Denne uka i FN: Om Norges tid i Sikkerhetsrådet, 2021–22

Ukrainas utenriksminister Dmytro Kuleba (i midten) taler under Sikkerhetsrådets møte om opprettholdelse av fred og sikkerhet i Ukraina på fredag 24. februar. Under samme møte avbrøt Russlands FN-ambassadør Vasilij Nebenzja ett minutts stillhet for å markere ett år med krig i Ukraina. Foto: UN Photo/Evan Schneider.

Om Norges tid i Sikkerhetsrådet, 2021–22

Hva er ekspertenes konklusjoner på Norges bidrag etter to år i FNs sikkerhetsråd? Les saken på fn.no.

Mandag 20. februar vedtok FNs sikkerhetsråd en presidentuttalelse som fordømmer Israels planlagte bosetningsutvidelser i Palestina. Dette er den første presidentuttalelsen om situasjonen i Midtøsten og Palestina vedtatt av Rådet på over åtte år, og også det første formelle Rådsutfallet siden resolusjon 2334, som ble vedtatt i desember 2016. Foto: Ahmed Mashharawi/NRC.

Fred og sikkerhet

FNs sikkerhetsråd fordømmer israelske bosettingsaktiviteter i Palestina

Sikkerhetsrådets nylig vedtatte presidentuttalelse om Israels planer for å utvide bosettingsaktiviteter uttrykker «dyp bekymring og forferdelse». Israel sier nå at de midlertidig vil stoppe ny bosettingsutbygning på Vestbredden. Les saken på fn.no.

Land krever en umiddelbar slutt på Ukraina-krigen. Les saken på fn.no.

UNDP: 1,5 millioner hjemløse etter jordskjelvkatastrofen i Tyrkia. Les saken på fn.no.

Uka fremover i Sikkerhetsrådet:

Mandag: Rådet vil diskutere Libya, samt Al-Shabaab og den nye rapporten fra Nord-Koreas sanksjonskomité.

Tirsdag: Månedlige møter om den politiske og humanitære situasjonen i Syria.

Onsdag: Mosambik overtar presidentskapet fra Malta, og det forventes at Rådet vedtar det foreløpige arbeidsprogrammet for mars.

Torsdag: Møte med troppebidragende land i FNs misjon i Sør-Sudan (UNMISS).

Ellers denne uken vil Rådet fortsette å følge nøye med på situasjonen i Israel, Vestbredden og Gazastripen, og medlemmene kan holde et møte om saken. Det er også trolig at Rådet vil diskutere et utkast til en presidentuttalelse om Nord-Korea. Medlemmene forventes å fortsette å forhandle om et resolusjonsutkast som fornyer mandatet til ekspertpanelet som bistår Sudans sanksjonskomité. En avstemning om saken skulle etter planen finne sted 9. februar, men ble utsatt siden medlemmene ikke klarte å komme til enighet om utkastet til resolusjonsteksten.

Spania er det første europeiske landet som har innført menstruasjonspermisjon. Bildet viser et veggmaleri i Barcelona med teksten «Hvis kvinner stopper, stopper verden». Foto: Red Dot/Unsplash.

Spania: FN-eksperter roser nye feministiske lover. Uavhengige FN-eksperter ønsker velkommen Spanias vedtak av ny, omfattende antidiskriminerings- og feministisk lovgivning. Les saken på UN News.

Australia: FN torturkomité avlyser inspeksjon over tilgangsproblemer. Les saken på BBC News.

FN-topper: Dødelig skipsforlis i Italia må føre til endringer for å redde liv. Les saken på UN News.

ILOs generaldirektør har lansert et nytt prosjekt i Ghana som skal øke produktiviteten og forbedre arbeidsforhold – særlig for arbeidere i tekstil- og kles- og sheasmør-sektorene. Foto: alltonicnofizz/Flickr.

Arbeidsliv

ILO-prosjekt skal øke produktiviteten og forbedre arbeidsforhold i Ghana

Prosjektet – finansiert av Norge og Sveits – har som mål å møte landets viktigste økonomiske utfordringer i tekstil- og kles- og sheasmør-sektorene. Les saken på fn.no.

ILOs ekspertkomité stiller Norge spørsmål om uføretrygd og yrkesskadeforsikringsloven. Les saken på ILOs sider.

