Derfor strekker Strandryddeuka 2020 seg over to uker!

I høst skal vi ta igjen den tapte ryddesesongen og vårens ryddeaksjoner som pandemien satte stopper for. Nå er det tid for å rydde det som har kommet på avveie i løpet av vinteren, våren og sommeren. Vi har allerede fått en knallstart på første del av Strandryddeuka 2020 - her kan du se programmet videre!
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn på ryddeaksjon ved Jeløya under Strandryddeuka 2020. Foto: Oslofjordens Frilufsråd

Navnet til tross, Strandryddeuka varer i år hele to uker fra 5. september til 20. september. Hold Norge Rent har allerede arrangert flere ryddeaksjoner sammen med frivillige og samarbeidspartnere, og flere skal det bli!

PROGRAM STRANDRYDDEUKA:

12. – 13. september: I samarbeid med Friluftslivets uke har vi #turmedmening, og vi oppfordrer til turer i skog og mark med søppelplukking.

14. – 19. september: Norges Seilforbund arrangerer Hold havet rent-uka en ryddekampanje spesielt for seilere i samarbeid med Strandryddeuka.

15. september: Miljøagentene inviterer til rydding i forbindelse med barnas egen ryddedag. Kampanjen deres Beintøft tar opp temaet søppel, plast og resirkulering.

16. september: Vil du være med å holde Innlandet rent? Hold Innlandet Rent og Dokkadeltatet Nasjonale Våtmarssenter inviterer til rydding i Innlandet.

18. september: Bli med på Teinejakta i Lister-regionen. Les mer om hvordan du kan bidra her.

19. september: Strandryddedagen 2020 feirer 10 års jubileum – høydepunktet i Strandryddeuka. Vi skal ha flere feiringer, blant annet i Lofoten.

19. september: Marin forsøpling er et problem over hele verden, og den internasjonale strandryddedagen har mobilisert til opprydding verden over i 35 år. Organisasjonen Ocean Coservancy står bak tiltaket.

20. september: Ta del i The Great Nurdle Hunt, en global kampanje som setter fokus på forsøpling fra plastpellets eller plastgranulat.

Norges største ryddedugnad

Strandryddeuka er norges største kollektive ryddedugnad! Hvert år rydder flere tusen frivillige over hele Norge. Ryddingen foregår langs vassdrag, elver, innsjøer, på stier og langs kysten og i byrommet. Lokale koordinatorer organiserer ryddingen lokalt sammen med Friluftsrådene, frivillige organisasjoner, avfallsbransjen og kommuner.

Lag din egen ryddeaksjon

Det er ikke så mye som skal til for å lage et vellykket ryddearrangement. Det viktigste er å tenke på ryddehansker og sekker, hvordan de frivillige skal komme seg til stedet, og hvordan dere skal håndtere avfallet i etterkant. Velg dere en dato som passer, og ta kontakt med deres lokale avfallsselskap for å avtale hva dere skal gjøre med avfallet etter ryddeaksjonen.

Hold Norge Rent deler ut gratis ryddeutstyr til alle som vil bidra! Finn ditt nærmeste hentepunkt for utstyret på www.ryddenorge.no eller bruk appen Rydde. La dere gjerne inspirere av årets temadager når dere velger dato for ryddeaksjonen!

I løpet av de to ukene har vi egne temadager knyttet til blant annet idrettslag, barnehager og skoler, arbeidsplasser, byrom, innland, dykking, mikroplast og strandrydding.

Vi oppfordrer selvfølgelig til trygg rydding og har laget guide til rudding under korona - les her!

Knallstart på Strandryddeuka 2020

Halvveis ut i den første uka av høstens ryddedugnad har allerede tre ministre og en ordfører vært med på ryddeaksjoner over hele Norge. Se vårt bildegalleri av ryddeaksjonene som sparket i gang Strandryddeuka.

Her er oversikten:

05.09.2020
NORDISK STRANDRYDDEDAG I FREDRIKSTAD
Aksjonen ble arrangert sammen med Miljøstiftelsen Elv og Hav, Kystlotteriet og Naturvernforbundet Fredrikstad og Hvaler.

RYDDEAKSJON I BODØ MED FISKERI OG SJØMATMINISTEREN
Fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen tok initiativ til strandrydding i Breivika i Bodø.

06.09.2020
RYDDEAKSJON PÅ ASKØY MED STATSMINISTER ERNA SOLBERG
Aksjonen var i regi av Clean Shores Bergen.

07.09.2020
RYDDEAKSJON PÅ JELØYA MED KLIMA- OG MILJØMINISTEREN
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn deltok på ryddeaksjon arrangert i samarbeid med Skjærgårdstjenesten i Moss og Fredrikstad og Oslofjordens Friluftsråd.

RYDDEAKSJON PÅ SUP-BRETT MED OSLOS ORDFØRER MARIANNE BORGEN
Ryddeaksjonen ble arrangert av GreenBoats Oslo i samarbeid med Hold Norge Rent.

Hvis du vil se dette innholdet fra holdnorgerent.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Fanny PindsleProsjektleder for opprydding

Fanny Pindsle er Hold Norge Rents ryddegeneral, og leder for den store Strandryddeuka. Spør henne om marint avfall og lur rydding!

Tel:+47 922 06 173fanny@holdnorgerent.no