Den kommende Mercedes-AMG SL får et helt nytt chassis
- SL er en av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz, og har en historie som strekker seg helt tilbake til 1952. Den nye modellen vil for første gang utvikles av Mercedes-AMG i Affalterbach helt fra bunnen av, og resultatet kan ikke bli annet enn veldig fascinerende, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Den nye roadster-arkitekturen består av kombinasjonen av en aluminiums-ramme med en selvbærende struktur. Utviklet med helt blanke ark, akkurat som med den første Mercedes-Benz SL i 1952, er ikke et eneste komponent brukt fra den forrige generasjonen SL og AMG GT Roadster. Kravene under utviklingen av den nye luksuriøse roadsteren var skyhøye, og krevde mer enn utviklingen av de tidligere modellene. Basisutformingen med 2+2 seter, og potensialet for å imøtekomme et bredt spekter av drivlinjer, var en av oppgavene som ga utviklerne helt nye utfordringer når det gjaldt kompleksitet. Målet var å presentere kjøreegenskapene som kjennetegner merkevaren med fokus på dynamikk, samt å møte de høye forventningene når det gjelder komfort og sikkerhet.
Intelligent materialkomposisjon
I den nye SL sørger den intelligente materialesammensetningen av aluminium, stål, magnesium og fiberkompositter for høyest mulig stivhet i forbindelse med lav vekt.
Optimaliserte materialtverrsnitt og sofistikert komponentforming skaper plass til de nødvendige komfort- og sikkerhetsfunksjonene, den sofistikerte teknologien og det tradisjonelle stofftaket.
Støpte komponenter med skreddersydde tykkelser
Støpte aluminiums-komponenter brukes på knutepunktene der kreftene kommer sammen, eller der hvor store krefter må flyttes. De har fordelen av å muliggjøre spesifikke utslipp av krefter, og veggtykkelser kan derfor variere lokalt i henhold til belastningene. Områder med større stivhet kan derfor realiseres der det er nødvendig, som for eksempel ved chassisforbindelsene. Videre produseres komponenten med kun den nødvendige tykkelsen, noe som sparer vekt i områdene som er utsatt for lite krefter.
Sammenlignet med den forrige generasjonen SL har skallstrukturens vridningsstivhet økt med 18 prosent. Tverrstivheten er 50 prosent høyere enn i AMG GT Roadster, og den økte stivheten i chassisforbindelsen sørger for sportslig kjøreytelse med presise kjøreegenskaper. Konseptet er rettet mot et lavest mulig tyngdepunkt, og vekten av det rene chassiset uten dører, panser og bagasjeromslokk, er på rundt 270 kg.
Kvalitet på høyeste nivå
Høye krav til byggeprosessen sørger for høy kvalitetsstandard og dermed også høy opplevd kvalitet. Den nye arkitekturen fra Mercedes-AMG oppfyller alle interne krasjkrav, som på mange områder er betydelig strengere enn lovkravene.
Selv med ekstremt høye kvalitetskrav ble utviklingen implementert i en rekordhøy fart, og i løpet av tre måneder var pre-utviklingen unnagjort. Den høye kvaliteten på programvaren som ble brukt i den digitale utviklingen, gjorde det mulig å gi klarsignal til produksjonen uten en reell prototype av chassiset. Den strukturelle verifiseringsbilen, som er av enorm betydning for passiv ulykkesikkerhet, fikk intern toppvurdering i den første virkelige kollisjonstesten.
Produksjonen av den nye SL vil finne sted i Bremen-fabrikken, hvor den forrige modellen rullet av produksjonslinjen.
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
65-årsjubileum for viktige milepæler innen sikkerhet hos Mercedes-Benz19.9.2024 11:56:19 CEST | Pressemelding
Mercedes-Benz er et innovasjonsdrevet merke. Siden 1886 har selskapet kontinuerlig satt standarder innen bilbransjen, og merkets historie er rik på hendelser. Her er to viktige merkedager innen sikkerhet i bil med jubileum i september 2024.
Prototyper av Mercedes-AMG PureSpeed er i sluttfasen av testingen13.9.2024 12:37:51 CEST | Pressemelding
Mercedes-AMG innleder nå siste fase i utviklingen av den svært eksklusive sportsbilen PureSpeed, som første gang ble vist frem som et konsept i Monaco i mai 2024. Den helt åpne toseteren har hverken tak eller frontrute, og det radikale designet er en hyllest til motorsporten.
Eleganse møter sportslighet - Nye Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series21.8.2024 12:12:20 CEST | Pressemelding
Med SL 680 Monogram Series introduseres den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Den unike modellen forventes på veien i løpet av andre kvartal 2025.
Elektriske G-Klasse kan også bestilles som varebil31.7.2024 11:03:42 CEST | Pressemelding
Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer nye elektriske G-Klasse alle de tradisjonelle elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Nå er den også tilgjengelig med grønne skilter, med en startpris på kr. 1.519.680,- (ekskl. mva. og levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av tredje kvartal 2024.
Nå er nye elektriske G-Klasse klar for bestilling8.5.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer nye elektriske G-Klasse alle de tradisjonelle elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Nå er den klar for bestilling, og de første bilene forventes på norske veier i løpet av tredje kvartal 2024. Startpris er på kr. 1.733.000,- (ekskl. levering)*.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom