Det bergensbaserte karmøybandet Syntax TerrOrkester tråkker nye stier med nytt album

Syntax TerrOrkester - Garden II

Syntax TerrOrkester - Garden II, albumrelease 13.11.2020

Med Garden II fortsetter Syntax TerrOrkester å tråkke opp sine egne stier  i et landskap som både rommer innmark, utmark og villskap.

Det Bergensbaserte karmøybandet Syntax TerrOrkester har opparbeidet seg velfortjent kultstatus, etter fire kritikerroste album med leken indierock og originale poetiske tekster på karmøydialekt. Nå er de endelig ute med sitt femte studioalbum: Garden II, soundtracket til novellefilmen Garden II, som hadde premiere i 2018.

Lytt her: https://orcd.co/syntaxterrorkester

Se filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=4bFkuGRMbRA&ab_channel=SyntaxTerrOrkester

Bandbesetningen består denne gang av Øyvind Solheim (Ungdomskulen, Datarock, Baertur), Ola Høyer (Cortex, Moon Relay), Kjetil Traavik Møster (Møster!, Datarock, King Midas, The End, Lars Vaular), Knut Andreas Knutsen/Kunt Kunsten (Baertur), samt de to legendariske musikkprodusentene Jørgen Træen (Sir Dupermann) og Yngve L. Sætre. Musikken er produsert av Yngve L. Sætre og Knut Andreas Knutsen.

Garden II er soundtracket til novellefilmen med samme navn (med taglinen: “Fremtidsillusjoner fra en øde øy”). Filmen er produsert av Syntax - formann Knut Andreas Knutsen og den svenske kunstneren Simeon Frohm (Simeon Gilló). Soundtracket er spilt inn i Duper studio i Bergen kjøtt, og råmixen av musikken har dannet grunnlag for filmen. Fire unge filmregissører (Nathanael Larsson / Liv Karin Dahlstrøm / Siri Bråtveit / Kieran Kolle) har fått utdelt hvert sitt visuelle bilde av lydfilen til en låt, samt en tittel og lengdebegrensning, som utgangspunkt for å lage hvert sitt kapittel til filmen. Ingen av regissørene har fått høre lyden – denne er videre mikset og ferdigstilt med utgangspunkt i råversjoner av filmkapitlene. Felles for kapitlene og resten av filmen (intro og outro) er at de behandler begrepet «Garden», og sin tilhørende kapitteltittel. Landskapet på øyen Utsira – hvor filmen er spilt inn – legger grunnlaget for estetikken.

Syntax TerrOrkester har spilt over 150 konserter i inn og utland, og har turnért med Undergrünnen og Datarock, i tillegg til å ha varmet opp for band som Holy Fuck, Caribou og bob hund. Musikken med tekster på karmøydialekt har blitt fremført i blant annet Berlin, London, Chicago, San Francisco og Los Angeles.

Bandet har hele tiden funnet sine egne rare stier utenfor den opptråkkede og preparerte løypen. Førstealbumet «Familien Min Forstår Ingenting Av Det» (2008) ble innspilt live, med to mikrofoner og en båndopptaker, i et akustisk egnet bedehus på Karmøy. Andrealbumet «Land Her O!» (2010) var en sammenhengende komposisjon, der man kombinerte korte og catchy låter med eposer som rundet 10 minutter.

Tredjealbumet «Vårsår» (2012) ble fremhevet av flere kritikere som et av årets mest originale album, på tross av at det egentlig mer var en bokutgivelse fylt med korttekster, essayer og kunst. Fjerdealbumet «Bydrifter» kom ut i fysisk format (LP), men da også med en egen versjon i form av et svært begrenset opplag der coveret var i tremateriale (mdf), med laserinngravert cover-art.

Syntax TerrOrkester - Garden II
Cover, Syntax TerrOrkester - Garden II

Nytt album fra Dr Bekken Trio20.11.2020 16:11:49 CETPressemelding

Tor E 'Dr' Bekkens nyeste utgivelse "In Fonk We Trust" er nok en gang en konsertinnspilling, denne gangen med sin trio bestående av den ekstraordinære bassisten Mattis Kleppen og den dynamiske trommeslageren Dag Kittilsen. Konsertopptaket fra Lillehammer Mikrobryggeri viser hvordan denne trioen etter 30 års samspill har utviklet en nesten telepatisk kommunikasjon på scenen, i et repertoar som utgjør en dyp og original hyllest til New Orleans-tradisjonen. Et entusiastisk publikum pisker trioen opp til stadig nye høyder, noe Bekken, Kleppen og Kittilsen svarer på med intensitet, virtuositet og spilleglede. Hør "In Fonk We Trust , Live at Lillehammer Mikrobryggeri" HER! Pianist og vokalist Tor E 'Dr' Bekken har vært en markant skikkelse i norsk blues- og jazzmiljø i 35 år, mesteparten av tida som soloartist. Han har spilt på scener i Norge og Europa med legendariske tradisjonsbærere som Eddie Bo, Big Al Carson, Louisiana Red og Marva Wright, og opptrådt på festivaler i inn- og utland som

