DENNE UKA I FN: Hvem blir ILOs neste generaldirektør?

Norges FN-ambassadør Mona Juul og tidligere utenriksminister Ine Eriksen Søreide møtte FNs generalsekretær under et møte i Sikkerhetsrådet i september. Denne måneden skal Sikkerhetsrådet jobbe med kvinner, fred og sikkerhet. Foto: UN Photo/Manuel Elias.

Kenya har presidentskapet i Sikkerhetsrådet i oktober.

Uken i Sikkerhetsrådet

Denne uken fokuserer FNs sikkerhetsråd på kvinner, fred og sikkerhet og holder den årlige, åpne høynivådebatten om temaet torsdag. Den nye sjefen for FNs kvinneorganisasjon UN Women skal orientere Sikkerhetsrådet. Denne uken møtes også Sikkerhetsrådet for å diskutere situasjonen i Den sentralafrikanske republikk, Midtøsten- og Palestina spørsmålet og De store sjøer regionen i Afrika. Medlemslandene vil fortsette å forhandle om en resolusjon om beskyttelse av utdanning i konflikt som Norge og Niger tok initiativ til.

Kvinner fred og sikkerhet er en av Norges prioriteringer i Sikkerhetsrådet. Les mer på fn.no.

Er sanksjonenes tid snart forbi?

I over 50 år har Sikkerhetsrådet brukt sanksjoner som et virkemiddel for å løse internasjonale konflikter ved å presse regimer til å opptre annerledes, slå ned på terrorisme, korrupsjon og kriminelle grupper som truer freden. I dag er det mange utfordringer som truer sanksjonsregimer som virkemiddel, og Foreign Policy undersøker dette i en ny artikkelserie.

Les artikkelserien på Foreign Policy.

Den mest negative utviklingen er på de «vanskeligste» målene for en rik, oljeproduserende velferdsstat som vår, nemlig bærekraftig forbruk, utslipp av klimagasser og bevaring av biologisk mangfold, skriver artikkelforfatterne.  Foto: Unsplash/ VOO QQQ

Ønskeliste til en ny regjering

“Kjære nye regjering, vi har tapt fire år når det gjelder å konkretisere hva vi i Norge skal bidra med, dersom vi skal nå bærekraftsmålene. La oss ikke miste fire nye,” ber FN-sambandet og Forum for utvikling og miljø i dette innlegget i Nationen.

Vi ferier FN-dagen med et storslått arrangement sammen med TV2 Elevkanalen den 25. oktober.

Aktuelle rapporter og arrangementer

• Verdens helseorganisasjon (WHO) ber om klimahandling for å sikre en bærekraftig gjenoppbygging etter pandemien. Den nye rapporten kom i forkant av FNs-klimatoppmøte COP26 som starter i slutten av måneden. Les rapporten her.
  • 19. oktober: PRIO lanserer sin tredje rapport om kvinner fred og sikkerhet “Women, peace and Security Index 2021/2022. Dette er også et prioritering for Norge i Sikkerhetsrådet, og vår FN-ambassadør Mona Juul er en av innlederne. Delta på lanseringen digitalt, meld deg på her.
  • 25. oktober kl. 10:00 - 10:30 inviterer vi gjester fra norsk samfunns- og kulturliv for en spennende samtale om FN, demokrati og ytringsfrihet i forbindelse med FN-dagen. Skuespiller Iselin Shumba og Elevkanalens Johannes Slettedal leder feiringen som strømmes på FN-sambandets YouTube-kanal og hos Elevkanalen. Les mer om arrangementet på fn.no.
  • 31. oktober - 12. november: FNs klimatoppmøte COP26 i Glasgow. Les mer her.

Kang Kyung-Wha er Sør-Koreas kandidat til toppjobben i ILO. Hun møtte FNs generalsekretær i 2017 da hun var Sør-Koreas utenriksminister. Foto: UN Photo/ Manuel Elias.

Hvem blir ILOs neste generaldirektør?

Prosessen med å velge en ny generaldirektør til FNs arbeidslivsorganisasjon ILO er i gang og fristen for å melde inn nye kandidater til stillingen har utløpt. To kvinner og tre menn har meldt sin interesse for toppjobben, og FN-sambandet har sett nærmere på hva de ulike kandidatene ønsker for organisasjonen.

Les saken på fn.no.

Den mest negative utviklingen er på de «vanskeligste» målene for en rik, oljeproduserende velferdsstat som vår, nemlig bærekraftig forbruk, utslipp av klimagasser og bevaring av biologisk mangfold, skriver artikkelforfatterne. Foto: Unsplash/ VOO QQQ