Den kommende Mercedes-AMG SL får et helt nytt chassis

Nye SL får en helt ny arkitektur utviklet av Mercedes-AMG. Med et lett chassis i komposittaluminium er grunnlaget for presis kjøredynamikk, høy komfort og sportslige proporsjoner satt. Verdenslanseringen av nye SL er forventet i år.

Helt nytt chassis for kommende Mercedes-AMG SL

- SL er en av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz, og har en historie som strekker seg helt tilbake til 1952. Den nye modellen vil for første gang utvikles av Mercedes-AMG i Affalterbach helt fra bunnen av, og resultatet kan ikke bli annet enn veldig fascinerende, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Den nye roadster-arkitekturen består av kombinasjonen av en aluminiums-ramme med en selvbærende struktur. Utviklet med helt blanke ark, akkurat som med den første Mercedes-Benz SL i 1952, er ikke et eneste komponent brukt fra den forrige generasjonen SL og AMG GT Roadster. Kravene under utviklingen av den nye luksuriøse roadsteren var skyhøye, og krevde mer enn utviklingen av de tidligere modellene. Basisutformingen med 2+2 seter, og potensialet for å imøtekomme et bredt spekter av drivlinjer, var en av oppgavene som ga utviklerne helt nye utfordringer når det gjaldt kompleksitet. Målet var å presentere kjøreegenskapene som kjennetegner merkevaren med fokus på dynamikk, samt å møte de høye forventningene når det gjelder komfort og sikkerhet.

Intelligent materialkomposisjon

I den nye SL sørger den intelligente materialesammensetningen av aluminium, stål, magnesium og fiberkompositter for høyest mulig stivhet i forbindelse med lav vekt.

Optimaliserte materialtverrsnitt og sofistikert komponentforming skaper plass til de nødvendige komfort- og sikkerhetsfunksjonene, den sofistikerte teknologien og det tradisjonelle stofftaket.

Støpte komponenter med skreddersydde tykkelser

Støpte aluminiums-komponenter brukes på knutepunktene der kreftene kommer sammen, eller der hvor store krefter må flyttes. De har fordelen av å muliggjøre spesifikke utslipp av krefter, og veggtykkelser kan derfor variere lokalt i henhold til belastningene. Områder med større stivhet kan derfor realiseres der det er nødvendig, som for eksempel ved chassisforbindelsene. Videre produseres komponenten med kun den nødvendige tykkelsen, noe som sparer vekt i områdene som er utsatt for lite krefter.

Sammenlignet med den forrige generasjonen SL har skallstrukturens vridningsstivhet økt med 18 prosent. Tverrstivheten er 50 prosent høyere enn i AMG GT Roadster, og den økte stivheten i chassisforbindelsen sørger for sportslig kjøreytelse med presise kjøreegenskaper. Konseptet er rettet mot et lavest mulig tyngdepunkt, og vekten av det rene chassiset uten dører, panser og bagasjeromslokk, er på rundt 270 kg.

Kvalitet på høyeste nivå

Høye krav til byggeprosessen sørger for høy kvalitetsstandard og dermed også høy opplevd kvalitet. Den nye arkitekturen fra Mercedes-AMG oppfyller alle interne krasjkrav, som på mange områder er betydelig strengere enn lovkravene.

Selv med ekstremt høye kvalitetskrav ble utviklingen implementert i en rekordhøy fart, og i løpet av tre måneder var pre-utviklingen unnagjort. Den høye kvaliteten på programvaren som ble brukt i den digitale utviklingen, gjorde det mulig å gi klarsignal til produksjonen uten en reell prototype av chassiset. Den strukturelle verifiseringsbilen, som er av enorm betydning for passiv ulykkesikkerhet, fikk intern toppvurdering i den første virkelige kollisjonstesten.

Produksjonen av den nye SL vil finne sted i Bremen-fabrikken, hvor den forrige modellen rullet av produksjonslinjen.

Helt nytt chassis for kommende Mercedes-AMG SL

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Mercedes-Benz på IAA: Premiere på fem helelektriske modeller30.7.2021 08:20:07 CEST | Pressemelding

Fra 7. til 12. september avholdes den internasjonale bilmessen IAA MOBILITY 2021 i München. Der vil Mercedes-Benz vise frem bredden av både den nåværende og den kommende porteføljen av elektriske modeller. Med basis i «Lead in Electric» vil Mercedes-Benz, Mercedes-EQ, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach og smart komme til IAA MOBILITY med totalt åtte premierer. Fem av disse er fullt elektriske modeller, i tillegg til en høyytelseshybrid.

Nye Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé – oppgradert kjørekomfort og større individualiseringsmuligheter16.6.2021 11:12:42 CEST | Pressemelding

Den nye AMG GT 4-dørs Coupé kombinerer den ypperste kjøredynamikken fra sportsbilen AMG GT med hverdagslig praktikalitet, takket være fire dører og plass til opptil fem personer. Den er nå mer individuell enn noen gang med et utvidet tilbud av hjul, interiørkombinasjoner og farger, i tillegg til en elegant spesialutgave. Den nye modellen vil debutere med 6-sylindrede motorvarianter, og forventes på norske veier i løpet av høsten 2021.