Huseierne

Det blir stadig dyrere å bo i leilighet i byene

Innbyggerne i byene bruker stadig mer av inntekten på å bo. Det viser Huseiernes Bokostnadsindeks for leiligheter. Oslo er den dyreste byen for de som bor i leilighet, Trondheim og Tromsø følger deretter.
Morten Andreas Meyer, Generalsekretær i Huseierne.

En ny undersøkelse fra forbrukerorganisasjonen Huseierne viser at det blir stadig dyrere å bo, også for de som bor i leilighet i byene.

- Formålet er å få bedre oversikt over hvordan bokostnadene for byleiligheter utvikler seg over tid. I de store byene er det flere leiligheter enn eneboliger. I Oslo er for eksempel hele 72 prosent av boligmassen leiligheter. Derfor er denne leilighetsindeksen et nyttig verktøy, sier generalsekretær Morten Andreas Meyer i Huseierne.

Det er analysemiljøet Samfunnsøkonomisk Analyse som har laget Bokostnadsindeksen på oppdrag fra Huseierne.

Bokostnadsindeksen for leiligheter viser hvor mye det koster å bo i og eie en leilighet på 70 kvadratmeter i de store byene og utviklingen i bokostnadene over tid. Bokostnadsindeksen viser utviklingen i bokostnader for leiligheter i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Tromsø.

70 kvadratmeter er gjennomsnittsstørrelsen på en leilighet i de store byene.

Kraftig økning i bokostnader

Rapporten «Bokostnadsindeks for leiligheter» viser at bokostnaden for en gjennomsnittlig leilighet på 70 kvadratmeter er på 90.503 kroner i de seks største byene i Norge.

I perioden fra 2010 til 2019 har bokostnadene for disse boligene økt med 24 prosent. Bokostnadene i 2019 er de høyeste gjennom hele perioden.

Fra 2018 til 2019 økte bokostnadene med 11 prosent, mens prisstigningen i samme periode var på 2,2 prosent. Rentekostnader, vedlikeholdskostnader og kommunale avgifter har økt mest det siste året.

-Bokostnadsindeksen viser en kraftig økning i bokostnadene, langt over prisveksten ellers i samfunnet. Vi forventer at politikerne og kommunene gjør det de kan for å hindre at vanlige folk får for høye bokostnader, sier Morten Andreas Meyer i Huseierne.

Oslo dyrest

Det er stor variasjon i bokostnadene mellom byene. Oslo har de høyeste bokostnadene.

Slik er bokostnadene for en leilighet på 70 kvadratmeter i 2019:

• Oslo: 103.712 kroner
  • Trondheim: 85.148 kroner
  • Tromsø: 81.829 kroner
  • Bergen: 81.810 kroner
  • Stavanger: 72.250 kroner
  • Kristiansand: 70.475 kroner

- Forskjellen i bokostnadene er særlig knyttet til forskjeller i boligpriser og dermed rentekostnadene til husholdningene. Eiendomsskatt, kommunale avgifter og energikostnader varierer også mellom de store byene, sier Morten Andreas Meyer.

- Det er viktig at politikere og andre kjenner til utviklingen i bokostnadene slik at det ikke blir for dyrt for vanlige folk å kunne eie sin egen bolig, sier Morten Andreas Meyer.

Prognosene for Bokostnadsindeksen viser en tydelig nedgang i bokostnadene for leiligheter i 2020. Dette skyldes nedgang i rentekostnader, energikostnader og eiendomsskatt. I 2021 ventes en videre nedgang i bokostnadsindeksen.

Men i 2022 og 2023 er det ventet en oppgang i bokostnadene.

Så mye koster det å bo i Norge

Leilighetsindeksen er en del av Huseiernes bokostnadsindeks. Bokostnadsindeksen viser hvordan bokostnadene varierer mellom kommunene, og måler hvor mye det koster å bo og eie en enebolig på 120 kvadratmeter.

For en standard enebolig på 120 kvadratmeter summerer bokostnadene seg til 116.392 kroner for en husholdning. Det er 9.848 kroner mer enn året før.

Bokostnadsindeksen og leilighetsindeksen inkluderer:

• Eiendomsskatt
  • Kommunale gebyrer
  • Energikostnader
  • Rentekostnader
  • Forsikring
  • Vedlikeholdskostnader

Morten Andreas Meyer, Generalsekretær i Huseierne.
Utvikling i bokostnader for leiligheter 2010-2019, samt prognose for 2020-2023.

Om Huseierne

Huseierne
Fred. Olsens gate 5

22 47 75 00http://www.huseierne.no

Huseierne er en uavhengig og medlemseiet forbrukerorganisasjon for alle boligeiere uavhengig av boform. Huseiernes 278.000 medlemmer bor i blokk, rekkehus og enebolig. Organisasjonen har 6.000 boligsameier og frittstående borettslag som medlemmer.

Huseierne ivaretar norske boligeieres lokale og rikspolitiske bolig- og eiendomsinteresser. Forbundet yter juridisk og byggteknisk rådgivning til medlemmene.

For mer informasjon: besøk vår nettside!

Følg pressemeldinger fra Huseierne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Huseierne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Huseierne