DENNE UKA I FN: Sju ting du må følge med på i høynivåuken av FNs 77. generalforsamling

Den norske FN-delegasjonen var vertskap for en pressebrifing med afghanske kvinnelige ledere i FNs hovedkvarter 12. september 2022. Najiba Sanjar (til høyre), menneskerettighetsaktivist og feminist, orienterer reportere om situasjonen. Med seg har hun Naheed Farid (i midten), en afghansk parlamentariker, og Mona Juul (til venstre ved podiet), Norges FN-ambassadør i New York. Foto: UN Photo/Cia Pak.

Sikkerhetsrådet

Frankrike har presidentskapet i FNs sikkerhetsråd i september. Landets FN-ambassadør, Nicolas de Rivière, orienterte pressen om månedens program 1. september. Ler referat fra pressekonferansen her.

Uka i Sikkerhetsrådet

På torsdag (22. september) vil Sikkerhetsrådet holde en orientering om Ukraina på ministernivå. Den franske europa- og utenriksminister Catherine Colonna skal lede møtet, som vil sette søkelys på å bekjempe straffefrihet. FNs generalsekretær António Guterres og Karim Asad Ahmad Khan, aktor i Den internasjonale straffedomstolen (ICC) skal orientere Rådet.

Ellers forventes Rådsmedlemmene å fortsette å følge nøye med på utviklingen i Etiopia, etter gjenopptakelsen av volden i landet 24. august, etter en fem måneder lang våpenhvile. Medlemmene vil også overvåke situasjonen i Haiti, hvor det har brutt ut omfattende protester etter at regjeringen kunngjorde høyere drivstoffpriser 11. september.

Bakgrunnsinformasjon om temaene Rådet behandler i september finner du her.

FNs sikkerhetsråd: Øk våpenhvileinnsatsen i Jemen!

FNs sikkerhetsråd oppfordrer stridende parter i Jemen til å trappe opp forhandlinger og utvide deres historiske våpenhvile. Les mer på fn.no.

— En sulttsunami kan utløse hungersnød i flere områder, advarer Sikkerhetsrådet

Ettersom risikoen for konflikt-indusert hungersnød og utbredt matusikkerhet fortsetter å øke, oppfordret FNs nødhjelpskoordinator torsdag Sikkerhetsrådet til å ta opp de sammenkoblede krisene, og arbeide for å etablere varig fred i berørte regioner. Les mer på UN News.

Politisk løsning i Sudan trengs nå

Nesten ett år etter den militære maktovertakelsen i Sudan i oktober 2021, oppdaterte FNs øverste embetsmann i det landet Sikkerhetsrådets medlemmer i dag om landets urovekkende fastlåste tilstand politisk, midt i en forverret humanitær og sosioøkonomisk krise. Ler mer på FNs sikkerhetsrådssider.

Norge i FNs sikkerhetsråd - uke 36

Saker som ble behandlet i Sikkerhetsrådet denne uken: FNs fredsoperasjoner, Ukraina, Somalia og Jemen. Les mer på regjeringens sider.

Catharina Bu er ny generalsekretær i FN-sambandet. Foto: Siw Pessar.

Catharina Bu tar over som generalsekretær i FN-sambandet

– Med et flott lag av medarbeidere og medlemsorganisasjoner, skal vi trappe opp samarbeidet og vise at FN-sambandet er en viktig og troverdig kilde blant barn og unge, og den norske offentligheten, sier FN-sambandets ferske generalsekretær.

Les mer på fn.no.

Bilder av FNs bærekraftsmål lyser opp FN-bygningen i New York 17. september 2022. Dette markerer åpningen av FNs generalforsamlings Scoring for the Goals-arrangement organisert av Qatar, som en del av forberedelsene for et bærekraftig fotball-VM 2022 i Qatar. Foto: UN Photo/Cia Pak.

Sju ting du må følge med på i høynivåuken av FNs 77. generalforsamling

Denne uken begynner årets viktigste politiske debatt – høynivåuken – under FNs generalforsamling. Norge stiller med en sterk delegasjon, ledet av statsministeren. Dette er de tingene du absolutt burde få med deg.

Les mer på fn.no.

Aktuelle rapporter og arrangementer:

UNEP/WMO-rapport slår alarm: — Behov for akutte tiltak

For å begrense globale temperaturstigninger og unngå en klimakatastrofe, er akutte tiltak nødvendig. Det slår en fersk FN-rapport fast. Les saken på fn.no.

UNHCR: Støtt alle elever på flukt - Lewis Hamilton trykker på gassen

Sir Lewis Hamilton, Formel 1-fører og sju ganger verdensmester, er drivkraften bak en ny rapport fra FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR), som avslører det akutte behovet for mer støtte til utdanning for barn og unge på flukt. Les saken på fn.no.

Guterres: – I turbulente tider er FNs arbeid mer nødvendig enn noen gang

I FNs årsrapport, utgitt like før den årlige samlingen av verdens ledere ved FNs hovedkvarter i New York neste uke, sa generalsekretær Guterres at pandemien vedvarer, at mindre enn 20 prosent av befolkningen i lavinntektsland er vaksinert. Og at gjenoppbyggingen er ujevn. Les saken på UN News.

UNICEF: Jenter over hele verden henger etter gutter i matematikk

Jenter over hele verden henger etter gutter i matematikk, med diskriminering og kjønnsstereotypier blant de grunnleggende årsakene, ifølge en ny rapport publisert av UNICEF. Les saken på UNICEFs sider.

• 19. september: Høynivå-arrangement om bærekraftsmålene under FNs generalforsamling. Se direktesending på UN Web TV.
  • 19. september: Toppmøte om utdanning under FNs generalforsamling. Se direktesending på UN Web TV.
  • 20. – 26. september: Hoveddebatten i FNs generalforsamling. Norges innlegg holdes 22. september. Se direktesending på UN Web TV.
  • 21. september: Global morgen: Spenning og sikkerhetspolitikk i nordområdene. Meld deg på via Linkticket.no.
  • 22. september: Ministermøte i FNs sikkerhetsråd om den politiske og humanitære situasjonen i Ukraina. Ler mer på FNs sikkerhetsråds sider.

Andre viktige saker:

Støtt kvinner i Afghanistan! Les saken på FN-delegasjonens sider.

WHO-sjef: — Ser slutten på koronapandemien. Les saken på fn.no.

FNs generalforsamling setter søkelyset på solidaritet, bærekraft og vitenskap. Les saken på fn.no.

Kronikk: Norge har forsømt flere av sine FN-veteraner. Les saken i Aftenposten.

Lønnstransparens kan adressere lønnsforskjellene mellom kvinner og menn. Les saken i ILO News.

Myanmar: Økende bevis for forbrytelser mot menneskeheten siden kuppet. Les saken på UN News.

Catharina Bu er ny generalsekretær i FN-sambandet. Foto: Siw Pessar.