Delta om perspektivmeldingen:  Kompetanse og kunnskap er fremtidens olje

- Det må være attraktivt å jobbe i de sektorene hvor behovet er størst. Kompetanse og hele stillinger er vesentlige forutsetninger for å sikre Norge framover, sier Deltas forbundsleder Lizzie Ruud Thorkildsen.
Foto: Nadia Frantsen

 - Vi står foran store utfordringer som samfunn. Skal vi møte fremtidens utfordringer må vi bygge videre på den norske modellen og partssamarbeidet. Nå gjelder det å ruste oss slik at vi kan ivareta og utvikle det beste i velferdssamfunnet, sier Delta-leder Lizzie Ruud Thorkildsen.

 - Kompetanse og kunnskap er fremtidens olje. Vi må ta kraftfulle grep for å bidra til at flere fullfører videregående utdanning. Samtidig må vi sørge for å styrke muligheten til videreutdanning på fagskole, høyskole og universitet og legge til rette for livslang praksisnær kompetanseutvikling på den enkelte arbeidsplass, sier Ruud Thorkildsen.

- Det er avgjørende at arbeidet med flere hele stillinger og en heltidskultur intensiveres gjennom systematisk, planmessig og offensivt arbeid, mener Delta-lederen.

- Skal vi få unge mennesker til å velge utdanning i helse- og omsorg må det gjøres noe raskt. Det må være attraktivt å jobbe i de sektorene der behovet er størst. Flere må jobbe heltid og flere må jobbe lengre. Da trengs det kraftfulle tiltak når det gjelder arbeidsmiljø, lønns- og arbeidsvilkår, kompetanseutvikling og inkludering. Vi må jobbe i fellesskap langs flere akser, sier Ruud Thorkildsen.

- Partssamarbeidet er helt sentralt. Den norske modellen har tjent oss godt. Samarbeid, samhandling, samhold og samskaping blir enda viktigere i en tid som krever stadig innovasjon, utvikling og omstilling. Her må partene jobbe tett, godt og med vilje til å skape løsninger basert på det beste i den norske samarbeidsmodellen, mener Ruud Thorkildsen.

Foto: Nadia Frantsen

02125https://www.delta.no/

Delta organiserer 98.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.

www.delta.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Delta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.