"Det kaspiske hav er kilde til ubegrensede muligheter," Kasakhstan i kaspiske toppmøtet

Under det sjette kaspiske toppmøtet i Ashgabat snakket president Kassym-Jomart Tokayev 29. juni 2022 om Det kaspiske havets økende betydning på grunn av dets geostrategiske beliggenhet, rike naturressurser og transportpotensial.
Det kaspiske hav (visitmangystau.kz)

I de siste tretti årene har Det kaspiske havets status vært gjenstand for en opphetet geopolitisk diskusjon. I august 2018 samlet de fem kaspiske statene Aserbajdsjan, Iran, Kasakhstan, Russland og Turkmenistan seg i byen Aktau i Vest-Kasakhstan for å undertegne den kaspiske konvensjonen som gir Det kaspiske hav en spesiell juridisk status. Ifølge konvensjonen har statene jurisdiksjon over territorialfarvann på femten nautiske mil fra kysten og eksklusive fiskerettigheter over ytterligere ti nautiske mil. Resten av sjøarealet er underlagt bilaterale avtaler mellom kyststatene.

"I dag er vårt primære mål å sikre konvensjonens raske ikrafttredelse," sa den kasakhiske presidenten.

Han bemerket at transportsammenkoblinger blir en nøkkelfaktor for bærekraftig vekst og styrking av økonomiske bånd mellom statene i en tid med forstyrrelser i de tradisjonelle logistikkkjedene. Dette gjør den transkaspiske internasjonale transportrutens rolle stadig viktigere i sikringen av vareflytene mellom Europa, Sentral-Asia og Kina.

"I år økte Kasakhstans transportvolum på denne ruten 2,5 ganger på fem måneder, og den totale fraktomsetningen med de andre kaspiske landene hadde en økning på mer enn ni prosent. For å øke omsettingens volum har vi begynt å modernisere havneinfrastrukturen og utvide flåten," sa Tokayev.

Når det gjaldt matsikkerhet, opplyste Tokayev at handelsvolumet mellom Kasakhstan og de kaspiske landene er på omtrent 3,5 milliarder dollar. Rundt 70 prosent av landets handelsvolum er med Russland på landveier.

"Kasakhstan har et betydelig potensial for å øke eksporten av kjøtt og meieriprodukter. For å styrke handelssamarbeidet mellom våre stater, må vi konsekvent utvikle moderne logistikkinfrastruktur. Derfor foreslår vi opprettelse av et kaspisk matvareknutepunkt som vil muliggjøre økt handelsomsetning med minimale kostnader", sa han.

Kasakhstan har begynt byggingen av moderne distribusjonssentre med et høyteknologisk system for lagring, oppbevaring og salg av matvarer. Tokayev foreslo å integrere disse sentrene med det kaspiske matvareknutepunkt for å "tilby nye muligheter for effektivt samarbeid mellom bønder, kjøpere, transporbedrifter, selgere og forbrukere."

Men neppe noe av dette vil være mulig dersom man ikke tar vare på det kaspiske økosystemet som er livsviktig for millioner av mennesker som bor nær den kaspiske kysten. Tokayev nevnte Europas tredje lengste elv Ural som et skrekkeksempel med kraftig nedgang i vannføring, reduksjon av bioressurser, forringelse av vegetasjon og menneskeskapt forurensning.

"Aktiv utnyttelse av undergrunnsressurser og varetransport medfører en stor miljørisiko for regionen. Utfordringene med global oppvarming og relaterte klimaendringer er en trussel for vannressursene," la han til.

Tokayev viste til den pågående reduksjonen av bestanden av kaspiske seler som et annet eksempel på miljøutfordring i regionen. Den kaspiske selen er et unikt sjøpattedyr som ikke finnes noen andre steder i verden. Antallet har gått raskt ned med nesten 90 prosent og er på rundt 100 000 nå på grunn av både menneskeskapte og naturlige faktorer som truer selenes eksistens.

Det kaspiske hav (visitmangystau.kz)
Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev, kaspiske toppmøtet i Ashgabat, 29.06.2022 (akorda.kz)
Det kaspiske hav (visitmangystau.kz)
Den kaspiske selen (visitmangystau.kz)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kasakhstans Ambassade i Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Smirres hjemsted Burabay åpner vintersesongen29.12.2023 11:35:47 CET | Pressemelding

Burabay nasjonalpark startet vintersesongen med en festlig konsert på opplevelsesparken Kasakhstans Lappland 17. Desember 2023. Burabay er kjent for sin fantastiske natur som er preget av tette skoger og uberørte innsjøer, noe som tiltrekker tusenvis av turister hvert år. Vintersesongen forsterker regionens sjarm og forvandler den til et eventyrland. Det er ikke overraskende at det er her 1994 Lillehammer OL-mester Vladimir "Smirre" Smirnov er født og oppvokst.