Denne uka i FN: Starter kamp for ny Sikkerhetsrådsplass

En delegasjon av FN-topper har vært i Afghanistan for å snakke med de facto-regjeringen Taliban om deres politikk for å begrense kvinners arbeidsliv og utdanning. Delegasjonen inkluderte FNs visegeneralsekretær Amina Mohammed – den høyest rangerte kvinnen i FN – og Sima Bahous, UN Womens eksekutivsekretær. Bildet viser Mohammed (til høyre) da hun møtte utenriksminister Anniken Huitfeldt i New York 20. desember 2022. Foto: UN Photo/Mark Garten.

Starter kamp for ny Sikkerhetsrådsplass

Under debatten på Stortinget om hva Norge har fått til som medlem av FNs sikkerhetsråd de siste to årene overrasket utenriksminister Anniken Huitfeldt alle: — Regjeringen mener at Norge bør igjen søke medlemskap i Sikkerhetsrådet i perioden 2039 til 2040.

Les saken på fn.no.

Tor Wennesland, den norske spesialkoordinatoren for fredsprosessen i Midtøsten (på skjermen), taler under Sikkerhetsrådets møte om situasjonen i regionen, inkludert Palestina, holdt 18. januar. Foto: UN Photo/Loey Felipe.

Fred og sikkerhet

Kvinneledet FN-toppdelegasjon i Kabul for å snakke med Taliban

En delegasjon av FN-ledere har vært i Afghanistan de siste dagene for å rette søkelyset mot beskyttelsen av kvinners og jenters rettigheter. De har også hatt samtaler med Taliban – i lys av de nylige beslutningene fra de facto-myndighetene. Les saken på fn.no.

Redegjørelse om det norske medlemskapet i FNs sikkerhetsråd. Les Utenriksministerens innlegg på regjeringens sider.

FN vil øke bistanden til frontlinjeområdene i Ukraina; Svartehavskorneksporten nærmer seg 18 millioner tonn. Les saken på UN News.

Norsk støtte til såkorn i Ukraina. Les saken på regjeringens sider.

Ukraina-bistanden: — Vi har aldri, aldri sett noe lignende. Les saken i Bistandsaktuelt.

Svar på spørsmål om palestinske organisasjoner og en tostatsløsning. Les saken på regjeringens sider.

Norge slutter opp om sterkt Israel-kritisk opprop. Les saken i Bistandsaktuelt.

Jemen: Stillhet i store kamper gir rom for dialog. Les saken på UN News.

UNHCR: 95 prosent av jordanerne føler sympati med flyktninger. Les saken på UNHCRs sider.

Myanmar: Militærjuntaen får våpenhjelp fra en rekke land. Les saken i Bistandsaktuelt.

Uka fremover i Sikkerhetsrådet

Japan har presidentskapet i Sikkerhetsrådet i januar. Månedens arbeidsprogram finnes her

På tirsdag vil Rådet diskutere Haiti. Syria og Darfur er på agendaen på onsdag. På torsdag har presidentskapet kalt inn til en debatt om «Investering i mennesker for å øke motstandskraften mot komplekse utfordringer», under agendapunktet «Fredsbygging og opprettholdelse av fred». På fredag vil Sikkerhetsrådet holde sin kvartalsvise orientering om Mali.

— Barn bar hovedtyngden av vår reaksjon på koronapandemien, og dette påvirket særlig deres rett til utdanning, sa FNs menneskerettighetssjef Volker Türk under åpningen av den 92. sesjonen i FNs komité for barnets rettigheter. Foto: ILO/Fatma Cankara.

FN høykommissær rapporterer kraftig nedgang i respekt for barns rettigheter

— Barns rettigheter må forbli en prioritet, oppfordret FN-sjefen for menneskerettigheter under åpningen av barnekomiteen. Jenters og gutters stemmer må både bli hørt og lyttet til, la han til. Les saken på fn.no.

UNESCO: Drap på journalister økte med 50 prosent i 2022, halvparten skjedde utenfor jobb. Les saken på UN News.

Svar på spørsmål om organisasjoner som redder liv i Middelhavet. Les saken på regjeringens sider.

Kambodsja: Klar til å integrere LHBTIQ+-personer i samfunnet, sier FN-ekspert. Les saken på UN News.

Tilbakeslag for britenes Rwanda-plan. Les saken i Bistandsaktuelt.

Nord-Irland: Storbritannias «immunitetslovgivning» kan hemme ofrenes rettigheter, advarer FNs menneskerettighetssjef. Les saken på UN News.

Pakistan: Rettighetseksperter oppfordrer til handling mot tvangsreligiøs konvertering, barneekteskap. Les saken på UN News.

Kvinner og menn står i kø for å motta hjelp i Pakistan, etter den katastrofale 2022-flommen. — Lokaløkonomier er lagt i grus, sier Geir Thomas Tonstøl, ILOs nye landdirektør. Foto: European Union 2022/Abdul Majeed.
Arbeidsliv

— Pakistan «løper i motbakke» for å oppnå anstendig arbeid for alle, sier landets nye norske ILO-sjef

FN-sambandet har tatt en prat med ILOs ferske Pakistan-direktør for å høre mer om landets store utfordringer og viktig lærdom etter fjorårets katastrofale flom. Les saken på fn.no.

