgen. Totalt er over 200 utøvere fra 45 land påmeldt stevnet.

Den norske troppen i Bari:
-Marie Magnus, Keum Gang Taekwondo Nesttun – 57 kg
-Randi Dyngeland, Keum Gang Taekwondo Nesttun – 67 kg
-Eliza Frazier Haugen, Tveita Taekwondo klubb + 67 kg
-Richard Andre Ordemann, Tøyen Taekwondo klubb – 80 kg

Marie Magnus og Richard Ordemann skal konkurrere lørdag 2. november, mens Randi Dyngeland og Eliza Frazier Haugen konkurrerer søndag 3. november.

Uvurderlige ranking-poeng
Vinnerne av stevnet i Bari får hele 40 ranking-poeng.

– Resultatene og ranking-poengene fra helgens stevne er svært viktige for å kvalifisere seg til OL. Ved årets slutt vil de fem utøverne med flest ranking-poeng i de forskjellige vektklassene få direktebillett til neste års OL. De som ikke klarer å kvalifisere seg via ranking får en siste mulighet i forbindelse med verdensdelskvalifiseringene som finner sted neste år. Her må de komme til finalen for å få OL-plass, forklarer Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Må beholde plassen ut året
Richard André Ordemann ligger i dag på femteplass verdensrankingen, og må dermed beholde plasseringen ut året for å være direktekvalifisert til OL. For to uker siden gikk Ordemann glipp av et viktig Grand Prix-stevne i Sofia grunnet skade, men han er nå friskmeldt og klar for konkurransene i Bari.

– Selv om Richard var skadet fikk han godt utbytte av treningssamlingen med iranske utøvere som ble holdt i Norge i forkant av Grand Prix-stevnet i Sofia, og vi gleder oss til å se hva han kan få til i Bari, forteller Jacobsen.

Rett til ny treningssamling
Etter Bari reiser den norske troppen direkte til treningssamling med utøvere fra Taiwan.

– Utøverne fra Taiwan kommer til Norge som et ledd i oppkjøringen til EM for OL-klasser, som arrangeres i Irland i november. Kampsportforbundet satser knallhardt og målbevisst for at Norge skal klare å kvalifisere både taekwondo- og karate-utøvere til sommer-OL i Tokyo neste år. Alle stevner og samlinger denne høsten er svært viktige i denne satsingen, avslutter Jacobsen.

Richard Ordemann er én av utøverne som skal i aksjon i Bari denne helgen. Foto: Syver Aas Bakke.

TAEKWONDO: FIRE NORSKE UTØVERE TIL KADETT- OG JUNIOR-EM1.10.2019 12:47:56 CESTPressemelding

Mens deler av landet nyter høstferie skal fire unge, hardtarbeidende taekwondo-utøvere representere Norge i EM for kadetter og juniorer i Spania. – De siste årene har Norge vunnet medaljer i dette mesterskapet. Vi håper derfor at den norske troppen skal kunne være med å kjempe i toppen også i år, selv om fokuset på dette nivået er å opparbeide seg internasjonal konkurransegjennomføring, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.