Denne gjengen ser du på «Farmen» i høst

Her er årets 14 nye «Farmen»-forpaktere, klare for høstens store tv-eventyr på det blide Sørland.

FARMEN 2023: Foran fra venstre: Carla Maria Haringstad, Diana Rooz, Kornelia Kløv og Martin Hals Johannessen. Midten fra venstre: Björk Valnes Atladóttir, Anders Rydning, Erika Ellingsen, Bent Inge Høiland Rundevold, Charlotte Tigerstedt og Bård Kristiansen. Bak fra venstre: Per Georg Johansen, Sebastian Eide, Yassin El Barkani og Kathrine Jakobsen. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2 Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2

Årets «Farmen»-sesong starter på TV 2 Play og TV 2 Direkte tirsdag 19. september. 2023-utgaven er den 19. sesongen av TV 2-suksessen, og Niklas Baarli (34) er klar for sin andre høst som programleder.

Etter noen sesonger på innlandsgårder er «Farmen» i år tilbake ved havet – nærmere bestemt på Fredheim gård i Søgne på Sørlandet. Dette er imidlertid ikke den eneste endringen i årets utgave av «Farmen»:

– I tillegg til en ny og fantastisk gård og en strålende bukett med nye deltakere, kommer vi med flere store nyheter i årets sesong av «Farmen». Noe av det jeg synes er mest spennende er at det i år er alle mot alle på «Farmen», ved at førstekjempen kan velge hvem hen vil som andrekjempe – uavhengig av kjønn. I forbindelse med dette vil det også bli introdusert noen nye tvekampgrener, som vi gleder oss til å vise frem til seerne, forteller Trygve Rønningen, som er programredaktør og direktør for innholdsstrategi i TV 2.

– «Farmen» utvikler seg stadig, og vi ser alltid etter nye grep som kan fornye og overraske. Dette gjelder både «Farmen» og våre øvrige programmer. Vi håper at dette nye grepet i «Farmen» kan gi oss både nye konstellasjoner og nye historier å fortelle, sier Rønningen videre.

Her er årets deltakere:

Anders Rydning (37)
Fra: Eiksmarka i Bærum, bor i Oslo
Yrke: Markedssjef

– Jeg er med på «Farmen» for å riste løs hele tilværelsen, og gi rom til en eventyrer i meg som jeg har trykket ned med trygge valg. Deltakelsen her vil medføre et tap av kontroll som jeg aldri har satt meg selv i før, men jeg vil kjøre på og stole på at jeg lander på beina. Det er noe med det at 30-årene er en spesiell fase i livet, hvor mange etablerer seg. Jeg har ikke helt tatt plass på «voksentoget» ennå, så jeg ser det som en gave å få lov til å gjøre dette nå – før det virkelige voksenlivet starter. Jeg håper jeg lærer mange praktiske ting som jeg ikke kan fra før, og så er jeg veldig spent på dette med å bo så tett sammen med fremmede over lang tid, sier Anders.

Bent Inge Høiland Rundevold (28)
Fra: Helleland i Egersund
Yrke: Lastebilsjåfør

– Aner ikke hvem som meldte meg på, men det klaffet bra med at jeg ønsket meg en utfordring – så nå er jeg her. Jeg har lyst til å finne ut om alt virkelig var så mye bedre før, som de gamle sier. Og jeg kommer ikke til å gi meg, selv om jeg skulle bli lei. Jeg er en skikkelig stabeis, som kommer til å gå «all in»! Aller mest spent er jeg på hva slags mennesker jeg skal bo med og hva som skjer med lite mat, sier Bent Inge.

Björk Valnes Atladóttir (28)
Fra: Lakselv, bor i Odense i Danmark
Yrke: Nyutdannet psykolog

– Nå har jeg studert i seks år og har lyst til å gjøre noe gøy. Og det er nettopp her «Farmen» kommer inn. Jeg tror det blir gøy og utfordrende. Jeg vil bidra med god stemning, mental støtte og min kunnskap om dyr, spesielt hest som jeg har holdt på mye med. Som person er jeg veldig sosial og kommer godt overens med de fleste, så jeg gleder meg veldig til å være rundt alle menneskene. Mest spent er jeg på det å leve under trange kår med lite mat, sier Björk.

Bård Kristiansen (52)
Fra: Askim, bor i Oslo
Sivilstatus: Samboer
Yrke: Driftsleder

– «Farmen» er et kanonkult konsept, som jeg har fulgt med på i alle år. Nå passet det også godt å bli med i forhold til hvor jeg er i livet. Jeg er ikke med for å vase rundt, jeg vil gjøre en god figur og være med lengst mulig. Mitt bidrag inn på gården er godt humør og drivkraft. Jeg har holdt på med kroppsarbeid og håndverk i alle år, så jeg har nok en del å lære bort. Samtidig gleder jeg meg til å lære nye ting, blant annet å jobbe i smien – det virker gøy. Jeg er innstilt på at vi skal være et team som skal hjelpe hverandre, sier Bård.