ILO: Ekstra støttetiltak for Ukraina i krigens andre år. Les saken på ILOs sider.

26. september tok satellitter et bilde av Nord Stream-gassrørledningens brudd i Østersjøen, omtrent 20 km sørøst for Bornholm, Danmark. Foto: Planet Labs PBC.

Klima og miljø

UNEP: Nord Stream-gasslekkasjen førte muligens til den høyeste metanutslippshendelsen, men fortsatt bare «en dråpe i havet». Les saken på UNEPs sider.

Norge vil ha en ambisiøs internasjonal havmiljøavtale. Les saken på regjeringens sider.

Altfor mange barn og unge i Afrika som burde gått på skolen gjør ikke det i dag, ifølge en ny rapport laget av UNESCO og Den afrikanske union. Foto: OCHA/Endurance Lum NJi.

Utdanning

UNESCO og Den afrikanske union oppfordrer ledere til å prioritere lik mulighet til utdanning

UNESCO og Den afrikanske union oppfordrer regjeringer til å sette rettferdighet i hjertet av utdanningspolitikken – for å sikre at alle barn og unge på kontinentet har tilgang til kvalitetsutdanning. Les saken på fn.no.

Mange land blir rikere og rikere, mens andre land blir fattigere og fattigere. Dette hindrer oppnåelsen av bærekraftsmålene for alle, overalt. FNs nye stimulusplan for bærekraft satser på å endre et urettferdig globalt finanssystem som i dag er kortsiktig, kriseutsatt og som forverrer ulikheter. På bildet står en delegat på COP27 med et skilt der det står «Hvilke verdier veileder deg», eller «What values guide you»? Foto: UNFCCC/Kiara Worth.

Utvikling

SOS! FN-sjefen lanserer «stimuluspakke» for bærekraft

FN ber om G20-enighet rundt en årlig 500 milliarder dollar «stimuluspakke» for å oppnå den avgjørende 2030-agendaen for bærekraftig utvikling. Les saken på fn.no.

UNDP: FNs «stimuluspakke» for bærekraft kan føre til 148 milliarder dollar i gjeldsbesparelser. Les saken på UNDPs sider.

UN DESA-rapport: Verdens produksjonsvekst anslås å avta i 2023, til en av de laveste vekstratene de siste tiårene. Les mer på UN DESAs sider.

Medlemmer av Verdensorganisasjonen for FN-forbund (WFUNA) krever at krigen i Ukraina stanses umiddelbart. Foto: OCHA/Oleksandr Ratushniak.

FN-sambandet mener

FN-forbund med felles uttalelse på årsdagen for krigen i Ukraina

Idet Russlands angrepskrig mot Ukraina går inn i sitt andre år, krever medlemmer av Verdensorganisasjonen for FN-forbund (WFUNA) at krigen stanses umiddelbart. Les saken på fn.no.

Merk deg! Kommende arrangementer

27. februar-4. mars: Den 52. ordinære sesjonen i Menneskerettighetsrådet. Utenriksminister Huitfeldt deltar på et møte i Rådet mandag 27. februar. Lær mer her.

28. februar: NUPI frokostseminar om krigstidens utenrikspolitiske debatt i Russland og Europa. Lær mer og meld deg på her.

2.-3. mars: FNs havkonferanse «Our Ocean». Utviklingsminister Tvinnereim deltar. Lær mer her.

5.-9. mars: Den femte FN konferansen for de minst utviklede landene (LDC5). Lær mer her.

Fra FN-kalenderen

1. mars: Internasjonal dag mot all diskriminering

3. mars: Verdensdagen for ville dyr og planter

8. mars: Den internasjonale kvinnedagen

Mange land blir rikere og rikere, mens andre land blir fattigere og fattigere. Dette hindrer oppnåelsen av bærekraftsmålene for alle, overalt. FNs nye stimulusplan for bærekraft satser på å endre et urettferdig globalt finanssystem som i dag er kortsiktig, kriseutsatt og som forverrer ulikheter. På bildet står en delegat på COP27 med et skilt der det står «Hvilke verdier veileder deg», eller «What values guide you»? Foto: UNFCCC/Kiara Worth.