Denne uka i FN: Konflikter du bør følge med på i 2022

1. januar tok Norge over presidentskapet i FNs sikkerhetsråd. Vår FN-ambassadør Mona Juul leder arbeidet i “verdens mektigste rom” denne måneden. Foto: UN Photo/Mark Garten

Norge har presidentskapet i Sikkerhetsrådet i januar.

Uka i Sikkerhetsrådet

Denne uken arrangerer Norge to av sine signaturarrangementer under presidentskapet. Tirsdag leder utenriksminister Anniken Huitfeldt en åpen debatt om kvinner, fred og sikkerhet. Onsdag leder utenriksministeren en åpen debatt om konflikten mellom Israel og Palestina. I begynnelsen av uken vil medlemslandene diskutere FNs fredsbevarende styrke på Kypros (UNFICYP), samt Sudan og Den internasjonale straffedomstolen. Uken avsluttes med orientering og konsultasjoner om landsituasjonen i Colombia fredag.

Norsk presidentskap: Dette skjer i Sikkerhetsrådet denne måneden

Fredsprosessen i Midtøsten, beskyttelse av sivile samt kvinner, fred og sikkerhet er temaer Norge prioriterer under sitt presidentskap i Sikkerhetsrådet. I januar fikk også Sikkerhetsrådet fem nye valgte medlemmer som kan påvirke dynamikken i rådet.

Les mer på fn.no

Krisetung måned i FNs sikkerhetsråd

— Norge har litt av en bukett konflikter å håndtere som president i FNs sikkerhetsråd. Men gjør Norge noen forskjell? Tja. Noen må ta drittjobbene, skriver Tove Gravdal.

Les hennes analyse i Bistandsaktuelt

Russlands president, Vladimir Putin, spiller en nøkkelrolle i den brennaktuelle Ukraina-konflikten. Foto: UN Photo/Cia Pak.

Ti konflikter du bør følge i 2022

På fn.no kan du lese om de ti konfliktene i verden som antas å bli de mest aktuelle i 2022.
Les artikkelen her.

De ti konfliktene er:
1. Ukraina
2. Etiopia
3. Afghanistan
4. USA og Kina
5. Iran mot USA og Israel
6. Jemen
7. Israel-Palestina
8. Haiti
9. Myanmar
10. Militante islamister i Afrika

Den økonomiske veksten i verden i 2021 var den høyeste på 40 år, men nå dabber det av, ifølge FNs nye rapport om verdensøkonomien og bedring etter pandemien. Foto: Unsplash/Micheile

Aktuelle rapporter og arrangementer

Frisører er blant arbeidstakere som har merket konsekvensene av pandemien de siste 2 årene. Foto: Unsplash/ Ewien van Bergeijk - KwantFrisører er blant arbeidstakere som har merket konsekvensene av pandemien de siste to årene. Foto: Unsplash/ Ewien van Bergeijk - Kwant

Ny ILO-rapport tar temperaturen på trender i arbeidslivet

I dag kommer ILOs ferske rapport om trender i arbeidslivet (WESO trends) i 2022, og effektene av covid-19-pandemien. Rapporten blir tilgjengelig i dag klokken 12:00 norsk tid. Den dekker omfanget og konsekvensene av pandemien, og analyserer globale trender, regionale forskjeller og konsekvenser på tvers av økonomisk sektor og arbeidslivssektorer.

Du finner lenke til rapporten her når den blir tilgjengelig.

Den økonomiske veksten i verden i 2021 var den høyeste på 40 år, men nå dabber det av ifølge FNs nye rapport om verdensøkonomien og bedring etter pandemien. Foto: Unsplash/Micheile