Det finnes ingen fornuft i å trimme en elsparkesykkel
– Det finnes ikke et fornuftig behov for dette. Å styre en elsparkesykkel i 20 kilometer i timen oppleves som mer enn fort nok for de fleste, forteller seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
Trimming betyr at du modifiserer motoren for å oppnå høyere hastigheter.
I juni hadde totalt 111 personer skadet seg ved bruk av elsparkesykkel. Totalt for de siste tre og en halv månedene april, mai, juni og halve juli er dette tallet 258.
Betydelig risiko for hodeskader
- Elsparkesyklene er ikke bygget for hastigheter over den innebygde fartsgrensen, og de blir derfor ustabile ved trimming, forklarer Johansen.
– Trimming er meningsløst, og det øker bare sjansen for å kjøre på fotgjengere. Høyere fart gir også en betydelig risiko for hodeskader hvis du mister balansen, sklir eller tverrstiller på en elsparkesykkel. I tillegg er det ganske enkelt ikke rom for høyere hastigheter på de stedene der folk har nytte av sparkesykkel med elektrisk motor, sier Johansen.
Han forklarer også at verken bremsesystemene eller hjulene på elsparkesykler er dimensjonert for høyere hastigheter.
– Er det din første tur på en elsparkesykkel, bør du først øve et sted med lite trafikk. Å kjøre elsparkesykkel krever litt erfaring med både kjøretøyet og å håndtere trafikken. I tillegg krever det modenhet, fortsetter han.
Ønsker nye trafikkregler
Han forteller videre at veldig få bruker hjelm på elsparkesykkel, og dette øker sannsynligheten for alvorlige skader.
Flere ønsker seg nå et nytt regelverk for bruk av elsparkesykler, og både politiet og Trygg Trafikk har uttalt at de støtter dette.
– Vi ønsker en nedre aldersgrense på tolv år og et krav om bruk av hjelm, sier Christoffer Solstad Steen, fungerende kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.
Vekker debatt i europeiske storbyer
Flere europeiske storbyer har den siste tiden skjerpet regelverket for bruk av elsparkesykler.
København har nylig innført regler som innebærer 15 års aldersgrense for å kjøre uten voksen. I tillegg skal det kun være én person på elsparkesykkelen, og det er ikke tillatt å kjøre den på fortau.
Også i Sverige raser diskusjonen om regelverk for elsparkesykler etter at det i mai omkom en 27 år gammel mann som følge av kollisjon mellom en elsparkesykkel og bil.
Nøkkelord
Kontakter
Christoffer Solstad SteenFungerende kommunikasjonssjef
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noMette MagnussenDistriktsleder i Vestfold
Tel:90 99 79 70magnussen@tryggtrafikk.noBilder
Om Trygg Trafikk
Trygg Trafikk jobber for at færrest mulig skal omkomme eller bli hardt skadd i trafikken. Vi er tilstede i alle landets fylker. Trygg Trafikk er både samarbeidspartner og pådriver overfor myndigheter og bedrifter. Vi er også et bindeledd mellom frivillige aktører og myndigheter.
Følg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Pakk bilen riktig i påsken – skiutstyr har flydd ut av skibokser under bråstopp22.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Påsken nærmer seg, og ferieklare nordmenn skal ut på norske veier. Uansett om du skal til fjells, by eller sjø, er fart og sikring av last noe av det viktigste du bør tenke på før du setter deg i bilen, mener Bård Morten Johansen, fagsjef trafikksikkerhet i Trygg Trafikk.
I februar mistet en person livet i trafikken1.3.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
Totalt har fem personer mistet livet i trafikken så langt i år – tre kvinner og to menn. Det er det laveste antall omkomne for januar og februar i nyere tid, med unntak av 2022, og en halvering sammenlignet med 2023.
Tall fra Trygg Trafikk: Refleksbruken står på stedet hvil14.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn er flinke til å bruke refleks, men ikke flinke nok. – Nesten 5 av 10 bruker refleks. Økningen har dessverre stoppet opp, sier Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.
Fire personer omkom i trafikken i januar1.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Alle dødsulykkene i januar var møteulykker der enten bilfører eller bilpassasjer omkom. På samme tid i fjor omkom fem personer.
Mange barn er farlig sikret på norske veier15.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
To av ti barn sitter farlig sikret i bil. Det viser nye tall fra Trygg Trafikk som synes funnet er skremmende.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom