Den vanskelige praten om kreditt

Mastercard lanserer nettsiden Kredittsmart.no for å få nordmenn til å snakke sammen om kreditt, lån og privatøkonomi.

– De siste årene har vi sett økt oppmerksomhet om hvordan man kan gjøre sunne økonomiske valg. Likevel er privatøkonomi noe mange er ukomfortable med å snakke om, sier Inge Kjønnøy, norgessjef i Mastercard.

Derfor har Mastercard lansert nettsiden Kredittsmart.no. Her kan man finne informasjon og råd om privatøkonomi, lån og kreditt. Mastercard lanserer også en serie med videoer der vanlige folk deler sine erfaringer med og tanker rundt kreditt.

– Målet med kampanjen er ikke å gi alle svarene, men å gi folk et utgangspunkt for å snakke sammen.

Myter om kredittkort

Siden de offentlige gjeldsregistrene ble lansert i sommer, har over 550 000 nordmenn sjekket sin kredittsituasjon på nett.

– Det er bra at så mange bruker muligheten til å få oversikt over sin egen gjeld. Men mange har fortsatt lav kunnskap om privatøkonomi, sier Kjønnøy.

Han mener det fortsatt finnes mange myter på området, særlig om bruk av kredittkort.

– Mange har nok et inntrykk av at kredittkort er skadelig for ens personlige økonomi. Men bruker man det riktig, kan kredittkort gi mer kontroll og redusere risiko. Blant annet har man en sikring mot nettsvindel, siden pengene ikke blir trukket fra konto med en gang.

Gjeldsregistrene

• Fra 1. juli har 2019 har banker vært pliktet til å sende gjeldsinformasjon om sine kunder til offentlige gjeldsregistre.
  • Finansinstitusjoner kan innhente gjeldsinformasjon, for eksempel ved kredittvurdering eller søknad om lån. Privatpersoner kan også bruke registrene til å sjekke sin egen kredittsituasjon.
  • Registrene viser kun usikret gjeld, som forbrukslån, kontokreditt og tilgjengelig kredittkortramme. De viser ikke sikret gjeld, som billån, boliglån og studielån.
  • Det er nå tre aktører som har etablert gjeldsregistre i Norge: Norsk Gjeldsinformasjon, Gjeldsregisteret, og Experian Gjeldsregister.

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, er en teknologibedrift i den globale betalingsindustrien. Vi driver verdens raskeste betalingsbehandlingsnettverk, kobler sammen forbrukere, finansinstitusjoner, kjøpmenn, myndigheter og bedrifter i mer enn 210 land og territorier. Mastercard-produkter og -løsninger gjør hverdagslige aktiviteter – som å handle, reise, drive en bedrift og administrere økonomi – lettere, sikrere og mer effektivt for alle.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Anna Eitrem, pressekontakt Mastercard Norge
anna.eitrem@gknordic.com / +47 992 54 868