Denne kaffekoppen har passert 350 millioner fyllinger

Siden den ble lansert i 2003 har «Koppen» til Circle K Norge blitt brukt anslagsvis 350 millioner ganger.
POPULÆR KOPP. Jeanette Amara i Circle K Norge forteller at Koppen har blitt brukt om lag 350 millioner ganger de siste 20 årene. Foto: Johnny Syversen

Hvert år siden 2003 har Koppen-kundene til Circle K Norge og forløperen Statoil fylt ubegrenset med kaffe og andre varme drikker ved alle selskapets stasjoner i Norge. I anledning 20-årsjubileet har Jeanette Amara, som er kategorileder for mat og kaffe, funnet fram kalkulator og regneark.

– Nasjonalt har Koppen blitt brukt på våre stasjoner om lag 350 millioner ganger siden lanseringen i 2003. Det sier noe om hvor vellykket dette tilbudet har utviklet seg til å bli, forteller hun.

Kverner 300 tonn kaffebønner årlig

Årlig kverner Circle K-stasjoner over hele landet mer enn 300 tonn med kaffebønner. I tillegg kommer kakao, te og annen varm drikke.

– Koppen har blitt vårt mest berømte produkt. Hver morgen når jeg går nedover gata på vei til jobb, ser jeg Koppen gjennom vinduet i nesten annenhver bil. Hvert år fylles den rundt 23 millioner ganger. Mange kunder fyller så ofte at de finansierer Koppen i løpet av januar, og dermed drikker på vår regning resten av året, sier Amara.

Mye gjenbruk

Nå har Circle K lansert «Koppen 2023». Den kommer i to størrelser, standard og premium, og i en rekke farger. Men – kundene kan også gjenbruke sine gamle kopper, dersom de foretrekker det.

– Dette er rimeligere for kunden og enda bedre for miljøet. Enkelte kunder samler på koppene våre, og vil gjerne ha den nye modellen hvert år. Det er selvsagt lov, samtidig som vi belønner gjenbruk gjennom en lavere pris, sier Amara.

Populær firmagave og dugnadsinntekt

Hun forteller at Koppen er blitt en populær firmagave, og at mange bedrifter gir bort graverte kopper og kopper med firmalogo til både ansatte og samarbeidspartnere.

Circle K Norge tilbyr også en egen «dugnadskopp» som foreninger og idrettslag kan selge for å generere inntekter til seg selv.

10 på kaffetoppen i Norge:

1. Circle K E18 Lier
  2. Circle K Økern
  3. Circle K E18 Horten
  4. Circle K E6 Berger
  5. Circle K E18 Grelland
  6. Circle K Rundtom
  7. Circle K E6 Rygge
  8. Circle K E6 Vestby
  9. Circle K E6 Furuset
  10. Circle K E18 Larvik

(Varm drikke - antall fyllinger i kopp, 2022)