Demens og alzheimer – finnes det håp?

Helene Sandvigs pappa. Lena Kristin Ellingsens bestemor. Kim Wigaard Johansens far. Felles for dem alle: Demens
Heke Sandvigs pappa fikk demens, Lasse Pihlstrøm forsker for å løse demensgåten., Kim Wigaard Johansen valge demenssykj far fremfor artistkarriere, Jannicke Granrud var 51 år da hun fikk Alzheimer.

I dag mandag 16. september kl.18.00 sparker vi i gang årets demensaksjon, og inviterer publikum og presse til en kveld med musikk og samtaler og siste nytt fra forskningsfronten. Og mange interessante intervjuobjekter. Mulighet for forhåndsintervjuer/avtaler.

• Hvordan er det å ha demens?
  • Hvordan er det når en av dine nærmeste får demenssykdom?
  • Hva skjer innen forskning? Kan forskerne snart løse demensgåten?

Hvor: Litteraturhuset i Oslo

Når: Mandag 16.septemberekl.18.00-20.00

Program:

Åpning: Koret XVBK synger. Jannicke Granrud som har demens er en av koristene.

Bare forskning kan stanse demens!

Mina Gerhardsen, generalsekretær Nasjonalforeningen for folkehelsen innleder.

Hvordan er det å ha demens?

Hvordan føles det? Hva gjør det med deg? Hvordan er hverdagen?

Jannicke Granrud vil fortelle om hvordan det føles når alzheimer gradvis sniker seg inn i hjernen din, og hvordan det oppleves å være ung med demens.

Morten Veum var 42 år og småbarnspappa da han fikk diagnosen alzheimer. Det ble en annen hverdag enn han hadde sett for seg.

Hva med de pårørende?

Helene Sandvig har valgt å fortelle om farens demenssykdom for å kunne hjelpe andre.

Kim Wigaard Johansen valgte å avbryte artistkarrieren på Broadway, og reise hjem til Norge for å stille opp for faren som hadde fått demens.

Gina Valstad fikk en annen ungdomstid enn vennene hennes. Siden hun var 13 år har hun levd med en pappa med demens.

Låt til pappa. Artist og sanger Kim Wigaard Johansen fremfører sin nye låt, dedikert til pappa som hadde demens.

Og forskningen – skjer det noe?

Møt noen av landets fremste demensforskere: Anna Thoren, Lasse Pihlstrøm, Leiv Otto Watne.

Sang til bestemor. Skuespiller og sanger Lena Kristin Ellingsen synger. Hennes bestemor fikk demens. Måten de to kommuniserte på var gjennom sang.

For påmelding og intervjuavtaler kontakt:

Kirsti Ellefsen, kommunikasjonsrådgiver
kirsti.ellefsen@nasjonalforeningen.no
Tlf 92433277

Bilder

Last ned bilde
Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen. Foto: Siw Pessar
Last ned bilde