Deler opp E39 Ålesund-Molde i flere store og små kontrakter
En uke etter at Stortinget vedtar NTP 14. juni, inviterer Statens vegvesen entreprenører, underleverandører og rådgiverbransjen til leverandørmøte på Teams om E39 Ålesund-Molde mandag 21. juni.
I tillegg til strekningen Ålesund-Molde skal det bygges ny fylkesveg til Gossen over Kjerringsundet i tett samarbeid med Møre og Romsdal fylkeskommune. Dette gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Samtidig blir Otrøya, Midøya og Gossen landfaste. Tre fergesamband blir overflødige og legges ned. Hele strekningen på E39 blir 75 kilometer.
Prosjektet er et ledd i den overordna målsettinga om å få bedre vegstandard på E39, og inngår i den langsiktige utbedringen av E39 som binder sammen byene langs Vestlandet. Det viktigste målet for prosjektet i Møre og Romsdal er likevel å binde sammen Molde og Ålesund til et bo- og arbeidsmarked.
Fem delstrekninger-mange kontrakter
Prosjektet er inndelt i fem planparseller:
- Breivika/Ålesund-Digernes
- Digernes-Ørskogfjellet
- Ørskogfjellet-Vik
- Vik-Julbøen
- Julbøen-Bolsønes/Molde
Mulig oppstart på strekningen Ørskogfjellet-Molde er i 2023 forutsatt nødvendige vedtak i kommuner, fylke og storting. Planen er byggestart i 2023. Med tilstrekkelig årlige bevilgninger kan den nye europavegen åpne i 2030.
- Dette er et godt og viktig prosjekt. Vi har delt det opp i vesentlig flere kontrakter enn antallet planparseller, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen, E39 Ålesund-Molde.
Vegvesenet har lagt opp til en kontraktstrategi med stort spenn i størrelsen på kontraktene. De minste blir på noen titalls millioner kroner på forberedende entrepriser. Romsdalsfjordtunnelen og Julsundbrua blir de største kontraktene i området tre-fire milliarder.
- Vi regner med god respons i markedet, sier prosjektleder Johnsen.
Bygger to og tre - planlegger fire
Vegvesenet planlegger bru og tunnel med fire felter. På Julsundbrua blir det i tillegg eget felt for gående, syklende og saktegående kjøretøy. På øvrige strekninger planlegges det for 4-felts veg med dimensjonerende hastighet 110 km/t. Samtidig skal reguleringsplanene legge til rette for en trinnvis utbygging med 2/3 felts veg med enkle tunnelløp i trinn 1. Det blir midtrekkverk på hele strekningen med forbikjøringsfelter. Unntaket er et løpstunnelene hvor bredt midtfelt er et av sikkerhetstiltakene.
Vik-Julbøen:
- Undersjøisk tunnel ca 14,5 km med to løp.
- Hengebru 2010 meter. Hovedspenn 1625 meter.
- Dagsoner med planfrie kryss med tilhørende konstruksjoner på Vik, Nautneset (Otrøya) og Julbøen.
Julbøen-Molde:
- Julakslatunnelen, lengde ca 1,4 km.
- Kringstadnakktunnelen, lengde ca 8,5 km.
- Dagsone mellom tunnelene i Mordalen (800 meter).
- Kryssområdet på Fuglset hvor ny E39 kobles sammen med eksisterende E39.
Ørskogfjellet-Vik:
- Vikaksla-tunnelen, lengde ca. 6 km.
- Dagsone på ca. 3 km på Ørskogfjellet med et «halvkryss» for å knytte ny E39 sammen med eksisterende E39.
- Kort dagsone-strekning på Vik.
Kjerringsund-forbindelsen:
- Bru over Kjerringsundet. Brulengde ca 800 meter med hovedspenn 540 meter. Utføres som hengebru eller skråstagsbru.
- Bru over Bollholmsundet. Brulengde ca 610 meter. Hovedspenn ca 250 meter. Er planlagt utført som «fritt frembygg».
- Store sjøfyllinger på tre resterende sund.
- Vegbygging fra krysset med E39 på Nautneset til Gossen.
Bygger fylket sammen
På strekningen Digernes – Ørskogfjellet starter reguleringsplanarbeidet opp i juni i år. Det er foreslått flere ulike veglinjer på strekningen. Samtlige omfatter en til to tunneler.
Det forventes at det settes i gang planarbeid på strekningen Breivika-Digernes ved årsskiftet 21/22. Det foreligger skisser både på utbygging langs eksisterende trase og flere nye traseer delvis i tunnel.
- Vegvesenet har jobbet fram gode løsninger for bru, tunneler og resten av vegen. Nå ser vi fram til å starte dialogen med bransjen. Sammen skal vi bygge Møre og Romsdal, sammen, sier Johnsen.
Du finner mer informasjon om leverandørsamlingen i Doffin
Kontakter
Harald Inge JohnsenProsjektlederStatens vegvesen, E39 Ålesund-Molde
Statens vegvesen E39
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
I rute med erosjonssikring av E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønefoss19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
E16 går her nær elva på et parti der terrenget er utsatt for utgliding og skred ved flom. Ved gunstige værforhold kan det bli tidligere gjenåpning.
Nå starter årets asfaltsesong16.4.2024 12:28:47 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen starter snart asfaltering av om lag 700 km riksveger over hele landet. Totalt 550.000 tonn asfalt skal legges i løpet av årets asfaltsesong.
Ny asfalt på E18 Sjølyst15.4.2024 12:23:04 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal asfaltere E18 gjennom Sjølystlokket og Bygdøylokket. Arbeidene gjøres på natt for å redusere ulempene for trafikken.
Skal skifte rekkverk på E6 Minnesund bru12.4.2024 18:19:02 CEST | Pressemelding
Da det er registrert skader på rekkverket til E6 Minnesund bru blir det satt opp tung sperring over brua, hastigheten settes ned til 80 km/t og rekkverket vil bli skiftet ut i løpet av våren.
Flere milepæler nådd for Høviktunnelen12.4.2024 14:32:17 CEST | Pressemelding
– Klokken syv passerte vi tusen meter med tunnel, forteller prosjektdirektør Eilev Lilleland i Skanska. Da er det tid for kake.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom