Derfor velger Ringnes 80 prosent resirkulert plast fremfor 100 prosent
Ringnes vil i løpet av sensommeren lansere flasker laget av 80 prosent resirkulert plast på produktene Farris og Imsdal. Farris går dermed over fra flasker laget av utelukkende ny plast, til flasker med resirkulert plast. For Imsdal reduseres mengden resirkulert plast i flasken fra 100 til 80 prosent.
Ikke et steg tilbake, men to steg fram
– Det høres kanskje ut som at det er et skritt tilbake, men faktisk handler dette om å ta to steg fram. Ved å redusere mengden resirkulert plast i Imsdal-flaskene forlenger vi levetiden til materialet. Plasten kan ta flere runder i systemet for resirkulering, sier Johanna Ellefsen Rostad, Kommunikasjonsdirektør i Ringnes.
Hun vedkjenner at det er enklere å kommunisere en løsning med 100 prosent resirkulert plast, men at de likevel har valgt å følge Infinitums oppfordring.
– Vi har vist at det er mulig å lage en flaske med 100 prosent resirkulert plast. Når det nå kommer stadig mer resirkulert materiale inn i systemet, må vi vurdere effekten dette har på totalen. Og som Norges største drikkevareselskap er vi forpliktet til å tenke på hele systemet og være langsiktige, forklarer Rostad.
Infinitum er selskapet som har ansvaret for det unike pantesystemet i Norge og sørger for at rundt 600 millioner plastflasker årlig samles inn og blir sendt til resirkulering.
Ivaretar hensynet til systemet og forlenger livet til plastmaterialet
- Det vi har sett er at en for høy andel resirkulert plast inn i systemet gjør at materialet ikke tåler mange runder før kvaliteten blir dårlig. Da må materialet destrueres framfor å brukes på nytt, forklarer Kjell Olav Maldum i Infinitum.
Maldum forklarer at plast er et materiale med unike kvaliteter. Målet er å sikre plasten lengst mulig levetid i systemet for resirkulering. Det er også nøkkelen til å oppnå en lavest mulig miljø- og ressursbelastning fra emballasjen.
- Med dagens teknologi har vi sett at det er optimalt å tilføre rundt 20 prosent ny plast for å opprettholde kvaliteten i materialet og samtidig holde plasten i systemet lengst mulig. Slik sikrer vi sikrer effektiv gjenvinning, høyest mulig kvalitet og lengst mulig liv til plastmaterialet som brukes i flaskene, sier Maldum, som også synes det er gledelig at Ringnes velger å bruke materiale fra det norske markedet i flaskene sine.
Reduserer bruken av ny plast med 980 tonn
- Med 80 prosent resirkulert plast i Farris og Imsdal vil vi i sum redusere bruken av ny plast med 980 tonn årlig. I tillegg gjør vi en betydelig reduksjon i vårt klimaavtrykk, sier Rostad, som forteller at timingen ikke er tilfeldig.
- Det er veldig stas å kunne lansere de nye flaskene med materiale fra det nye resirkuleringsanlegget for drikkevareemballasje i Norge. Anlegget er det første av sitt slag i Norge, og befester drikkevarebransjen sin posisjon som ledende i arbeidet med å gjøre Norge mer sirkulært, avslutter Rostad.
Utrullingen av de nye Imsdal-flaskene har startet, mens de nye Farris-flaskene forventes å være klare for markedet i løpet av sensommeren. Det er ingen synlige forskjeller mellom flasker som utelukkende består av ny plast og flaskene som består av 80 prosent resirkulert plast.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap.
Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet, og vi er stolte av våre mange sterke merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom