Stine Sofies Stiftelse

Den nye foreldreappen er klar for nedlasting!

I dag ruller vi ut Stine Sofie Foreldrepakke. Appen er klar til nedlasting, og materiellet kan bestilles av helsestasjoner og sykehus over hele landet. – Alle barn fortjener en trygg og god start på livet. Da må vi gi nybakte foreldre de verktøyene de trenger for å håndtere krevende situasjoner. Det sier spesialsykepleier Tone Emilie Spinnangr i Stine Sofies Stiftelse.
Stine Sofie Foreldrepakke er både en foreldreapp og et samtaleverktøy for helsepersonell.

Stine Sofie Foreldrepakke er et nasjonalt informasjonsprogram for alle blivende og nybakte foreldre. Spinnangr jobber som rådgiver for fag- og tiltaksutvikling i stiftelsen, og har gledet seg til 1. oktober.

– Det er en stor dag for oss. Vi lanserte foreldrepakka under Arendalsuka i august. Nå kan vi endelig rulle den ut til alle helsestasjoner og sykehus. Foreldrebok, veileder for helsepersonell og annet materiell er klar til utsending.

En ny foreldreapp "10 smarte tips til alle småbarnsforeldre" kan lastes ned fra Google Play og AppStore. Spinnangr håper den skal være et verktøy for foreldre i hverdagen.

– Hele programmet er bygd opp rundt 10 smarte tips om temaer som søvn, gråt, hjernebygging og bevissthet rundt egen oppvekst. I appen finner foreldre tips og råd til hvordan de kan styrkes i foreldrerollen og håndtere krevende situasjoner. Målet er at både voksne og barn skal få en trygg og god start på det nye livet.

Samtaleverktøy for helsepersonell

I tillegg til appen består foreldrepakka av tre temafilmer. De skal bruke som utgangspunkt for gode samtaler mellom foreldre og helsepersonell i svangerskapsomsorgen, på sykehuset og på helsestasjonen etter fødsel. Helsepersonell får også en egen veileder, mens foreldrene får ei egen foreldrebok, som er en kortversjon av innholdet i appen.

– Programmet er utarbeidet i samarbeid med helsepersonell, myndigheter og foreldre, og har blitt godt mottatt. Responsen er at dette er et verktøy som vil hjelpe dem til å ta de viktige samtalene med blivende og nybakte foreldre, forteller Spinnangr, og legger til at programmet har som mål å være voldsforebyggende.

Foreldre som mister kontrollen

Nylig lanserte Kripos rapporten Alvorlig vold mot små barn. Den tok for seg 90 straffesaker der barn ble utsatt for vold som medførte alvorlige skader, varige mén eller død. Kripos har selv vært med i utviklingen av Stine Sofie Foreldrepakke, og Spinnangr mener programmet vil være et viktig forebyggende tiltak.

– Konsekvensene kan være store når foreldre mister kontrollen og handler i affekt. Stine Sofie Foreldrepakke har derfor fokus på å gi nybakte foreldre verktøy for å håndtere det som er krevende, og unngå å komme i situasjoner der du risikerer å skade barnet ditt.

Les mer på www.foreldrepakke.no

Bilder

Spesialsykepleier Tone Emilie Spinnangr er ansvarlig for foreldrepakka.

Om Stine Sofies Stiftelse

Stine Sofies Stiftelse

Følg pressemeldinger fra Stine Sofies Stiftelse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stine Sofies Stiftelse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stine Sofies Stiftelse