Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2022

STOCKWIK INVESTERAR I KVALITETSFÖRETAG

För Stockwikkoncernen i sin helhet har det första kvartalet varit fritt från överraskningar. EBITA-resultatet ökade i kvartalet till 13,5 MSEK från 7,7 MSEK för motsvarande period året innan. Ökningen förklaras framför allt av att vi förvärvat åtta välskötta kvalitetsföretag.

Under årets första kvartal har vi haft nöjet att förvärva Hälsobolaget i Uddevalla. Förvärvet av Hälsobolaget passar väl in i Stockwiks ambition att förvärva välskötta, lönsamma svenska kvalitetsföretag. Hälsobolaget har i över 20 år levererat sina tjänster och har kommit att bli ett mycket omtyckt och uppskattat bolag i sitt närområde, där man arbetar tillsammans med lokala arbetsgivare för att främja hälsa och produktiva arbetsplatser med frisk och kreativ personal. Förvärvet ger också Stockwikbolagen tillgång till erfarenhet och kunskap inom privatvård som på sikt ger möjlighet till en utveckling av dessa tjänster inom Stockwiks befintliga portföljbolag.

Efter periodens utgång har vi förvärvat ytterligare två företag; Anders & Peters Däckservice AB samt Trainparts Sweden AB. Anders & Peters Däckservice har sedan starten år 2002 inriktat sig på att förse såväl lätta som tunga fordon med däck och service kring däck. Företagens verksamhet bedrivs med hög kvalitet och har en väletablerad position på den lokala marknaden med verkstäder norr om Säffle och i Åmål. Trainparts är ett välrenommerat industriföretag med inriktning på underhåll, ombyggnad och nytillverkning av produkter för tågvagnsunderhåll. Trainparts är beläget i Bollnäs, omfattar drygt 8 anställda och verksamheten har bedrivits sedan 1989.

För rullande tolv månader redovisar koncernen proforma 731,0 MSEK i nettoomsättning och 88,0 MSEK i EBITDA för den kvarvarande verksamheten. Nettoskulden uppgick vid periodens utgång till 272,6 MSEK samt att nettoskuld/EBITDA rullande 12 månader proforma uppgick till 3,1x. För rullande tolv månader redovisar koncernen proforma EBITA om 64,9 MSEK för den kvarvarande verksamheten.

PERIODEN 1 JANUARI - 31 MARS 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 150,4 (116,2) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 19,0 (13,1) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 13,5 (7,7) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 9,8 (4,0) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till 3,0 (-7,6) MSEK
  • Resultat per aktie för verksamheten före utspädning uppgick till 0,48 (-1,52) SEK, efter utspädning till 0,47 (-1,52) SEK

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Stockwik Förvaltning AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 maj 2022 kl. 08:00 (CEST).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD och koncernchef
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap med kortnamn STWK.

Media Advisory: Bombardier to Host Special Celebration at the European Business Aviation Conference and Exhibition in Geneva20.5.2022 23:30:00 CEST | Press release

GENEVA, May 20, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Bombardier will host a special live and virtual event at the European Business Aviation Convention and Exhibition (EBACE) in Geneva on Monday, May 23, 2022. The event, led by Éric Martel, President and CEO, Bombardier, will highlight the continued ingenuity, innovation and leadership that is an integral part of Bombardier’s DNA. Date:Monday, May 23, 2022Time:11:00 a.m. – 11:45 a.m. (Central European Time) 5:00 a.m. – 5:45 a.m. (Eastern Time; North America)Venue:Geneva Palexpo Route François-Peyrot 30, 1218 Le Grand-Saconnex, Switzerland Bombardier Booth Z117 For those unable to attend in person, the event will also be available live on LinkedIn and Facebook at the following links: LinkedIn Event: https://www.linkedin.com/events/anewerabegins-unenouvelle-recom6931966844190781440/ Facebook Event:https://fb.me/e/1TJdkC7rS YouTube Event:https://www.youtube.com/watch?v=DdotViyJROc About Bombardier Bombardier is a global leader in aviation, focused on

EVS Q1 2022 Business Update – Continued Strong Momentum20.5.2022 17:45:00 CEST | Press release

EVS Q1 2022 BUSINESS UPDATE – CONTINUED STRONG MOMENTUM Liège, Belgium, May 20, 2022 EVS, global leader in live video technology for broadcast and new media productions, today announces its business update for the first quarter ending 31 March 2022. HIGHLIGHTS The secured revenue* at end of March 2022 is at EUR 91,0 million Secured revenue excluding Big Event Rental is at EUR 81.8 million versus EUR 54.1 million at the same date last year, a growth of +51,2%Secured revenue for Big Event Rental is set at EUR 9.2 millionOrder intake for 2022 demonstrating important wins across the worldMediaInfra performance underlining success of past acquisition (Axon)Gross margin evolves according to expectations and operational expenses remain in line with the full year guidance set forward *secured revenue, formally reported as booked revenue, includes the already recognized revenue as well as open orders on hand that will be recognized as revenue in 2022 COMMENTS Serge Van Herck, CEO comments the b