Derfor er Bobilenes Servicekjede en smart løsning for bobileierne

Bobil er stort, både i antall og i volum. Bare i Norge er det over 50.000 registrerte bobiler, og i sommermånedene øker dette antallet med 70.000 bobilturister langs norske veier. Alle de 120.000 bobilentusiastene har én felles utfordring: et verksted som kan bobil. Flere har etterspurt tilgjengelighet på både deler og kompetanse, og nå vil Bobilenes Servicekjede – en verkstedkjede organisert av RSA – gjøre noe med det.

En felles løsning

For å forstå hvorfor dette er en genistrek for både forbrukere og verksteder, må vi forklare litt om det tekniske. Claus Magelssen, importsjef for deler og tilbehør i RSA, forteller at det i dag finnes et utall bobilmerker, men at nærmere 95 prosent av alle bobiler i Europa er bygget på et Fiat-chassis.

– Bobilforhandlerne er vanligvis eksperter på boenheten, men kunnskapen er ikke alltid tilstrekkelig på bilenheten. Det har rett og slett vært svært få verksteder som har spesialisert seg på reparasjoner av bobiler. Du kan jo tenke deg følgende scenario: Du har investert i en flott og dyr bil, men om det plutselig skjer noe med girkassa står du bom fast. Da hadde jeg blitt grinete.

RSA har i mange år vært Fiats største forhandlerkjede i Norge, og Fiat-teknologien er derfor noe de har spisskompetanse på. Derfor har de dannet en servicekjede der RSAs forhandlere kan reparere bobiler: Bobilenes Servicekjede.

– Vi skal sikre at bobilkundene får den hjelpen de trenger når de kommer til verkstedene. Dette er noe alle parter tjener på: Verkstedene får flere kunder og bobileieren, som gjerne er på tur, får reparert doningen og kan komme seg raskt av gårde, sier Magelssen.

Gjennom Bobilenes Servicekjede vil all markedsføring foregå på tysk, fransk, engelsk og norsk.

– Vi har bygd landets beste serviceapparat for dekk, chassis, motor og drivverk for bobiler. Denne løsningen er like viktig for både bobileier og verkstedet.

Her finner du oversikten over verkstedene.

Et økende marked

Så langt har tilbakemeldingene fra både verksteder og bobilentusiaster vært svært positive.

– Noen av bileierne vi har vært i kontakt med har nærmest følt seg neglisjert, men med vårt serviceapparat blir det en helt annen tilværelse. Vi har verksteder som sørger for at  bilene raskt kommer tilbake på veien, og det tror jeg vil være viktig, sier Magelssen.

I fjor meldte Motor.no at det aldri før har vært like mange bobiler på norske veier, og Magelssen tror at bobilfeberen ikke vil gi seg med det første.

– Dette markedet har hatt en eksplosiv vekst gjennom mange år, og ikke minst er dette et marked som kommer til å være der lenge.

Fata om Bobilenes Servicekjede

• Etablert: 2016
  • Antall medlemmer: 36 verksteder
  • Geografisk spredning: Fra Lakselv i nord til Kristiansand i sør og fra Sør-Varanger i øst til Sotra i vest.
  • En del av RSA (www.rsa.no)

Vil du vite mer om Bobilenes Servicekjede? Kontakt Claus Magelssen på tlf 46 97 10 97 for en uforpliktende prat.