Dennis Hauger før F2-debuten: -Fokuserer på neste sving, neste runde

Den ferske Formel 3-mesteren Dennis Hauger trives med oppmerksomheten, og jubler over den eksplosive interessen for motorsport i Norge.
Foto: Herman Berger

På en pressekonferanse i Oslo i formiddag presenterte den norske motorsportstjernen og hans manager, Harald Huysman, planene for debutsesongen i motorsportens nest øverste divisjon.

-Det blir bokstavelig talt et vanvittig race, mot enda mer rutinerte konkurrenter. Antallet løpshelger er doblet, fra syv i fjor til 14 i år. Alt er heftigere i Formel 2; motoren med turbo og 620 hk, økt marktrykk («down force»), G-kreftene i svingene og innbremsing. Topphastigheten er høyere, med  335 km/t, og det kreves helt andre kjøreteknikker, dekk, dekkstrategier, innstillinger og justeringer underveis.  Men jeg fikser det - de første testene i Abu Dhabi før jul gikk veldig bra,  sier Dennis Hauger.

-Det er kult at  nesten «hele Norge» er rammet av formelfeber om dagen. Jeg gleder jeg meg vilt til å sette meg inn i den nye bilen og gi gass på de råeste banene i verden, sier han.

Som en del av «Red Bull Formel 1 Junior Team», og én av to F2-førere hos det italienske storlaget Prema Racing, har Dennis Hauger for lengst intensivert jakten på å bli tidenes første, norske Formel 1-fører – og én av 20 av de raskeste førerne i verdens kanskje største idrettssirkus.

Etter et hektisk test- og treningsopphold på Red Bulls treningssenter i Salzburg i forrige uke, venter nå noen roligere uker hjemme i Aurskog, før siktet stilles inn med simulatortrening hos Prema i Italia og RedBull F1 Team England, og siste testrunder med ny bil den første helgen i mars.

20. mars sparkes årets Formel 1- og Formel 2-sirkus i gang i Bahrain.

-Jeg lever godt med forventningspresset, og har selvfølgelig som hovedmål å ta det neste steget opp i Formel 1 så raskt som mulig. Men jeg har ikke dårlig tid, er fortsatt en av de aller yngste i F2. Mitt fokus ligger hele tiden på de små detaljene som utgjør resultatet; neste sving, neste runde, neste løp, neste sesong - samt fysiske og mentale forberedelser. Hvis den nye bilen fungerer, og teamet rundt meg lykkes med detaljene, er det kun opp til meg å holde hodet kaldt og sette sammen alle brikkene, slik jeg klarte i fjor. Da er det lov å sikte høyt og drømme stort, sier Dennis Hauger.

Sammen med manager Harald Huysman og resten av teamet er han nesten i mål med å finansiere årets Formel 2-satsing, som har en budsjettramme på 21 millioner kroner. Premiepengene fra fjorårets VM-seier i Formel 3 – 300.000 euro, rundt tre millioner norske kroner – er pløyet rett inn i årets satsing.

-I tillegg til hovedsponsor RedBull, som vil prege bilen, har vi med oss flere lojale sponsorer som har vært med på turen gjennom mange år. De siste ukene har vi fått styrket økonomien betydelig gjennom nye sponsoravtaler med fintech-selskapet Lendo, kyllingprodusenten Den Stolte Hane, Puma og Pers Hotel, forteller Harald Huysman.

-Men vi er fortsatt ikke helt i mål, og har ennå døren åpen for èn stor sponsor, pluss eventuelle andre samarbeidspartnere på ulike nivåer - som ønsker å styrke sine verdier og sin oppmerksomhet gjennom å samarbeide med Dennis, sier Huysman.

PRAKTISK INFORMASJON:

Løpsprogram FIA F2, 2022:

Testing:

2.-4.3             Sahir, Bahrain

12.-14.4          Barcelona, Spania

Løp

1.         18.-20.3:         Sahir, Bahrain

2.         25.-27.3:         Jeddah, Saudi-Arabia

3.         22.-24.4:         Imola, Italia

4.         20.-22.5:         Barcelona, Spania

5.         27.-29.5:         Monte Carlo, Monaco

6.         10.-12.6:         Baku, Aserbadsjan

7.         1.-3.7:             Silverstone, Storbritannia

8.         8.-10.7:           Spielberg, Østerrike

9.         29.-31.7:         Budapest, Ungarn

10.       26.-28.8:         Spa Franchorchamps, Belgia

11.       2.-4.9:             Zandvoord, Nederland

12.       9.-11.9:           Monza, Italia

13.       23.-25.9:         Sochi, Russland

14.       18.-20.11:       Yas Island, Abu Dhabi

Kontaktinformasjon, Prema Racing:

Press officer: Angelina Ertsou, telefon +39-347 4912946 (media@premaracing.com)

Foto: Herman Berger

Om Dennis Hauger

Dennis Hauger
c/o Stella Marketing, Haugerudveien 1
1930 1930 Aurskog

Følg pressemeldinger fra Dennis Hauger

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Dennis Hauger på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Dennis Hauger