Den politiske ledelsen i Kristiansand har strøket i demokrati
DEN POLITISKE LEDELSEN I KRISTIANSAND HAR STRØKET
Og flytte beslutningsmyndigheten for kommunens milliardbudsjetter, og 110 000 innbyggerne over i hendene til de 15 politikerne i formannskapet. Blankofullmakten ble innvilget gjennom en hastebasert prosess nærmest uten motforestillinger. Der den bygger på et svakt juridisk vedtak i strid med Kommuneloven og Stortingets kommunal og forvaltningskomiteens enstemmige innstilling.
Dette avslører en fryktdrevet politisk ledelse med behov for å fremstå som handlekraftige. Politiske ringrever som så sitt snitt til å få presset gjennom saker med endret voteringsstyrke. Gruppeledere som villig svingte partipisken, og en saueflokk av rørende naive folkevalgte blottet for demokratisk forståelse. Ordfører Jan Oddvar Skisland, varaordfører Erik Rostoft, samtlige bystyrepolitikere fra 13 av de 14 partiene.
Kommunedirektør Camilla Dunsæd og kommuneadvokat Bernt Jørgen Stray har rett og slett strøket i demokrati
Til tross for at opposisjonsleder Mette Gundersen bedyret at fåtallsstyret skulle behandle den store makten med varsomhet, viser de to første avholdte møtene i Formannskapet at de ikke har behandlet en eneste korona-relatert sak - men derimot kjørt fulle ordinære sakslister hvor tunge saker er blitt sluttbehandlet med endret voteringsstyrke og helt uten representasjon fra de fire partiene som ikke har fast plass der.
Det politiske spillet etter høstens valg i den nye sammenslåtte storkommunen. Har vært preget av en så kynisk maktkamp, at alle muligheter for å være naiv burde dessverre være utslettet. Men nå begynner konsekvensen av vedtaket å demre for noen politikere som roper på omgjøring pga misbruk av tillit. Men Formannskapet misbruker ikke sin delegerte makt - de bruker den bare i tråd med vedtaket: «Bystyret gir formannskapet vedtaksmyndighet i ALLE saker…».
Verd å merke seg er at andre kommuner har funnet modeller som i større grad ivaretar demokratiske prinsipper. Og at den politiske ledelsen uten begrunnelse har valgt å ikke ta i bruk profesjonelle, digitale møteverktøy som lett kunne videreført bystyret, slik Fylkestinget og mange andre kommuner har gjort med ypperlige tilbakemeldinger.
Tidspunktet for det ekstraordinære bystyremøtet ble lagt til dagen før de nye nasjonale koronalover ble fremforhandlet i Stortinget. Det var da følgelig ikke mulig å ta inn signalene og harmonisere. Det er interessant at AP-ordføreren lokalt la frem forslag til blankofullmakt. Parallelt med at hans egen partileder Jonas Gahr Støre. Var opposisjonens saksordfører som i frykt for maktmisbruk, nettopp reduserte fullmaktene i den blå regjeringens forslag, med både tidsbegrensning, reverseringsmulighet og avklart nedslagsfelt.
Prosessen som ledet frem til det avdemokratiserende vedtaket er kritikkverdig.
Det ekstraordinære bystyremøtet ble hasteinnkalt med ulovlig kort varsel til epost-avstemning uten anledning til kontradiksjon, motmæle, eller alternative forslag. Den spesielle avstemningsmetoden krevde en enstemmighet som ble underkommunisert. Og som kan føre til at representanter lettere kan la seg presse til å avstå fra sin vetorett. Saksfremstillingen var kledd i en juridisk språkdrakt hvor intensjonen ikke fremstår som klar og tydelig.
Den kommuniserte ikke hvilke ekstraordinære behov som trenger så raske politiske beslutningslinjer at ikke bystyret kan vedta det i en evt. hasteinnkalling. Det ble heller ikke redegjort for hvilket lovverk som ikke er tilstrekkelig for å håndtere spesielle krisebeslutninger, som f.eks. beredskapslover og smittevernlover som allerede har en innebygd utvidet fullmakt til å gripe inn ved fare for liv og helse.
Administrasjonens forslag til blankofullmakt falt fordi to stemte mot, og nytt ekstraordinært bystyre pr telefonlinje ble satt opp.
