Denne uka i FN: Sikkerhetsrådet fordømmer Hviterusslands behandling av migranter

Sikkerhetsrådet orienterer pressen om situasjonen på grensen mellom Polen og Hviterussland. Norge, USA og europeiske land fordømte Hviterusslands håndtering av situasjonen. Foto: UN Photo/ Manuel Elias.

Mexico har presidentskapet i Sikkerhetsrådet i november

Uken i Sikkerhetsrådet

Denne mandagen diskuterer Sikkerhetsrådet den humanitære situasjonen i Syria og skal stemme over to resolusjoner som forlenger mandatet til den fredsbevarende styrken i Abyei (UNISFA) og sanksjonsregimet i Somalia. Tirsdag holder Sikkerhetsrådet en åpen debatt om fred og sikkerhet gjennom preventivt diplomati: en felles agenda til alle primære FN-organer. Situasjonen i Somalia og Afghanistan står på agendaen senere denne uken, og Sikkerhetsrådet følger også situasjonen i Etiopia og Sudan tett.

Norge og flere land i Sikkerhetsrådet fordømmer Hviterusslands behandling av migranter

Landene som sitter i FNs sikkerhetsråd oppfordrer til en sterk internasjonal reaksjon og samarbeid for å holde Hviterussland ansvarlig for migrantkrisen som utspiller seg på grensen til Polen.

Les saken på fn.no

Mexico ber om større innsats for verdens fattige

Mexicos president advarte Sikkerhetsrådet om at verden beveger seg fra “sivilisasjon til barbaritet” på landets signaturarrangment om “eksklusjon, ulikhet og konflikt”. Han ba om at de 20 største økonomiene, rikeste selskapene og enkeltpersonene i verden bidrar til å forbedre livene til de 750 millioner menneskene i verden som lever på mindre enn 2 USD om dagen. Mexico vil foreslå en plan til FNs generalforsamling som vil garantere et bedre liv for verdens fattige.

Les mer på AP og UN News.

Klimatoppmøtet i Glasgow endte en dag på overtid. Foto: UNFCCC/ Kiara Worth

COP26: Høydepunkter fra klimatoppmøtet

Klimatoppmøtet i Glasgow endte en dag på overtid etter intense forhandlinger. Resultatet fra det som kalles tiårets viktigste klimatoppmøte er nå klart.

Les saken på fn.no

Denne uken markeres FNs barnedag, og UNICEF har lansert to rapporter om barns situasjon i verden. Foto: Unsplash/ Larm Rmah.

Aktuelle rapporter og arrangementer

• Rundt 240 millioner barn i verden har en funksjonsnedsettelse, ifølge en ny, omfattende UNICEF analyse. Ifølge rapporten, er det 49 prosent større sjanse for at disse barna aldri får gå på skolen sammenliknet barn uten funksjonsnedsettelse. Les hele rapporten her.
  • En fersk UNICEF rapport viser at bare to av tre land tar inn over seg barns behov når landene utformer klimapolitikken sin. Les den her.
  • Vold, usikkerhet og klimaendringer har drevet 84 millioner mennesker på flukt ifølge en ny UNHCR rapport om flyktninger i verden. Les saken på UN News.
  • 19. november: Verdens toalettdag markeres i dag. 3,6 milliarder mennesker har ikke tilgang på trygge toaletter, og hver dag dør 700 barn under fem år fordi de mangler tilgang til rent drikkevann og gode sanitærforhold. Finn ut mer her.
  • 20. november: FNs internasjonale barnedag. Les mer om dagen her.
  • 23. november: Seminar om humanitærhjelp i Syria, FN og stormaktenes rolle med FNs regionale koordinator for Syria. Arrangementet strømmes digitalt. Meld deg på her
  • 24. november: Denne dagen markerer 5-årsdagen for den colombianske fredsavtalen, men hvordan har det gått? Bli med på PRIOs frokostseminar.

Ikke alle har et sosialt sikkerhetsnett dersom man skulle bli skadet på jobb, eller havner utenfor arbeidslivet på annet vis. ILO konvensjonen om sosial sikkerhet skal motvirke detteFotoUnsplashthisisengineering-raeng.

60 land har ratifisert ILO konvensjonen om sosial sikkerhet

Paraguay er det 60. landet som ratifiserer ILO-konvensjonen om sosial sikkerhet (nr. 102) sammen med blant andre Norge. Konvensjonen er det eneste internasjonale instrumentet som etablerer globale minimumsstandarder for sosiale sikkerhetsnett når det gjelder helse, pensjon og støtteordninger for dem som faller utenfor arbeidslivet. Den er et viktig verktøy for å fremme velferdsordninger. Den er fleksibel og gir landene som har signert den muligheten til å implementere, og tilpasse den til sine lokale forhold.

–  Ratifiseringen er betimelig under en ødeleggende pandemi som understreker de harde realitetene – 50 prosent av verdens befolkning får fortsatt ikke oppfylt sine menneskerettigheter om tilgang til sosial sikkerhet, sa Guy Ryder, generaldirektør i ILO.

Les saken hos ILO

Ikke alle har et sosialt sikkerhetsnett dersom man skulle bli skadet på jobb, eller havner utenfor arbeidslivet på annet vis. ILO konvensjonen om sosial sikkerhet skal motvirke dette. Foto: Unsplash/ thisisengineering-raeng
Denne uken markeres FNs barnedag, og UNICEF har sluppet to rapporter om hvordan klimaendringer og funksjonsnedsettelser påvirker barns situasjon i verden. Foto: Unsplash/ Larm Rmah
Foto: UNFCCC/ Kiara Worth