Delårsrapport 1 januari - 30 september 2019

ETT TREDJE KVARTAL MED ÖVER 100 MSEK I OMSÄTTNING OCH EBIT MER ÄN 9 MSEK
Med senaste förvärvet TEAM Hälso & Friskvård i Göteborg AB (TEAM) redovisar Stockwikkoncernen en omsättning på 426,6 MSEK och ett rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) på 39,4 MSEK proforma för de senaste 12 månaderna.

Förvärvet av TEAM utgör den enskilt största händelsen i det tredje kvartalet. TEAM har sedan starten år 1988 inriktat sig på att erbjuda hälsofrämjande friskvård till framförallt försäkringsbolag och företag. Företagets verksamhet bedrivs med hög kvalitet och dess uppdragsgivare karaktäriseras av låg konjunkturkänslighet. TEAM är experter inom hälsa och friskvård och erbjuder sina kunder ett helhetskoncept för att främja såväl fysisk som mental hälsa. TEAM har under de senaste fem åren uppvisat en genomsnittlig organisk tillväxt på 12 procent. Under det senaste räkenskapsåret presterade företaget ett justerat rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) på drygt 8 MSEK ur en omsättning som uppgick till 40 MSEK. TEAM har en obruten och lång historik med positiva resultat. TEAM utgör ett nytt segment; hälsa.

PERIODEN 1 JULI - 30 SEPTEMBER 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 100,6 (29,2) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 14,5 (1,4) MSEK, exklusive effekt från IFRS 16 om 2,6 (-) MSEK uppgick EBITDA till 11,9 (1,4) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 11,3 (1,0) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 9,4 (-0,1) MSEK, exklusive effekt från IFRS 16 om 0,1 (-) MSEK uppgick EBIT till 9,3 (-0,1) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till 37,0 (-0,7) MSEK, varav -5,2 (-1,5) MSEK utgjorde avskrivningar och 32,0 (-) MSEK förändring uppskjuten skatt på underskottsavdrag vilka inte påverkade koncernens likviditet
  • Resultat per aktie för verksamheten före utspädning uppgick till 8,84 (-0,20) SEK och efter utspädning till 8,03 (-0,20) SEK

PERIODEN 1 JANUARI - 30 SEPTEMBER 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 221,3 (92,8) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 16,0 (4,4) MSEK, exklusive effekt från IFRS 16 om 6,4 (-) MSEK uppgick EBITDA till 9,6 (4,4) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 7,9 (3,4) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 3,0 (0,9) MSEK, exklusive effekt från IFRS 16 om 0,2 (-) MSEK uppgick EBIT till 2,8 (0,9) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till 26,2 (18,5) MSEK, varav -13,0 (-3,6) MSEK utgjorde avskrivningar och 32,0 (19,5) MSEK förändring uppskjuten skatt på underskottsavdrag vilka inte påverkade koncernens likviditet
  • Resultat per aktie* för verksamheten före utspädning uppgick till 6,46 (5,32) SEK och efter utspädning till 5,85 (4,99) SEK

* Beräknat efter sammanläggning av aktier 1:500

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Stockwik Förvaltning AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 november 2019 kl. 08:00 (CET).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq OMX Stockholm Small Cap med koden STWK.

Leasinvest Real Estate SCA: 2019 Bond Private Placement20.11.2019 19:30:00 CETPress release

Bond private placement for an amount of EUR 100 million Leasinvest Real Estate SCA today successfully issued a 7-year private placement of bonds amounting to EUR 100 million, in denominations of EUR 100,000. The bonds offer a fixed annual coupon of 1.95% and have been placed with investors in Belgium, France and Luxembourg. BNP Paribas Fortis and Degroof Petercam were appointed as Global Coordinators of the transaction. BNP Paribas Fortis, Degroof Petercam and KBC acted as Joint Bookrunners of the transaction. The placement fits within Leasinvest Real Estate’s strategy to arrange financing sources best suited to carry out its investment strategy both through acquisitions and redevelopment of existing core assets. The proceeds will, amongst other things, serve to refinance the EUR 75 million public bond which matured on 9 October 2019 and will contribute to an increase of the average duration of the total debt of Leasinvest Real Estate and a diversification of its financing sources. MIC

IMCD expands Americas footprint by acquiring Colombian specialty distributor Unired Químicas20.11.2019 19:00:00 CETPress release

ROTTERDAM, The Netherlands (20 November 2019) – IMCD N.V. (“IMCD” or “Company”), a leading distributor of specialty chemicals and food ingredients, today announced that it has acquired 100% of the outstanding shares of the Colombia-based ingredient distributor, Unired Químicas SAS (“Unired”). With an office in Bogota, Colombia, Unired distributes specialty chemicals and ingredients to the pharmaceutical, food and personal care markets. In 2018, Unired generated a revenue of USD 8 million and has approximately 15 employees. The company will be fully integrated with IMCD’s organisation in 2020. Please find attached the full press release. Attachment PRESS RELEASE_IMCD expands Americas footprint by acquiring Colombian specialty distributor Unired Químicas