Mot en stemme ble det vedtatt et juridisk svakt vedtak med full delegering av all makt, med noen uklare begrensninger med rom for fortolkning. Møte- og talerett ble innvilget de fire partiene uten fast sete i Formannskapet, fattet med et forbehold «dersom loven tillater det..» fordi kommuneadvokaten var usikker. En rask telefon fra undertegnede til landets øverste juridiske ekspert på Kommuneloven klargjorde at det var ulovlig, og den demokratiske hensikten står dermed uoppfylt. Likefullt er vi blitt innkalt, og de demokratiske forholdene er således fortsatt uavklart. PDK har av den grunn ikke møtt i Formannskapet - ganske enkelt fordi det er ulovlig!
"Vedtaket i sak 43/20 «Utvidet delegering av myndighet til formannskap og ordfører"
Vil bli anket til Fylkesmannen gjennom lovlighetskontroll, fordi rettferd kun kan tilstrebes gjennom vedtak som holder et demokratisk minstemål. De politiske vedtak som fattes fremover er tuftet på et innskrenket demokrati uten et fullt bystyre bak seg, og hjemlet i et så svakt vedtak av en slik art og omfang at det ikke vil kunne stå seg eller ha legitimitet.
Rammeverket for den moderne verden er demokratiet. I en tid hvor landet er i krise, må demokratiet stå blankpolert med tydelige ledere, presise lover og ryddige prosesser. Det er ikke nå Bystyret skal abdisere. Tvert imot trenger vi hele bredden av demokratiet og en politisk ledelse med hjerter som er i tråd med lovverket.
Av: Lill May Vestly, gruppeleder Partiet De Kristne Kristiansand
Dato: 7. april 2020
Nøkkelord
Kontakter
Erik SellePartileder
Tel:948 95 948erik@dekristne.noBilder
Om Partiet De Kristne
Partiet De Kristne er et landsdekkende, politisk parti som også i framtiden vil bygge samfunnet på friheten og tryggheten i den kristne tro og lære. Det er nemlig ikke oljen som har gjort Norge til en internasjonal suksess. Ei heller sosialismens vilje til å regulere og begrense. Det er den tusen år lange forankringen i kristendommen som har løftet oss opp og fram som nasjon, både moralsk og økonomisk.
Følg pressemeldinger fra Partiet De Kristne
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Partiet De Kristne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Partiet De Kristne
Slå ring rundt Stortinget6.8.2021 09:18:27 CEST | Pressemelding
Vi ønsker å slå ring rundt Stortinget for våre barn og familier. Det biologiske prinsippet er brutt med dagens barneverns politikk og vi ser ikke endringer i dagens samfunn selv med 11 dommer mot Norge fra Menneskerettsdomstolen i Strasbourg. Høyesterett slår fast brudd på EMK artikler i 2020, selv om de har vært med på å avvise disse sakene i Høyesterett tidligere. Rundskriv til dagens barnevernskontorer endrer ikke holdninger eller retning for å etterleve menneskerettighetene i Norge.
Høringssvar fra PDK angående endringer i smittervernloven koronasertifikat12.5.2021 11:49:09 CEST | Pressemelding
Regjeringen ønsker å foreta endringer i smittevernloven i den hensikt å innføre det de kaller koronasertifikat. Begrunnelsen er ifølge regjeringen: «Befolkningen har en berettiget forventing om lettelser i karanteneplikter og andre tyngende smitteverntiltak i takt med antall vaksinerte».
Resolusjoner fra Landsmøte PDK 202126.4.2021 22:33:43 CEST | Pressemelding
PDK har i helgen gjennomført sitt landsmøte 2021. Der ble en rekke viktige politiske saker i handlingsprogrammet for neste stortingsperiode, og resolusjoner vedtatt.
PDK OG DEMOKRATENE ER ENIGE: VI MÅ BEHOLDE DAGENS FLAGGLOV!26.4.2021 18:37:08 CEST | Pressemelding
Kommunal og moderniseringsdepartementet foreslår en endring av lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger. Forslaget innebærer at kommunene og fylkeskommunene gis større handlingsrom til å velge å flagge med andre flagg enn det norske flagget, det samiske flagget eller kommune- eller fylkesflagget fra sine bygninger.
PDK Rogaland har vedtatt følgende resolusjon: Ja til samarbeid med Israel7.4.2021 00:35:15 CEST | Pressemelding
Verden står overfor den største pandemien i nyere tid. Å få kontroll på pandemien nasjonalt bør være regjeringens prioritet nummer en. Det er urovekkende at Regjeringen har avslått en forespørsel fra å delta i utvikling, produksjon samt utveksling av erfaring og kunnskap om vaksinasjonsprogram fra det landet som har kommet lengst i vaksinering; Israel.