Det bergensbaserte karmøybandet Syntax TerrOrkester tråkker nye stier med nytt album

Syntax TerrOrkester - Garden II

Syntax TerrOrkester - Garden II, albumrelease 13.11.2020

Med Garden II fortsetter Syntax TerrOrkester å tråkke opp sine egne stier  i et landskap som både rommer innmark, utmark og villskap.

Det Bergensbaserte karmøybandet Syntax TerrOrkester har opparbeidet seg velfortjent kultstatus, etter fire kritikerroste album med leken indierock og originale poetiske tekster på karmøydialekt. Nå er de endelig ute med sitt femte studioalbum: Garden II, soundtracket til novellefilmen Garden II, som hadde premiere i 2018.

Lytt her: https://orcd.co/syntaxterrorkester

Se filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=4bFkuGRMbRA&ab_channel=SyntaxTerrOrkester

Bandbesetningen består denne gang av Øyvind Solheim (Ungdomskulen, Datarock, Baertur), Ola Høyer (Cortex, Moon Relay), Kjetil Traavik Møster (Møster!, Datarock, King Midas, The End, Lars Vaular), Knut Andreas Knutsen/Kunt Kunsten (Baertur), samt de to legendariske musikkprodusentene Jørgen Træen (Sir Dupermann) og Yngve L. Sætre. Musikken er produsert av Yngve L. Sætre og Knut Andreas Knutsen.

Garden II er soundtracket til novellefilmen med samme navn (med taglinen: “Fremtidsillusjoner fra en øde øy”). Filmen er produsert av Syntax - formann Knut Andreas Knutsen og den svenske kunstneren Simeon Frohm (Simeon Gilló). Soundtracket er spilt inn i Duper studio i Bergen kjøtt, og råmixen av musikken har dannet grunnlag for filmen. Fire unge filmregissører (Nathanael Larsson / Liv Karin Dahlstrøm / Siri Bråtveit / Kieran Kolle) har fått utdelt hvert sitt visuelle bilde av lydfilen til en låt, samt en tittel og lengdebegrensning, som utgangspunkt for å lage hvert sitt kapittel til filmen. Ingen av regissørene har fått høre lyden – denne er videre mikset og ferdigstilt med utgangspunkt i råversjoner av filmkapitlene. Felles for kapitlene og resten av filmen (intro og outro) er at de behandler begrepet «Garden», og sin tilhørende kapitteltittel. Landskapet på øyen Utsira – hvor filmen er spilt inn – legger grunnlaget for estetikken.

Syntax TerrOrkester har spilt over 150 konserter i inn og utland, og har turnért med Undergrünnen og Datarock, i tillegg til å ha varmet opp for band som Holy Fuck, Caribou og bob hund. Musikken med tekster på karmøydialekt har blitt fremført i blant annet Berlin, London, Chicago, San Francisco og Los Angeles.

Bandet har hele tiden funnet sine egne rare stier utenfor den opptråkkede og preparerte løypen. Førstealbumet «Familien Min Forstår Ingenting Av Det» (2008) ble innspilt live, med to mikrofoner og en båndopptaker, i et akustisk egnet bedehus på Karmøy. Andrealbumet «Land Her O!» (2010) var en sammenhengende komposisjon, der man kombinerte korte og catchy låter med eposer som rundet 10 minutter.

Tredjealbumet «Vårsår» (2012) ble fremhevet av flere kritikere som et av årets mest originale album, på tross av at det egentlig mer var en bokutgivelse fylt med korttekster, essayer og kunst. Fjerdealbumet «Bydrifter» kom ut i fysisk format (LP), men da også med en egen versjon i form av et svært begrenset opplag der coveret var i tremateriale (mdf), med laserinngravert cover-art.

Syntax TerrOrkester - Garden II
Cover, Syntax TerrOrkester - Garden II