Delta varsler streik i seks bykommuner fra 27. mai

Delta tar ut medlemmer i Bergen, Trondheim, Tromsø, Arendal, Fredrikstad og Tønsberg i streik hvis partene i kommuneoppgjøret ikke kommer til enighet hos Riksmekleren.
Delta varsler streik i seks bykommuner fra 27. mai dersom meklingen i kommuneoppgjøret ikke fører fram. Bildet er fra en streik i 2019.

- Vi håper på enighet i meklingen, men hvis det ikke lykkes, blir det streik, sier forbundsleder i Delta og leder for YS Kommune Lizzie Ruud Thorkildsen.

Meklingsfristen er onsdag 26. mai klokken 24.00 .

- Medlemmene vi varsler uttak for er svært viktige for kommunenes mange daglige gjøremål. Dette er ansatte som utgjør selve navet i kommunene. Arbeidsgiver kommer til å merke dette fra første dag hvis det blir streik, sier Lizzie Ruud Thorkildsen.

Hun understreker samtidig at Delta varsler et ansvarlig uttak.

- Det gjør vi alltid, og på grunn av den pågående pandemien har vi vært ekstra varsomme med streikeuttaket i år.

Totalt tar Delta ut 345 medlemmer i første fase, dersom det ikke blir enighet i meklingen. Disse fordeler seg slik:

• Bergen 118
  • Trondheim 53
  • Tromsø 28
  • Arendal 54
  • Fredrikstad 31
  • Tønsberg 61

Forbundslederen understreker alvoret i situasjonen noen få dager før meklingsfristen.

- Vi skal gjøre alt vi kan for å unngå en konflikt. Men dette er et felles ansvar som alle parter i meklingen har. Arbeidsgiver sitter på nøkkelen her. De må komme opp med mer enn det som lå på bordet under de ordinære forhandlingene. Da brøt Delta fordi det var uaktuelt å akseptere et resultat som ville ført til at våre medlemmer tapte kjøpekraft, sier Thorkildsen.

Må ta igjen det tapte

Meklingen startet 5. mai, etter at det ble brudd i de ordinære forhandlingene 30. april.

Delta gikk inn i meklingen med de samme kravene som i forhandlingene.

> Kjøpekraften må sikres.

> Etterslepet fra industrien i 2020 må hentes inn igjen.

> Kompetanse skal lønne seg: Delta krever løft for fagarbeidergruppene og de med 3-årig høyskoleutdanning.

- Dette er på ingen måter urealistiske krav. I 2020 forholdt Delta seg lojalt til frontfagsrammen på 1,7 prosent, mens industrien selv tok ut 2,2 prosent. Deltas medlemmer i kommunene fikk dermed mindre ut av lønnsoppgjøret i fjor enn frontfaget som satte rammen for oppgjøret. Vi havnet bak i fjor, og dette må kompenseres i år. Vi har en reguleringsklausul i protokollen fra i fjor som hjemler dette kravet, sier Thorkildsen.

Har skapt trygghet for befolkningen

Offentlig sektor, ikke minst kommunene, har vært helt avgjørende for hvordan landet har taklet korona-pandemien.

- Mange ansatte har lagt sin egen frykt til side for å sørge for at kommunale tjenester fungerer så normalt som mulig selv om landet står i en krise. Dette har bidratt til å skape trygghet i en ellers vanskelig tid for befolkningen. Våre medlemmer utgjør ryggraden i kommunale tjenester. Uten dem stopper sektoren, sier Lizzie Ruud Thorkildsen.

Delta-leder Lizzie Ruud Thorkildsen. (Foto: Nadia Frantsen)

Delta organiserer mer enn 89.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.