Carla Maria Haringstad (30)
Fra: Karmøy
Sivilstatus: Gift
Yrke: Kokk og programleder

– Jeg ville være med på «Farmen» for å vise at hvem som helst kan være med. Jeg tror «Farmen» blir en fantastisk opplevelse, og en av de tingene jeg gleder meg aller mest til er å melke ku, mens det jeg frykter mest er konfrontasjoner. Jeg tror jeg blir moroklumpen inne på gården. Jeg er ikke den som sier nei, jeg er med på å dra lasset. Og så er jeg kjempeopptatt av at ingen er bare det du ser. Vi har alle godt av å bli sett og få respekt, sier Carla.

Charlotte Tigerstedt (53)
Fra Lillesand, bor i Oslo
Yrke: Advokat

– Å slippe det daglige maset i 2023, uten ytre støy som internett, Facebook og alt det andre som vi bruker så mye tid på, synes jeg ser gøy, utfordrende og spennende ut. Samtidig er det litt skummelt, men jeg vil utfordre meg selv og gjøre noe jeg egentlig ikke kan. Jeg er arbeidsom, flittig og vil bidra til fellesskapet. Jeg skal prøve å vinne, og med litt flaks så tror jeg faktisk at jeg kan ha en sjanse til å gjøre det, sier Charlotte.

Diana Rooz (30)
Fra: Skien
Yrke: Tannpleier og personlig trener

– Det var lillesøsteren min som meldte meg på da jeg delte mine tanker for 2023 med henne. Jeg lager meg et «vision board» for hvert år, og for 2023 handlet det om at jeg ville være mer i skogen og bruke mer tid i naturen. På «Farmen» har jeg lyst til å lære meg snekring, jobbe i smia og å stelle dyr. Jeg har ingen erfaring med dyr, så jeg håper at jeg kan bli tryggere rundt de store dyra. Og så håper jeg at jeg kan få noen nye venner som jeg ikke ville møtt utenfor «Farmen». Jeg sikter mot å komme så langt som mulig – og forhåpentligvis vinne – ved å spille på en ærlig og verdig måte, sier Diana.

Erika Ellingsen (23)
Fra Stavanger, bor i Bergen
Yrke: Brukerstyrt personlig assistent

– Helt siden jeg var 10 år har jeg tenkt at jeg burde vært med på «Farmen». Jeg tror dette livet kan passe meg. Jeg er veldig glad i dyr og har naturlig dyretekke. Fysisk styrke er også en fordel jeg har, og fysisk arbeid er noe jeg trekkes mot, heller enn håndarbeid og matlaging. De siste årene har jeg tilegnet meg ganske mange forskjellige egenskaper som jeg tenker jeg kan ha nytte av på gården. Jeg skal vinne «Farmen» med verdigheten i behold, være ærlig og fair og litt venn med alle, sier Erika.

Kathrine Jakobsen (41)
Fra: Korsfjord i Alta, bor i Alta
Yrke: Hovedtillitsvalgt i Alta kommune
Sivilstatus: Singel

– Hverdagen er veldig hektisk, det er 17 baller i lufta pluss et par på gulvet hele tiden, så dette blir et avbrekk som kanskje også vil være en anledning til å bli enda bedre kjent med seg selv. Jeg er en streetsmart, karismatisk og ressurssterk person som kommer til å skille meg ut. Alltid positiv og en handy dame som har god kjennskap til det å høste fra naturen – men jeg kommer nok ikke til å flagge dette så høyt fra starten. Ellers så elsker jeg liv og røre. Jeg er supersosial, engasjert i andre mennesker og får energi av å være med folk. Gjennom mitt positive vesen og intellektuelle evner, vil jeg utfordre fordommer og oppmuntre til å se på mennesker for det de virkelig er, uavhengig av hvordan de ser ut, sier Kathrine.

Kornelia Kløv (25)
Fra: Oslo
Yrke: Jobbet i klesbutikk

– «Farmen»-deltakelsen var litt sånn nå eller aldri for min del. Akkurat nå passet det godt med livssituasjonen å bare slippe alt jeg har i hendene og bli med på noe som kan gi muligheter for en opplevelse for livet. Jeg er en typisk by-rotte uten gårdserfaring. Det kommer til å bli god underholdning. Jeg er veldig sosial, liker ikke å være alene og kommer overens med folk i alle aldre. Jeg kommer til å være meg selv inne på gården, men holder nok litt tilbake de første ukene. Jeg vil komme lengst mulig. Vanligvis har jeg lite konkurranseinstinkt, men her MÅ man jo vinne for å komme seg videre. Det hjelper nok godt at jeg er sta, bestemt og viljesterk, sier Kornelia.

