Delte ut 330.000 i årets Drømmefinale

Kristiansand Badmintonklubb stakk av med flest stemmer i LOS-fondets Drømmefinale, og hovedpremien på hele 150.000 kroner.

– Nei, er det sant? Vi var så glad for å være blant finalistene, men hadde virkelig ikke trodd at det skulle bli oss som tok førsteplassen i dag. Dette betyr at vi kan hjelpe noen av landets beste unge badmintonspillere med å satse internasjonalt, jublet sportslig leder Helene Abusdal, da hun tok imot premien på vegne av Kristiansand Badmintonklubb.

I årets Drømmefinale, som fant sted under LOS-dagen i Dyreparken søndag, ble det til sammen delt ut 330.000 kroner. Pengene er en del av den millionen LOS-fondet årlig bidrar med for å hjelpe unge sørlendinger til å følge drømmene sine.

Mens badmintonklubben fikk flest stemmer og 150.000 kroner, tok Mandalskameratenes prosjekt «Alle jenter på banen» andreplassen og 100.000 kroner. Hakk i hæl fulgte hjelpeorganisasjonen Hjelp oss å hjelpe Aust-Agder, med tredjeplass og 80.000 kroner.

De tre finalistene er håndplukket av en jury, som deretter har oppfordret sørlendinger i alle aldre til å stemme på sin favoritt.

– I år har juryen i Drømmefinalen hatt svært mange gode kandidater å velge mellom. Sørlandet er fylt med både store og små drømmer, og dette er årets tre finalister gode eksempler på. Alle er vinnere – uansett hvilken valør de drar hjem med i dag, sa Margit Unander, administrerende direktør i LOS.

Mot internasjonal karriere

Og så var det altså Kristiansand Badmintonklubb som stakk av med den gjeveste prisen, til deres unge seniorspillere som vil satse internasjonalt.

– I klubben vår er vi så heldige at vi har noen av de aller beste spillerne i Norge. Ikke mindre enn fire av våre unge seniorer går nå inn i den perioden hvor de kan satse fullt på badminton. Alle er ambisiøse spillere med store drømmer, og vil gi idretten 100 prosent. Da er det utrolig viktig at de får konkurrere internasjonalt, og at vi som klubb har anledning til å følge dem tett. Det koster mye å satse internasjonalt, og med disse pengene har vi fått en fantastisk starthjelp, sier Abusdal.

100.000 til jentefotball

Mens de unge talentene i Kristiansand badmintonklubb knapt kan huske et liv uten idrett, har Mandalskameratene som mål å øke fotballinteressen hos jenter.

– Med prosjektet «Alle jenter på banen» ønsker vi å tilby ett års gratis medlemsskap i klubben for alle jenter som har lyst til å begynne med fotball. Derfor er vi i kontakt med både barnehager og skoler, og med andre som driver frivillig arbeid i kommunen, i håp om å få med flest mulig. Ikke minst ønsker vi å inkludere jenter med innvandrerbakgrunn, som er veldig underrepresentert i organisert idrett, sier rekrutteringsansvarlig i Mandalskameratene, Hege Kjær.

Hjelper vanskeligstilte

Den siste finalisten, og vinner av 80.000 kroner, var den frivillige organisasjonen Hjelp oss å hjelpe Aust-Agder, som gjennom en facebookside med samme navn formidler matvarer, klær og utstyr til noen av dem i landsdelen som trenger det mest.

– Dette kommer godt med, for vi vet at høsten og vinteren blir tøff. Vi ser det spesielt hver gang strømregningen kommer, at det er mange som trenger hjelp til å klare det de tidligere ville klart. Vi hjelper med alt fra matvarer i det daglige til å arrangere bursdager og konfirmasjoner. I sommer sendte vi en familie som aldri før hadde vært på ferie, på en ukes hyttetur. Mammaen gråt av glede da jeg ringte og fortalte at de skulle få låne en hytte. Det er fantastisk å se at giverviljen i befolkningen er så stor, men behovet er enda større, sier leder av hjelpeorganisasjonen, Gunn Bendiksen.