Delta krever økt kjøpekraft for sykehusansatte

- Vi går inn i forhandlingene for å øke medlemmenes kjøpekraft. Det er vårt krav, sier Delta-leder Lizzie Ruud Thorkildsen.

- I fjor tok partene i Spekter Helse ansvar i en krevende tid, og holdt seg rundt frontfagsrammen. I etterkant har det vist seg at lønnsveksten i frontfaget ble betydelig høyere enn det vi forholdt oss til. Dette må tas hensyn til i årets oppgjør. Dette er ikke bare rimelig, men også viktig for å sikre fremtidens spesialisthelsetjenester, sier Delta-lederen.

Forhandlingene mellom Delta og arbeidsgiverorganisasjonen Spekter om lønn for ansatte i sykehusene starter i dag 24. juni.

Delta-lederen er klar på at det må være et lønnsnivå i sykehusene som bidrar til å beholde og rekruttere sykehusansatte til de mange viktige gruppene sykehus er avhengige av. Ruud Thorkildsen viser til at det er stort behov for arbeidskraft fremover, spesielt innenfor helse- og omsorgssektoren.

- Sykehusene er en viktig bærebjelke for hele det norske velferdssystemet, sier hun.

For å sikre gode helsetjenester og tilstrekkelig beredskap i fremtiden er det avgjørende at det legges til rette for å beholde og rekruttere kompetente medarbeidere. Det må synliggjøres at kompetanse og utdanning gir lønnsmessig uttelling, krever Ruud Thorkildsen.

Delta-lederen peker på den viktige og krevende jobben sykehusansatte har stått i det siste året.

- Våre medlemmer på sykehusene mener med rette at det er deres tur nå. Andre sektorer dro i fra i fjor. Det er mange slitne sykehusansatte nå. De har stått i første rekke i pandemien. Det trengs mer helsepersonell i årene som kommer. Det trengs kompetanse og det trengs dyktige fagfolk, sier hun.

- Dette lønnsoppgjøret dreier seg om å sikre kvalitet og kompetanse i fremtidens sykehus, sier Ruud Thorkildsen.

02125https://delta.no/

Delta organiserer 90.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Delta på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.