Delårsrapport januari – juni 2022

April - juni 2022

• Nettoomsättningen ökade med 80 procent till 6 615 MSEK
    (3 682).
  • Bruttoresultatet ökade med 123 procent till 1 937 MSEK (869).  En förändrad bedömning av reserver för upplupna trafikkostnader inom Messaging påverkar bruttoresultatet negativt med 162 MSEK.
  • EBITDA ökade med 247 procent till 528 MSEK (152).
  • Justerad EBITDA1 ökade med 77 procent till 503 MSEK (284).
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -40 MSEK (47).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,05 SEK (0,07) och efter utspädning till -0,05 SEK (0,07).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 668 MSEK (-240).

Januari – juni 2022

• Nettoomsättningen ökade med 87 procent till 13 164 MSEK
    (7 032).
  • Bruttoresultatet ökade med 139 procent till 4 033 MSEK (1 689). En förändrad bedömning av reserver för upplupna trafikkostnader inom Messaging påverkar bruttoresultatet negativt med 162 MSEK.
  • EBITDA ökade med 242 procent till 1 176 MSEK (344).
  • Justerad EBITDA1 ökade med 129 procent till 1 264 MSEK (552).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 48 MSEK (188).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,06 SEK (0,28) och efter utspädning till 0,06 SEK (0,28).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 809 MSEK (347).

”För att säkerställa att Sinch når det finansiella målet att växa justerad EBITDA per aktie med 20 procent per år, har Sinch initierat ett kostnadsreduktionsprogram som siktar på bruttobesparingar på 10 procent inom segmentet Meddelandetjänster samt koncernfunktioner med full effekt från Q3 2023”   – Johan Hedberg, tillförordnad vd

Viktiga händelser under kvartalet

• Den 28 april fattade styrelsen beslut om genomförande av den tidigare kommunicerade nyemissionen av 10 803 010 aktier till säljarna av MessageMedia.
  • Den 26 maj beslutade styrelsen om genomförande av den tidigare kommunicerade apportemissionen av 25,5 miljoner aktier till säljarna av Pathwire.
  • Den 9 juni meddelade Sinch att man har blivit en ”Microsoft Teams Operator Connect partner” vilket innebär att bolagets lösningar kan användas för att koppla upp utgående samtal från Microsoft Teams.

Viktiga händelser efter kvartalets slut

• Den 11 juli meddelade Sinch att en förändrad bedömning av reserver för upplupna trafikkostnader inom Meddelandetjänster kommer att påverka Bruttoresultat, EBITDA och Justerad EBITDA negativt med 162 miljoner kronor. Länkar till pressmeddelande och webcast finns tillgängligt på investors.sinch.com.
  • Den 18 juli publicerade Sinch uppdaterad proformerad historisk segmentsredovisning.
  • Den 20 juli meddelar Sinch att vd Oscar Werner lämnar sin roll från dagens datum. Styrelsen har utsett Johan Hedberg till tillförordnad vd och påbörjar nu rekryteringen av en ny vd. Johan Hedberg är en av bolagets grundare.
  • Med anledning av den blankningsrapport som publicerades den 11 juli och andra inkomna frågor, har Sinch den 21 juli 2022 lämnat en faktasammanställning som finns tillgänglig på investors.sinch.com.
  • Som meddelas i denna rapport initierar Sinch ett kostnadsreduktionsprogram inom Meddelandetjänster och koncernfunktioner. Programmet siktar på bruttobesparingar på cirka 10 procent, vilket motsvarar cirka 300 MSEK på årsbasis. Programmet beräknas ha full effekt från Q3 2023. Se sid 7.

Inbjudan till webbsändning och telefonkonferens

Sinch presenterar delårsrapporten i en webbsändning och telefonkonferens klockan 14:00 CEST torsdagen den 21 juli. Följ presentationen på investors.sinch.com/webcast eller ring in och registrera dig ett par minuter i förväg.

Sverige: +46 856 642 651
Storbritannien: +44 333 300 0804
USA: +1 631 913 1422
Accesskod: 4619 8709#

1Justerad EBITDA redovisas i syfte att tydliggöra utvecklingen i underliggande verksamheten. Se Not 2.

For further information, please contact
Ola Elmeland
Investor Relations Director
Mobile: +46 721 43 34 59
E-mail: investors@sinch.com

Thomas Heath
Chief Strategy Officer & Head of Investor Relations
Mobile: +46 722 45 50 55
E-mail: investors@sinch.com

Roshan Saldanha
Chief Financial Officer
Mobile: +46 73 660 24 19
Email: investors@sinch.com

About Sinch
Sinch’s leading cloud communications platform lets businesses reach everyone on the planet, in seconds or less, through mobile messaging, email, voice and video. More than 150,000 businesses, including many of the world’s largest companies and mobile operators, use Sinch’s advanced technology platform to engage with their customers. Sinch has been profitable and fast-growing since its foundation in 2008. It is headquartered in Stockholm, Sweden, and has local presence in more than 60 countries. Shares are traded at NASDAQ Stockholm: XSTO:SINCH. Visit us at sinch.com.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Sinch AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande, av ovan nämnda kontaktperson, den 21 juli 2022 klockan 07:30 CEST.

Denna rapport är publicerad på svenska och engelska. Vid eventuella skillnader mellan den engelska versionen och den svenska originaltexten ska den svenska versionen gälla. Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor.

Graduate Management Admission Council Appoints Joy Jones as Incoming CEO8.8.2022 18:00:00 CEST | Press release

Jones to succeed Sangeet Chowfla as head of the global association representing leading graduate business schools RESTON, Va., Aug. 08, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- The Graduate Management Admission Council (GMAC), a global association of leading graduate business schools, today announced the appointment of Joy Jones as the organization’s CEO-Elect. Jones currently serves as GMAC’s chief product officer and general manager of assessments, a role she has held since July 2017. The announcement came after current CEO Sangeet Chowfla announced his intention to step down from the position earlier this year, and an extensive search executed by a global executive recruiting firm. The GMAC board of directors unanimously voted to elect Jones, who will become GMAC’s fourth CEO as of October 1, 2022. “With more than a hundred interested candidates from around the world, the Board conducted extensive interviews and thorough evaluations over the past months and was thrilled to find the best person to l

GeoJunxion (GOJXN.AS) announces the booking of a series of Location Intelligence Service contracts with combined value of well over one Million Euro8.8.2022 18:00:00 CEST | Press release

Capelle aan den IJssel, The Netherlands – 8 August 2022 – GeoJunxion (GOJXN.AS) is pleased to announce the booking of a series of Location Intelligence Service contracts with combined value of well over one Million Euro. The first 40 days of the new Financial Year 2022/23 (1 July 2022 - 30 June 2023) have been particularly busy and exciting for the various teams in GeoJunxion. As result of this, GeoJunxion is pleased to announce the booking of a series of Location Intelligence Services for one of its major global IT customers, with a combined value well over one Million Euro. In response to an increasing demand for hyper local content, GeoJunxion has closed a series of extensions to existing service contracts and successfully completed the negotiations on a large new tailor-made Location Intelligence Service contract. These new contracts will convert into revenue over the next 3 to 6 months and will contribute substantially to the continued growth of the company’s top- and bottom-line.

INVITATION TO CONFERENCE CALL FOR DFDS' REPORT FOR Q2 20228.8.2022 17:48:27 CEST | Press release

INVESTOR NEWS no. 22 - 8 August 2022 DFDS expects to publish the report for Q2 2022 on 16 August 2022 at around 07:30 CET. Torben Carlsen, CEO, and Karina Deacon, CFO, will present the report on a live conference call. The presentation in English will be followed by a Q&A session. Investors, analysts and other interested parties are invited to take part. Date: 16 August 2022 Time: 10:00 CET Telephone: DK +45 35445577 UK +44 33 33000804 US +1 631 913 1422 Other international numbers: https://events-ftp.arkadin.com/ev/docs/NE_W2_TF_Events_International_Access_List.pdf Access code: 69612122# If you wish to take part in the audio conference, please dial up at least five minutes before the conference begins. It will start on time, and participants will be asked to register name and company name beforehand. The conference will be broadcast live on https://www.dfds.com/en/about and published there for future reference. Contact Søren Brøndholt Nielsen, IR +45 33 42 33 59 About DFDS DFDS provid

INVITATION TIL TELE-KONFERENCE OM DFDS' RAPPORT FOR 2. KVT. 20228.8.2022 17:48:27 CEST | pressemeddelelse

INVESTOR NEWS nr. 22 - 8. august 2022 DFDS’ kvartalsrapport for 2. kvt. 2022 forventes offentliggjort 16. august 2022 omkring kl. 07.30. Rapporten præsenteres på en tele-konference af Torben Carlsen, CEO og Karina Deacon, CFO. Efter præsentationen, der foregår på engelsk, vil der være mulighed for at stille spørgsmål. Investorer, analytikere og andre er velkommen til at deltage. Dato: 16. august 2022 Tidspunkt: Kl. 10.00 Telefonnumre: DK +45 35445577 UK +44 33 33000804 US +1 631 913 1422 Øvrige internationale telefonnumre: https://events-ftp.arkadin.com/ev/docs/NE_W2_TF_Events_International_Access_List.pdf Adgangskode: 69612122# Deltagere i tele-konferencen bedes ringe mindst fem minutter før starttidspunktet, da konferencen begynder rettidigt, og deltagere forinden skal registreres med navn og firmanavn. Tele-konferencen kan følges live på https://www.dfds.com/en/about og vil efterfølgende være tilgængelig på samme sted. Kontakt Søren Brøndholt Nielsen, IR +45 33 42 33 59 Om DFDS DFDS