Årets julealbum fra Herborg Kråkevik!20.11.2020 14:31:42 CETPressemelding

De siste årene har juleheftet Juleroser med redaktør Herborg Kråkevik - der noen av landets fremste forfattere og kunstnere bidrar - blitt en kjær del av julestemningen i mange hjem rundt om i landet. I tillegg til årets hefte, sangbok og turné kommer også albumet Juleroser, som har fått ekstra brask og bram fra Bergens Filharmoniske Orkester. På albumet medvirker også Bjørn Eidsvåg, Mathias Eick, Trygve Skaug, Marianne Pentha, Randa og Aniston fra Fargespill, Edvard Grieg Kor og AURORA. – Heilt sidan den fyrste songen vart skriven til Juleroser i 2015, har eg håpa at me ein dag kunne spela desse songane inn. At det skulle bli så mange gode songar, og at innspelinga skulle gjerast med sjølvaste Bergen Filharmoniske orkester og Mathias Eick, våga eg ikkje tru på den gongen, forteller Herborg Kråkevik Lytt til "Juleroser" HER! Julehefte og sangbok I tillegg til årets julehefte kommer også «Julesongboka» ut i år. I «Julesongboka» har Herborg samlet de gode, gamle julesangene som familier

Hver gang vi møtes - jubileum: Tredje dag20.11.2020 13:15:38 CETPressemelding

«Hver gang vi møtes» sender sin tiende sesong på TV 2 i høst. Det blir markert med en stjernespekket jubileums-vri hvor vi får gjensyn med 29 artister som alle har skapt magiske musikalske øyeblikk gjennom tv-ruten i løpet av ni sesonger. Gjennom åtte program samles artistene for å gi oss nye gåsehudøyeblikk med nye tolkninger av låter og nye historier – i tillegg til tilbakeblikk på tidligere store musikalske øyeblikk. På jubileumssesongens tredje dag samles artistene Silya, Tshawe Baqwa, OnklP, Jonas Fjeld, Eva Weel Skram, Inger Lise Rypdal, Odd Nordstoga og Admiral P på Vestre Kjærnes gård i Våler. Musikk fra kveldens program kan du høre her! Dette er låtene som blir sunget på jubileumssesongens andre dag; Silya & Odd Nordstoga - Nyforelsket 70 år (Inger Lise Rypdal)Tshawe Baqwa - Om du vil (Eva Weel Skram)OnklP - Dans Dans Dans (Odd Nordstoga)Jonas Fjeld - Styggen på ryggen (OnklP)Eva Weel Skram - Tordensky (Jonas Fjeld)Inger Lise Rypdal - Shine On (Madcon feat. R.I.O.)

Kim Åge Furuhaug ute med mer musikk for cymbaler!20.11.2020 10:08:48 CETPressemelding

Ingen veikart – masse effekter Super Heavy Metals (aka Kim Åge Furuhaug, Bergensboeren fra Sør-Helgeland) andre soloalbum «Gong Splash Midi Midi» tar et steg videre fra sitt første soloalbum "Music For cymbals". Der det minimalistiske selvtitulerte førstealbumet fokuserte på å lage cymbalmusikk uten effekter representerer «Gong Splash Midi Midi» det stikk motsatte. «Jeg ville ikke ha noen regler for låtene, jeg ville være fri og ikke vite hva vi skulle lage. Jeg hadde et par skisser, rytmiske mønster, jeg tror vi endte opp med å bare bruke en av dem». - Kim Åge Furuhaug Lytt her: https://orcd.co/superheavymetalhttps://orcd.co/superheavymetal Med på laget er produsent Emil Nicolaisen og Ådne Meisfjord- som står for prosessering av cymbalene med synther og effekter. Albumet ble spilt inn i mai 2018, hvor de brukte mange dager på å eksperimentere og lage så mye musikk som mulig, senere mikset med Anders Bjelland i en lang og tidkrevende prosess. Musikk for cymbaler - et fristed “Super Hea

Hver gang vi møtes - jubileum: Andre dag13.11.2020 12:54:03 CETPressemelding

«Hver gang vi møtes» sender sin tiende sesong på TV 2 i høst. Det blir markert med en stjernespekket jubileums-vri hvor vi får gjensyn med 29 artister som alle har skapt magiske musikalske øyeblikk gjennom tv-ruten i løpet av ni sesonger. Gjennom åtte program samles artistene for å gi oss nye gåsehudøyeblikk med nye tolkninger av låter og nye historier – i tillegg til tilbakeblikk på tidligere store musikalske øyeblikk. På jubileumssesongens andre dag samles artistene Silya, Tshawe Baqwa, Vinni, Sigvart Dagsland, Eva Weel Skram, Jan Eggum og Christel Alsos på Vestre Kjærnes gård i Våler. Musikk fra kveldens program kan du høre her! Dette er låtene som blir sunget på jubileumssesongens andre dag; Silya – Tårer (Madcon feat.Vinni) Vinni – Ka e du redd for (Sigvart Dagsland) Sigvart Dagsland – Selmas sang (Eva Weel Skram)Eva Weel Skram - Befri meg (Jan Eggum)Jan Eggum – Halve meg (Vinni) Christel Alsos – Where Love Resides (Silya)