Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

"Det måtte bli Jazz!" Den store boken om Karin Krog ute 10. mai.

15. mai runder Karin Krog 85 år. I mer enn 50 av dem har hun vært anerkjent som en av verdens ypperste jazzsangere, og nå er boken om Karin Krogs liv og eventyrlige karriere her: "Det måtte bli Jazz!"

Karin Krog.
Foto: Vidar Ruud
Karin Krog. Foto: Vidar Ruud

"Det måtte bli Jazz!" er først og fremst historien om Karin Krogs unike utøverkarriere, men også om hennes rolle som organisator, stilskaper og inspirasjonskilde på både den norske og den internasjonale jazzscenen.

I "Det måtte bli Jazz!" forteller den stadig aktive jazzkunstneren om barndom og skoleår i krigsårenes Oslo, om de første opptredene i Oslo på 1950-tallet og den videre veien fram til status som jazzsanger par excellence. Hun reflekterer over sitt yrkesvalg, over hva som driver henne mot stadig nye musikalske utfordringer og minnes samarbeid med kjente kollegaer i inn- og utland.

Sammen med Karin Krogs egen beretning, skrevet i samarbeid med journalist og forfatter Terje Mosnes, trer også andre stemmer fram i "Det måtte bli Jazz!" Den japanske jazzkritikeren og platesamleren Keizo Takada skriver om Karins posisjon i Japan, den svenske impresarioen, konsert- og konferansearrangøren og forfatteren Göran Wallén tar for seg Karins mangeårige virke i Sverige, mens den amerikanske journalisten og plateselskapsmannen Pat Thomas ser Karin fra sitt ståsted i amerikansk jazztradisjon. John Surman, Karin Krogs engelske samboer, mangeårige musikalske partner og selv et verdensnavn innen jazzen, tegner et nært portrett av Karin og de egenskapene som har gitt henne internasjonalt ry, mens journalist Maren Ørstavik har intervjuet fem norske musikerkollegaer om Karin Krogs betydning for dem som kunstner og inspirasjonskilde.

"Det måtte bli Jazz!" utgis av Grappa Musikkforlag, som har samarbeidet nært med Karin Krog gjennom flere tiår. Som bilderedaktør har Tine Bergh, Karin Krogs eldste datter, gjennomillustrert boken med så vel kjent som tidligere upublisert materiale, og boken inneholder også en omfattende diskografi, utarbeidet av Johannes Rød i samarbeid med Tine Bergh og Karin Krog selv.

Den 5.mai kl.1900 kan du møte Karin Krog i samtale med Jazznytts Audun Vinger på Deichman Bjørvika. Arrangementet er gratis og man kan melde seg på her: https://deichman.no/event/m%C3%B8te-med-karin-krog_d23cf6cb-bc11-4bad-8766-6ac515e35442

Tine Bergh - 91 33 22 34, tine@sisteskrik.no
Helge Westbye - 90 55 52 58, helge@grappa.no

Karin Krog.
Foto: Vidar Ruud
Karin Krog. Foto: Vidar Ruud
Terje Mosnes.
 Foto: Ketil Mosnes
Terje Mosnes. Foto: Ketil Mosnes
Fra venstre: Jan Garbarek, Jon Christensen, Karin Krog, Per Løberg og Terje Bjørklund på Kongsberg Jazzfestival. Foto: Arthur Sand.
Karin Krog "Det måtte bli Jazz! "
Forsidefoto: Marek A. Karewice                        Design: Nick Alexander.
Karin Krog "Det måtte bli Jazz! " Forsidefoto: Marek A. Karewice Design: Nick Alexander.

Grappa Musikkforlag ble etablert i 1983, og er i dag ett av de eldste og største uavhengige plateselskaper i Norge. Navnet forbindes med musikalsk bredde og kvalitet, og representerer norske utøvere av ypperste klasse.

Grappa Musikkforlag har den største katalogen av alle norske selskap med omlag 2000 utgitte album innen alle genre av musikk. Den klassiske katalogen utgis på Simax Classics, folke- og verdensmusikk utgis på Heilo. Jazz og improvisert musikk utgis på Hubro.

HIGHLIGHTS AND NEW RELEASES24.5.2022 15:45:39 CEST | Pressemelding

Kim Myhr, "Sympathetic Magic" - Release 19.08.2022, HUBRO Listen to "Sympathetic Magic" hereDropbox with WAV, photos & press release Sympathetic Magic is an ecstatic, delirious, and deeply touching piece of music; a towering new work in Kim Myhr’s increasingly substantial output as an artist and composer. Sympathetic Magic is the follow-up to Kim Myhr’s 2017 album You | me, which was widely praised and received an honorary mention at the 2018 Nordic Music Prize. While the immersive warmth of You | me is still present, Sympathetic Magic is more expansive than its predecessor. A band of eight musicians playing a wide variety of instruments including electric 12-string guitars, drum machines, vocals, synthesizers, organs and lots of drums and percussion, has created a work of a grander scale. SINGLE RELEASES: June 15 - “Up To The Sun Shall Go Your Heartache” July 13 - “Gifting Senselessly in Endless Lavishness" Aug 17 - “And I Thought These Are My People” Kim Myhr. Photo: Orfee Schuijt Es

Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album!20.5.2022 11:57:10 CEST | Pressemelding

Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album på Odin Records 20. mai. "Fjære" består av sju nye komposisjoner signert Berg og er spilt inn i en tid der det har vært vanskelig å samles. Som en motvekt til dette, og som et symbol på samhold og vennskap har trioen for første gang tatt med seg gjesteartister i studio: Mathias Eick (trompet), Hanna Paulsberg (sax) og Silje Nergaard (vokal). Albumet er på mange måter en naturlig evolusjon av trioens allerede etablerte kvaliteter, men byr på flere overraskelser underveis. Michael Scott Hartung i Propeller Music Division har også løftet musikken ytterligere med en gjennomarbeidet og detaljert produksjon.

Ny musikk fra Marte Eberson!20.5.2022 11:19:46 CEST | Pressemelding

Marte Eberson er ute med singelen «This Will Blow» - en deilig up-tempo poplåt som passer perfekt i sommerspillelisten. Med en vintage-vibe og fengende melodier, formidler sangen et gjenkjennelig budskap. Det er en optimistisk poplåt, men med en stofflighet og et analogt uttrykk som skal vekke assosiasjoner til en annen tid. Et lite tilbakeblikk til 60-tallet, men samtidig med et moderne, friskt uttrykk. Hør «This Will Blow» her! Tematikken i låta tar opp viktige, men enkle spørsmål, på en gjenkjennelig måte; som hvem en selv er i og utenfor et forhold, og selvstendighet. Å tørre å stå på egne ben, være alene og handle på vegne av en selv - om menneskelige dilemmaer som dukker opp i livet. «Jeg skrev låta «This Will Blow» i en tid hvor jeg var veldig gira på å klare meg selv. Jeg var lei av å føle at andres behov gikk foran min egen magefølelse, som skrek høyt at jeg ville være fri. Låten handler om å klare seg på egenhånd, å tørre å løsrive seg fra noe som ikke er bra for en. Det er p