–Det er nå det gjelder!

– Budskapet i FNs klimarapport kan ikke misforstås; konsekvensene av klimaendringer kommer sterkere, kraftigere og raskere enn vi før vi har trodd. Endringene vil bli mer inngripende og i mange tilfeller irreversible. Politikerne kan ikke ignorere advarslene lenger, vi trenger modige ledere som kan fortelle oss det vi må høre, skape oppslutning om endringene vi trenger, og iverksette sterke og raske tiltak. Det er nå det gjelder, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

Christian Eriksen, fagsjef Bellona

Den sjette hovedrapporten fra FNs klimapanel, som ble lagt frem mandag, er krystallklar; klimautfordringene må behandles som en umiddelbar trussel. Rapporten skrives av 700 eksperter fra 90 ulike land på oppdrag fra FN, og kommer til å spille en betydelig rolle under høstens klimatoppmøte i Glasgow (Cop26),  hvor Bellona forøvrig skal delta.

Bellona-stifter Frederic Hauge sier at klimasaken er mye mer enn et økonomisk spørsmål.

–Dette er et etisk og moralsk spørsmål. Hvem har vi lyst å være? Vil vi være de som tjente penger på å pumpe opp den siste oljen?  Norge kan ikke, i en slik krisesituasjon for klimaet, være det siste landet som skal tjene penger på den siste oljen. Det vil i en slik situasjon være moralsk forkastelig å gi flere letelisenser på norsk sokkel. Letingen må stanse umiddelbart, sier han.

Han mener at verden har et par år på seg til å legge om.

– Klimapanelet er krystallklare på at 1,5-gradersmålet krever umiddelbare og omfattende reduksjoner i klimagassutslipp. Her er det ikke bare nullutslipp i 2050 som gjelder, men alt vi gjør, hver eneste år fremover. Jeg har fortsatt troen, men de to-tre neste årene må det tas grep som gjør at vi kan snu utviklingen. Fangst og lagring av CO₂ blir enda mer viktig som virkemiddel, sier han.

Christian Eriksen, fagsjef Bellona
Frederic Hauge, stifter Bellona

Bellonas visjon blir virkelighet i Arendal!15.8.2021 21:24:02 CEST | Pressemelding

Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over nyheten om at Morrow Batteries, som han og Bellona var med på å starte opp, har hentet inn 230 millioner kroner til den gigantiske batterifabrikken i Arendal. Et år etter oppstart er selskapet verdsatt til 1,5 milliarder kroner. Både statsminister Erna Solberg og Ap-leder Jonas Gahr Støre roser storsatsingen. –Bellona er opptatt av å ikke bare snakke om problemer – men finne løsninger. Emisjonen i Morrow Batteries er det ferskeste eksempelet på at vi lykkes med dette, sier Frederic Hauge.

Bellona-aksjon fører til hastemøte5.8.2021 22:10:05 CEST | Pressemelding

Bellona aksjonerte torsdag 5. august mot to offshore-skip som har ligget i opplag ved Bru Kai på Rennesøy ved Stavanger siden 2016. Aksjonen ble utført ved å inspisere skrog under vann ved hjelp av ROV, i tillegg til inspeksjon ombord på de to båtene MS Sea Safety og MS Sea Pilot. Som er resultat av aksjonen har Stavanger kommune sammen med Bellona hasteinnkalt Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet til et møte fredag 6.august, klokka 13.00 i Stavanger. På dette møtet vil resultatene av inspeksjonene bli presentert, og videre håndtering diskutert.