Martin Hals Johannessen (24)
Fra Lindesnes, bor i Oslo
Yrke: Sosionom

– Jeg synes det virker sykt kult å reise 100 år tilbake i tid, uten kontakt med omverdenen. Tror man lærer mye om seg selv som person når man går inn i en boble, sammen med 13 andre som er helt annerledes enn seg selv. Det blir nok både fysisk og mentalt utfordrende, men jeg vil satse på å ha det gøy og nyte tilværelsen – så blir det nok mer taktikk etter hvert. Jeg ønsker å skape et positivt klima, sier Martin.

Per Georg Johansen (63)
Fra: Fredrikstad, bor i Sarpsborg
Yrke: Pensjonist, driver reisebyrå

– «Farmen» er det eneste realityprogrammet jeg kunne tenke meg å være med på. Jeg er vant til å lede grupper, så dette med gruppedynamikk er noe jeg synes er interessant. Og som historieinteressert synes jeg det blir spennende å leve på en måte som man gjorde for 100 år siden. Jeg kommer ikke til å «spille spillet», jeg vil se meg selv i speilet når jeg kommer hjem igjen. Men jeg vil forsøke å bli storbonde første uka, og ellers så håper jeg at folk oppfatter meg som en positiv kar som ikke sluntrer unna og er med på å få folk til å trives. Vi må dra lasset sammen. Det eneste jeg gruer meg til er hygiene-biten, sier Per Georg.

Sebastian Eide (33)
Fra: Sotra, bor på Askøy
Yrke: Eiendomsmegler

– Det var litt tilfeldig at jeg meldte meg på «Farmen», men jeg var i en fase der jeg kjente at jeg hadde lyst til å gjøre noe nytt. Jeg tror vi er skapt for å jobbe mer fysisk, og hadde lyst til å erfare dette – som er rake motsetningen til hvordan jeg lever nå. For min del kunne vi gjerne prøvd å leve som de gjorde 1000 år tilbake i tid. Jeg tenker at den største utfordringen på «Farmen» kanskje blir det med menneskene, å leve tett på 13 andre med forskjellige personligheter og preferanser. Målet mitt er å få det meste ut av denne opplevelsen – og å være med lengst mulig. Å vinne er alltid gøy, men det er ikke det jeg tenker på nå, sier Sebastian.

Yassin El Barkani (31)
Fra: Oslo
Yrke: IT-utvikler

– «Farmen» er et kult program som jeg har sett mye på. Det å legge fra seg alt og tre inn i en ny verden, virker som en veldig spennende opplevelse. Jeg er jo en Oslo-gutt som skal inn og leve gårdslivet uten noe som helst erfaring, men mamma vokste opp på gård i Marokko, så vil tro jeg har litt gårdbruker-blod i årene mine. Sult er en av mine største frykter. Og jeg er veldig hygienisk av meg, så hygienen der inne kan bli en utfordring. Ellers så er jeg en morsom fyr, og opptatt av å skape positivitet rundt meg. Jeg er med for å vinne. Man kommer nok til å spille et spill uansett, men det er ikke hovedintensjonen min, sier Yassin.

«Farmen» har premiere på TV 2 Play og TV 2 Direkte tirsdag 19. september.

Håvard SolemKommunikasjonsansvarlig

Farmen/Torpet, Farmen kjendis/Torpet kjendis, The Voice, God morgen Norge, Gullruten, TV 2s høstlansering, TV 2s valgsendinger 2023

Tel:+47 934 35 922havard.solem@tv2.no

PROGRAMLEDER: Niklas Baarli. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Björk Valnes Atladóttir. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Sebastian Eide. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Sebastian Eide. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Yassin El Barkani. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Yassin El Barkani. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Erika Ellingsen. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Erika Ellingsen. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Carla Maria Haringstad. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Kathrine Jakobsen. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Kathrine Jakobsen. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Martin Hals Johannessen. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Per Georg Johansen. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Per Georg Johansen. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Kornelia Kløv. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Kornelia Kløv. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Bård Kristiansen. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Bård Kristiansen. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Diana Rooz. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Diana Rooz. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Bent Inge Høiland Rundevold. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Anders Rydning. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Anders Rydning. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Charlotte Tigerstedt. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2
FARMEN-DELTAKER: Charlotte Tigerstedt. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2

Følg pressemeldinger fra TV 2

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TV 2