Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

Debutalbum fra Ævestaden - "Ingen Mere Gråter"

Den svensknorske trioen Ævestaden slipper endelig debutalbumet “Ingen Mere Gråter”. Nykomponert og tradisjonell musikk, med gamle og moderne instrumenter, der lyrer, fele, munnharpe, kantele, vokal og elektronikk klinger sammen i et nytt lydbilde. Musikken er altså folkemusikk, men i en nyere form og med et større klangrom å boltre seg i.

Hør albumet her: https://orcd.co/ingenmeregraater

- “Låtene handler om det bevisste og det underbevisste - det verdslige og det hellige - om liv og død. Her skildres de store følelsene; alt fra en intensiv bønn om å få innslipp i Guds rike og et ønske om at noen, noen gang, skal tenke på deg om kveldene.” - Ævestaden

Ingen Mere Gråter er et album av tre folkemusikkfantaster som fant frem til hverandre gjennom sin sans for det dunkle og melankolske.Rent musikalsk byr denne plata på elementer som i sin forening vil føles nye og friske. Ikke bare er nyskrevne sanger flettet inn med salmetoner og gamle viser, her er også eldre folkemusikkinstrument blandet med elektroniske rytmer og effekter. I dette møtet lager musikken seg selv.

- “En idé, gjerne en tekst med melodi, bringes til bordet - og i løpet av få strakser er låten på plass. Vi lager musikk med utgangspunkt i det enkle riffet, lar det gå og gå med nye intensiteter og dybder, leker oss med konvensjonelle låtstrukturer og rytmer.” - Ævestaden

Trioen består av Eir Vatn Strøm, Levina Storåkern og Kenneth Lien - tre musikere som alle er multiinstrumentalister. Deres varierende instrumentkombinasjoner åpner opp et unikt lydbilde når tidløse harmonier, og lag med minimalistiske motiver, skaper en åpen og atmosfærisk verden. Er du interessert i det monumentale, men også det såre og lavmælte? Skjeve taktarter og instrumenter man kanskje ikke har hørt så ofte, sørgmodige lydlandskap og drivende rytmer?

Aldri før har eldre folkemusikkinstrument blitt hørt på denne måten.

Dropbox med bilder, coverart, wav, osv: https://www.dropbox.com/sh/f7smq85dy59j9r0/AACBrJVO1SUQ67ZwWHk87zCTa?dl=0

Flukten - "Velkommen håp" - singel ute i dag!18.6.2021 10:33:52 CEST | Pressemelding

Flukten skapte stor ståhei koronahøsten 2021, etter at dei hadde sin debutkonsert på Nasjonal Jazzscene. Blant anna skreiv kritikarane: «er det noen banddebuter som virkelig har satt merker i sjel og hjerte er det denne.» Bandet, beståande av dei profilerte musikarane Hanna Paulsberg, Hans Hulbækmo, Marius Klovning og Bárður Reinert Poulsen, kjem endeleg med første smakebit frå albumet som kjem i september 2021.

Stian Carstensen is nominated for The Nordic Council Music Prize 20218.6.2021 15:17:06 CEST | Pressemelding

Intrepid composer and myriad instrumentalist Stian Carstensen from Norway is nominated for The Nordic Council Music Prize 2021. Read more about the nominees here. Stian Carstensen released the single "Hippocampus Serenade" alongside an epic music video on May 21st. This is the first taste from his forthcoming album "Musical Sanatorium", which is due Fall 2021. Watch "Hippocampus Serenade" music video Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed Farmers Market. He is a multiple prize-winning recipient of the Norwegian Music Industry Awards and has collaborated with several renowned artists on many projects. Musically he is recognized for groundbreaking work blending different styles and traditions to push the boundaries of what is considered feasible. He has received glowing reviews from critics and fans who warm to his generous and personal stage performances. His new single release Hippocampus Serenade is a perfect precursor of