Delårsrapport for 3. kvartal 2022 - SP Group A/S

SP Group realiserede i de første 3 kvartaler 2022 en omsætning på DKK 2.007,5 mio. mod DKK 1.838,8 mio. i samme periode sidste år, hvilket svarer til en stigning på 9,2 %. EBITDA steg 11,9 % til DKK 354,4 mio. mod DKK 316,8 mio. i samme periode sidste år, og resultatet før skat steg 5,5 % til DKK 202,9 mio. Forventningerne til 2022 fastholdes. Der forventes en vækst i 2022 i omsætningen på 5-15 % med en EBITDA margin på 16–18 % og en EBT margin på 9-12 %. Bestyrelsen for SP Group A/S har i dag behandlet og godkendt delårsrapporten for de første 3 kvartaler 2022. Delårsrapporten rummer følgende hovedpunkter:

• Omsætningen steg i de første 3 kvartaler 2022 med DKK 168,7 mio. til DKK 2.007,5 mio. svarende til 9,2 % i forhold til samme periode sidste år. Omsætningen er positivt påvirket af tilkøbte virksomheder (DKK 48,1 mio.). I 3. kvartal voksede omsætningen med 1,1 %.
  • Resultatet før afskrivninger (EBITDA) blev i de første 3 kvartaler 2022 DKK 354,4 mio. mod DKK 316,8 mio. i samme periode 2021. Resultatet er positivt påvirket af resultatet af tilkøbte virksomheder (DKK 15,6 mio.). Resultatet er negativt påvirket af eksterne due diligence omkostninger med DKK 0,6 mio. i forbindelse med købet af DAVINCI 3D A/S og Bovil ApS. I 3. kvartal faldt EBITDA med DKK 1,6 mio. svarende til -1,6 % i forhold til 3. kvartal 2021.
  • Af- og nedskrivninger blev DKK -133,7 mio., hvilket er en forøgelse på DKK 20,1 mio. i forhold til samme periode sidste år. Af forøgelsen udgør DKK 4,8 mio. afskrivninger i tilkøbte virksomheder.
  • Resultatet før finansielle poster (EBIT) blev i de første 3 kvartaler 2022 DKK 220,7 mio. mod DKK 203,2 mio. i samme periode 2021. En vækst på 8,6 %. I 3. kvartal blev EBIT DKK 58,9 mio. mod DKK 67,4 mio. i 3. kvartal 2021.
  • Resultatet af finansielle poster blev DKK -17,8 mio., hvilket er en forøgelse på DKK 6,9 mio. i forhold til samme periode sidste år, hvilket skyldes negative kursreguleringer, en højere rente og forrentning af en større gæld.
  • Resultatet før skat blev i de første 3 kvartaler 2022 DKK 202,9 mio. mod DKK 192,4 mio. i samme periode sidste år. En vækst på 5,5 %. I 3. kvartal blev EBT DKK 49,4 mio. mod DKK 62,9 mio. i 3. kvartal 2021.
  • Resultatet pr. aktie (udvandet) blev i de første 3 kvartaler 2022 DKK 13,12 mod DKK 12,24 i samme periode i 2021. En vækst på 7,2 %.
  • Salget af egne varemærker steg i de første 3 kvartaler 2022 med 13,3 % sammenholdt med samme periode sidste år til DKK 541,8 mio. Egne varemærker udgør en stigende del af omsætningen, 27,0 % af periodens omsætning. I 3. kvartal faldt salget af egne varemærker med 6,5 % til DKK 150,8 mio.
  • Salget til healthcare, fødevarerelaterede, automotive og andre krævende industrier steg i perioden, mens cleantech oplevede tilbagegang.
  • Pengestrømmene fra driften var i de første 3 kvartaler 2022 positive med DKK 210,2 mio., hvor de i samme periode sidste år var positive med DKK 197,7 mio.
  • Den nettorentebærende gæld, NIBD, er DKK 901,5 mio. ultimo september 2022 mod DKK 753,8 mio. på samme dato i 2021. Ultimo 2021 var NIBD DKK 822,0 mio. NIBD svarer til 2,0 gange de seneste 12 måneders EBITDA. NIBD er steget DKK 79,5 mio. i de første 3 kvartaler 2022, primært som følge af købet af DAVINCI 3D A/S og Bovil ApS.
  • Der forventes en vækst i 2022 i omsætningen på 5-15 % med en EBITDA margin på 16–18 % og en EBT margin på 9-12 %, men stigende energipriser, krigen i Ukraine, Corona virussets fortsatte udbredelse og myndighedernes reaktioner sammen med det forhold, at en række forsyningskæder globalt udviser flaskehalsproblemer gør, at der er stor usikkerhed om vort aktivitetsniveau og pengestrømme i de kommende måneder.

Frank Gad udtaler: ”Til trods for stigende energipriser, krigen i Ukraine, global uro, mange markedsudfordringer, volatile råvarepriser og Corona pandemien er det lykkedes at øge salget og driftsindtjeningen de første 3 kvartaler. Vi har midlertidig mange udfordringer foran os i en hastigt foranderlig verden. Alle vore 32 fabrikker producerer og har adgang til de nødvendige råvarer, og alle salgskontorer er åbne. Vi har nydt godt af vor eksponering mod industrier, der er relativt modstandsdygtige, og øget vort salg inden for healthcare, fødevarerelaterede og andre krævende industrier. Vi har derudover fortsat vor målrettede M&A-strategi, der giver os flere kunder og ny teknologi, og vi er opsatte på fortsat at agere som konsolidator, når værdiskabende muligheder opstår.”

