Denne skadelista avslører synder i trafikken

Ny analyse av kollisjoner viser at norske sjåfører bør stramme opp på to områder.
Det er en overvekt av skader på høyre side hos biler som har kollidert, viser skadestatistikk fra forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Forsikringsselskapet If har analysert alle kollisjonsskadene som selskapet håndterer i løpet av et år. Oversikten viser hvilke deler av bilen som blir skadet og trenger reparasjon. Rangeringen avdekker et par trafikkregler vi bør bli flinkere til å følge her i landet.

Den uten tvil vanligste kollisjonsskaden er på støtfangeren foran. Hakk i hæl følger bakre støtfanger. Mellom disse to skiller det rundt 20 prosent.

Glemmer å telle

I fjor ble 24 763 skadetilfeller med årsak «påkjørt bakfra» meldt inn til forsikringsselskapene, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

– Husk å holde god nok avstand til bilen foran! På kjøreskolen lærer vi å telle sakte inni oss – «1001-1002-1003» – for å ha tid til å reagere og bremse. Dessverre kan det se ut som dette rådet blir litt glemt etterhvert, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Heldigvis skjer de fleste påkjørsler bakfra i kø og i lav hastighet, men det høye antallet skader viser at det er viktig å være skjerpet og følge godt med på veien uansett om bilen kjører sakte eller fort, sier han.

En del av skadene på for- og bakskjerm skjer også på parkeringsplasser og p-hus. Ryggeskader her er ganske vanlig, opplyser Clementz.

Flest skader på høyre side

På If-rangeringen over de vanligste skadene er det én side på bilen som peker seg ut:

– Det er flere skader på den høyre siden enn den venstre. Særlig høyre forskjerm og fremre dør på høyre side peker seg ut. Her er den såkalte skadefrekvensen 20-25 prosent hyppigere enn på motsatt side. Disse skadene kommer gjerne når føreren ikke overholder den såkalte høyreregelen, altså alminnelig vikeplikt for bilen som kjører ut i veien fra sideveien til høyre, sier Clementz.

– En del steder er det nærmest blitt uformelle forkjørsveier uten skilting, fordi den lokale sedvanen har gjort at veier med relativt mye trafikk blir trafikkert som om den var en forkjørsvei. Ved en forsikringsskade hjelper det dessverre lite å skylde på at «alle andre kjører jo sånn». Forsikringsselskapene og politiet legger naturligvis trafikkreglene, skilting og veimerking til grunn, sier han.

I fjor var det 13693 skadetilfeller I «kryssende kjøreretninger» meldt inn til forsikringselskapene. En stor andel skyldes at høyreregelen ikke ble overholdt.

Ti på topp – kollisjonsskader

1. Støtfanger foran
2. Støtfanger bak
3. Høyre skjerm foran