ILO: Økonomisk nedgang vil tvinge flere inn i dårligere jobber

Vaklende global sysselsettingsvekst og presset på anstendige arbeidsforhold risikerer å undergrave sosial rettferdighet viser en ny ILO rapport. Les saken på fn.no.

En ny FN-rapport viser en klar sammenheng mellom det å ikke ha råd til et sunt kosthold og variabler som et lands inntektsnivå, fattigdomsforekomst og ulikheter. Bildet viser et matmarked i Ancud, Chile. Foto: Flickr/Murray Foubister.

Matsikkerhet

FN-rapport: 131 millioner mennesker i Latin-Amerika og Karibia har ikke råd til et sunt kosthold

Det koster mer å spise sunt i regionen enn i resten av verden. Les saken på fn.no.

I Mantoux tuberculin-testen injiseres en liten mengde av patogenens protein (tuberculin) i huden på innsiden av underarmen. Denne hudtesten brukes til å evaluere mennesker for latent tuberkuloseinfeksjon. Foto: CDC/Unsplash.

Helse

WHO: Råd lansert for å utvikle tuberkulosevaksiner, i håp om å redde millioner av liv

WHO-sjefen har avduket planer om å fremskynde lisensiering og bruk av effektive nye tuberkulosevaksiner. Tuberkulose er nummer to på listen av verdens dødeligste infeksjonssykdommer, etter covid-19, og den 13. ledende årsaken til dødsfall over hele verden. Les saken på fn.no.

Zambia: FN-eksperter skal gripe inn i et gruppesøksmål om blyforurensning mot et gruveselskap. Les saken på UN News.

Overflødig nitrogen i reaktiv form – som kommer fra bruk av syntetisk gjødsel, utslipp av avløpsvann eller forbrenning av fossilt brensel – er en fare som forurenser land, vann og luft. Det forverrer også klimaendringene og bryter ned ozonlaget, som endelig er på bedringens vei. Foto: James Baltz/Unsplash.

Klima og miljø

Fire grunner til at verden må begrense nitrogenforurensning

Nitrogenforurensning er skader i miljøet, dyrelivet og menneskers helse, som følge av overskudd av nitrogen og nitrogenforbindelser – som lystgass, nitrogenoksid og ammoniakk. Les saken på UNEPs sider.

Sammen for naturen

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide og kommunesektorens organisasjon KS skal følge opp den nye globale naturavtalen sammen. Les saken på regjeringens sider.

NHO-presidenten om grønt skifte: Norge lunter etter. Les saken på NHOs sider.

FNs generalsekretær mener oljeindustrien må holdes ansvarlig. Les saken på UNRICs sider.

En økning på ett prosentpoeng av offentlige utdanningsressurser til de fattigste 20 prosentene kan trekke 35 millioner barn i grunnskolealder ut av læringsfattigdom mener UNICEF. Regjeringen setter ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller. Foto: CDC/Unsplash.

Utdanning

UNICEF: De fattigste elevene drar minst nytte av offentlig utdanning

En ny rapport viser av barn fra de fattigste husholdningene drar minst nytte av nasjonal offentlig utdanningsfinansiering. UNICEF ber om ytterligere – og mer rettferdige – investeringer for å løfte millioner av barn ut av en læringskrise. Les saken på UNICEFs sider.

Vil få ned sosiale forskjeller mellom barn

Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller. Les saken på regjeringens sider.

UNESCO vier den internasjonale utdanningsdagen i 2023 til afghanske jenter og kvinner. Les saken på UNESCOs sider.

Merk deg! Kommende arrangementer

25. januar:Lyktes Norge i Sikkerhetsrådet? FN-sambandet arrangerer en debatt, hvor om spørsmålet om hvorvidt Norge lyktes i Sikkerhetsrådet blir stilt til utenriksministeren, FN-ambassadør Mona Juul, forsker Niels Nagelhus Schia og journalist Tove Gravdal. Arrangementet modereres av Catharina Bu, FN-sambandets generalsekretær og holdes på Youngs oppe i Oslo. Les mer og følg med på arrangementets Facebook-side.

31. januar: Norad-konferansen — Mennesket og naturen – hvordan overleve sammen?

Er vi mennesker i ferd med å ødelegge vårt eget eksistensgrunnlag, eller klarer vi å snu om og løse klima- og naturproblemene vi selv har bidratt til? Dette er det store spørsmålet under Norad-konferansen Human|Nature 2023. Lær mer og meld deg på via Norads sider.

31. januar: ECOSOC partnerskapsforum — Drive frem lærdom fra covid-19 og en full gjennomføring av 2030-agendaen for bærekraftig utvikling på alle nivåer

Dette FN-møtet som holdes i New York vil samle viktige internasjonale aktører for å øke innovativt samarbeid – i forbindelse med Rådets koordineringssegment.De viktigste politiske budskapene vil være innspill til HLPF i juli 2023 og toppmøtet om bærekraftsmålene som holdes under generalforsamlingen i september. Lær mer her.

24. januar: Internasjonal dag for utdanning

27. januar: Internasjonal minnedag for ofrene for Holocaust

Geir Thomas Tonstøl er den nye direktøren av ILOs kontor i Pakistan. Foto: ILO/M. Crozet.