Vedhæftet fil

For at se dette indhold fra www.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
For at se dette indhold fra ml-eu.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Information om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

Flere pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

Sampo plc’s share buybacks 01/12/20222.12.2022 07:30:00 CET | Press release

SAMPO PLC STOCK EXCHANGE RELEASE 02/12/2022 at 08:30 am Sampo plc’s share buybacks 01/12/2022 On 01/12/2022 Sampo plc (business code 0142213-3, LEI 743700UF3RL386WIDA22) has acquired its own A shares (ISIN code FI0009003305) as follows: Sampo plc’s share buybacksAggregated daily volume (in number of shares)Daily weighted average price of the purchased shares*Market (MIC Code)14,22948.68AQEU31,99648.68CEUX13,98448.68TQEX59,79148.64XHELTOTAL120,00048.66 *rounded to two decimals On 9 June 2022, Sampo announced a share buyback programme of up to a maximum of EUR 1 billion in compliance with the Market Abuse Regulation (EU) 596/2014 (MAR) and the Commission Delegated Regulation (EU) 2016/1052. The programme, which started on 10 June 2022, is based on the authorization granted by Sampo's Annual General Meeting on 18 May 2022. After the disclosed transactions, the company owns in total 16,801,839 Sampo A shares representing 3.15 per cent of the total number of shares in Sampo plc. Details of

AB Linas Agro Group investors calendar for the 20232.12.2022 07:30:00 CET | Press release

A list of key information disclosure dates in 2023: February 28, 2023Interim half-year unaudited report for FY 2022/2023.March 1, 2023Investor Conference Webinar to introduce unaudited financial and activity results for the half-year of FY 2022/2023.May 31, 2023Interim unaudited report for 9 months of FY 2022/2023.June 1, 2023Investor Conference Webinar to introduce unaudited financial and activity results for 9 months of FY 2022/2023.August 31, 2023Interim unaudited report for 12 months of FY 2022/2023.September 4, 2023Investor Conference Webinar to introduce unaudited financial and activity results for 12 months of FY 2022/2023.Week 40 (Oct 2-6, 2023)Notice on Annual General Meeting of shareholders.Week 43 (Oct 23-27, 2023)Resolutions of the Annual General Meeting of shareholders and Annual audited results for FY 2022/2023.November 30, 2023Interim unaudited report for 3 months of 2023/2024 financial year.December 1, 2023Investor Conference Webinar to introduce unaudited financial and

Arcadis completes the acquisition of DPS Group, creating a leading position in the Life Sciences and Semiconductor manufacturing market2.12.2022 07:00:00 CET | Press release

Arcadis completes the acquisition of DPS Group, creating a leading position in the Life Sciences and Semiconductor manufacturing market Creates a full-service advisory for high-tech industrial manufacturing clients, combining DPS Group’s (DPS) and Arcadis’ complementary service offeringsDPS’s high growth and resilient Life Sciences and Semiconductor manufacturing expertise will become part of Arcadis’ Places Global Business Area (GBA)Arcadis adds an extra 2,850 talented employees to its growing business, increasing headcount by over 20% to 36,000 since the beginning of 2022Arcadis’ Simon Bimpson to lead Arcadis DPS Group, and current DPS’ Chief Executive, Frank Keogh to take on the role of strategic advisor Amsterdam, 2 December 2022 – Arcadis, the leading global design & consultancy organization for natural and built assets has today announced it has completed the acquisition of DPS, a leading consultancy, engineering and construction management company for Life Sciences and Semicondu

Mandalay Resources Corporation Announces Refinancing of Credit Facility2.12.2022 02:26:55 CET | Press release

Not for distribution to U.S. news wire services or dissemination in the United States. TORONTO, Dec. 01, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation (“Mandalay” or the “Company”) (TSX: MND, OTCQB: MNDJF) is pleased to announce that it has entered into a credit agreement with The Bank of Nova Scotia (“Scotiabank”) providing for a senior secured revolving credit facility in an aggregate amount of up to US$35 million (the “Revolving Credit Facility”). The initial drawdown under the Revolving Credit Facility will be used to repay the Company’s existing syndicated facility with HSBC Bank Canada and Macquarie Bank Limited (the “Existing Facility”) which had US$32.6 million outstanding before repayment. The residual proceeds from the Revolving Credit Facility will be used for general corporate and working capital purposes. The hedge arrangements entered into in connection with the Existing Facility will remain in place until their expiry in June 2023. The Revolving Credit Facility

Bond launches brand in Europe. Continuing to build new growth for clients across the globe2.12.2022 00:05:15 CET | Press release

Following the integration of recently acquired Buljan & Partners, Bond formally brings its purpose of championing growth to Europe and beyond TORONTO and MADRID, Spain, Dec. 01, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Bond, a leading customer experience, loyalty, and growth firm, officially launched the Bond brand in Europe with a client event in Madrid followed by a road show of client presentations in Barcelona, Munich, Cologne and Hamburg. With an extensive footprint in Europe, Middle East and Africa (EMEA), the region will be led by Silvana Buljan, Executive Director of Bond, and founder of Buljan & Partners, acquired by Bond earlier in 2022. “Our business is built on a shared belief that human-centric brands are best positioned to develop tech-enabled connections, enduring relationships, and powerful bonds that drive unmatched growth,” said Buljan. “Since joining Bond in May, we have effectively combined the strength of both organizations to add greater value to the world-class brands we serve.