Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

"Det måtte bli Jazz!" boken om Karin Krog ute i dag 10. mai!

15. mai runder Karin Krog 85 år. I mer enn 50 av dem har hun vært anerkjent som en av verdens ypperste jazzsangere, og nå er boken om Karin Krogs liv og eventyrlige karriere her: "Det måtte bli Jazz!"
Karin Krog.
Foto: Vidar Ruud
Karin Krog. Foto: Vidar Ruud

"Det måtte bli Jazz!" er først og fremst historien om Karin Krogs unike utøverkarriere, men også om hennes rolle som organisator, stilskaper og inspirasjonskilde på både den norske og den internasjonale jazzscenen.

I "Det måtte bli Jazz!" forteller den stadig aktive jazzkunstneren om barndom og skoleår i krigsårenes Oslo, om de første opptredene i Oslo på 1950-tallet og den videre veien fram til status som jazzsanger par excellence. Hun reflekterer over sitt yrkesvalg, over hva som driver henne mot stadig nye musikalske utfordringer og minnes samarbeid med kjente kollegaer i inn- og utland.

Sammen med Karin Krogs egen beretning, skrevet i samarbeid med journalist og forfatter Terje Mosnes, trer også andre stemmer fram i "Det måtte bli Jazz!" Den japanske jazzkritikeren og platesamleren Keizo Takada skriver om Karins posisjon i Japan, den svenske impresarioen, konsert- og konferansearrangøren og forfatteren Göran Wallén tar for seg Karins mangeårige virke i Sverige, mens den amerikanske journalisten og plateselskapsmannen Pat Thomas ser Karin fra sitt ståsted i amerikansk jazztradisjon. John Surman, Karin Krogs engelske samboer, mangeårige musikalske partner og selv et verdensnavn innen jazzen, tegner et nært portrett av Karin og de egenskapene som har gitt henne internasjonalt ry, mens journalist Maren Ørstavik har intervjuet fem norske musikerkollegaer om Karin Krogs betydning for dem som kunstner og inspirasjonskilde.

"Det måtte bli Jazz!" utgis av Grappa Musikkforlag, som har samarbeidet nært med Karin Krog gjennom flere tiår. Som bilderedaktør har Tine Bergh, Karin Krogs eldste datter, gjennomillustrert boken med så vel kjent som tidligere upublisert materiale, og boken inneholder også en omfattende diskografi, utarbeidet av Johannes Rød i samarbeid med Tine Bergh og Karin Krog selv.

Boken er ute i dag!

Tine Bergh - 91 33 22 34, tine@sisteskrik.no
Helge Westbye - 90 55 52 58, helge@grappa.no

Karin Krog.
Foto: Vidar Ruud
Karin Krog. Foto: Vidar Ruud
Terje Mosnes.
 Foto: Ketil Mosnes
Terje Mosnes. Foto: Ketil Mosnes
Fra venstre: Jan Garbarek, Jon Christensen, Karin Krog, Per Løberg og Terje Bjørklund på Kongsberg Jazzfestival. Foto: Arthur Sand.
Karin Krog "Det måtte bli Jazz! "
Forsidefoto: Marek A. Karewice                        Design: Nick Alexander.
Karin Krog "Det måtte bli Jazz! " Forsidefoto: Marek A. Karewice Design: Nick Alexander.

Grappa Musikkforlag ble etablert i 1983, og er i dag ett av de eldste og største uavhengige plateselskaper i Norge. Navnet forbindes med musikalsk bredde og kvalitet, og representerer norske utøvere av ypperste klasse.

Grappa Musikkforlag har den største katalogen av alle norske selskap med omlag 2000 utgitte album innen alle genre av musikk. Den klassiske katalogen utgis på Simax Classics, folke- og verdensmusikk utgis på Heilo. Jazz og improvisert musikk utgis på Hubro.