Del på ladegodene i pinseutfarten

Pinsen står for døren og da blir det kamp om laderne langs de mest trafikkerte veiene. - Mens vi venter på flere etterlengtede hurtig- og lynladere, er vår oppfordring til ladetrengte elbilister å dele på ladeplassen. Lad det du trenger og ikke mer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Selv om du benytter sjansen til å få i deg og familien mat mens du lader, bør man gå ut og flytte bilen fra laderen når du har fått på nok strøm. (Foto: NAF)

Det nærmer seg 400 000 elbiler på norske veier og utbyggingen av ladere holder ikke tritt med utviklingen. Særlig på utfartsdager som i pinsen blir det trangt på ladeplassene og det har ført til at det ikke bare er kø på veiene, men også på ladeplassene.

Stadig flere opplever dessverre ladekø. Det er et politisk ansvar å sørge for god nok ladeinfrastruktur i hele landet. Derfor var det en seier for NAF da Stortinget for kort tid siden vedtok å pålegge regjeringen å sikre en helhetlig infrastruktur for lav- og nullutslippsbiler, sier Sødal.

Det er likevel stor sannsynlighet for at det er mange som blir stående i ladekø nå i pinsen.

- Med litt planlegging og smart lading kan alle hjelpe til for at køene blir kortere, mens vi venter på et ladenettverk som klarer å dekke behovet også på utfartsdagene, sier Sødal.

For å lade smart er det lurt å lade når batteriet er varmt og nesten tomt. Da lader bilen raskest, noe som sparer deg for både tid og penger.

Det er også økonomisk og tidseffektivt å ikke lade til mer enn 80 prosent. Etter 80 prosent begynner de aller fleste elbiler å lade vesentlig saktere, som koster deg dyrt hvis du betaler for minuttpris. Hvis du trenger de siste milene for å komme frem til destinasjonen din er det lurere å heller legge inn to kortere ladestopp i stedet for ett langt.

Sørg også for å flytte bilen så fort du er ferdig med å lade.

- Selv om du benytter sjansen til å få i deg og familien mat mens du lader, bør man gå ut og flytte bilen fra laderen når du har fått på nok strøm, mener NAF-rådgiveren. - Dette gjelder særlig når det er mange som trenger å lade. Ikke stå lenger på laderen enn nødvendig, fortsetter han.

Tenk alternativt

I utfartshelger som pinsen har det alltid vært tett på veiene og lange køer. For å unngå både bilkø og ladekø, er det lurt å tenke alternativt på når du reiser.

- Vi har en tendens til å legge ut på pinseturen i de samme timene fredag ettermiddag. Så har du muligheten, er det lurt å dra på et annet tidspunkt for å unngå både bilkø og ladekø, mener Nils Sødal.

Det er også lurt å tenke alternativt på hvor man lader elbilen for å unngå ladekø.

- Før du drar kan du lete etter ladeplasser som ikke har så tett trafikk. Selv om du kanskje ikke får de raskeste laderne, er det ikke sikkert du bruker mer tid siden du slipper ladekøen, avslutter Sødal.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.