Det globale reiserådet oppheves 1. oktober. Dette betyr det for deg.

1. oktober opphever myndighetene det globale reiserådet og høstferien nærmer seg med stormskritt. Hva betyr det for deg og hva bør du tenke på før du bestiller reise?

Fra 1. oktober 2021 vil reiseforsikringen også gjelde utenfor Europa, med unntak av enkelte land.

– Dette betyr at reiseforsikringen fra 1. oktober også vil gjelde utenfor Europa, med unntak av enkelte land. Vær også klar over at noen land ikke har åpnet for fri innreise, så undersøk det før du bestiller reise, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Her finner du ut hvilke land som myndighetene mener det er trygt å reise til, og hvilke som fortsatt har utstedt reiseråd.

– Det blir med andre ord trygt å bestille og gjennomføre reiser til de aller fleste land. Samtidig anbefaler vi alle å gjøre grundige vurderinger før de bestiller. Smittesituasjonen på feriedestinasjonen kan endre seg raskt og det kan innføres lokale restriksjoner, sier Nielsen.

Kundene til Fremtind er dekket av reiseforsikringen uavhengig av vaksinestatus, og ved akutt sykdom eller annen alvorlig hendelse før avreise vil avbestilling av reiser kunne være dekket.

Hva betyr egentlig fargekartet?

– Det er viktig at du setter deg inn i innreisereglene til landet du skal til. Du kan bli satt i karantene i landet du reiser til, og dette kan gå ut over hjemreisen din. Vi dekker ikke avbestilling av reiser på bakgrunn av karanteneplikt - verken i landet du skal til eller ved hjemreise, sier skadeforebyggeren.

Fargekartet sier nå noe om karantene og hva du må forberede deg på ved utreise og hjemreise. Dette er annerledes enn før sommeren, da det såkalte fargekartet fortalte deg hvilke land norske myndigheter mener er trygt å reise til.

– Mange vi nok bestille en tur til det store utland nå. Samtidig tror vi mange fortsatt tar den kommende høstferien i Norge, sier Nielsen.

UD lanserer reiseapp

Samtidig som regjeringen varslet at de opphever det globale reiserådet lanserte Utenriksdepartementet sin nye app «Reiseklar». Denne skal hjelpe nordmenn med informasjon før reise, registrering av reise og, om du tillater det, varsling mens du er på reise.

– Dette hilser vi velkommen. Dette gir økt trygghet til nordmenn i utlandet, avslutter Nielsen.

UD sin app «Reiseklar» kan lastes ned i App store og Google Play.

Skadeforebygger Therese Nielsen.
Det er viktig at du setter deg inn i innreisereglene til landet du skal til. Du kan bli satt i karantene i landet du reiser til, og dette kan gå ut over hjemreisen din.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Forsikring eier Fremtind Service. Fremtind Service er Norges største AutoPass-utsteder med 750 000 AutoPass-kunder. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.